Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Knipan

Ny bil, behöver tips

Recommended Posts

Knipan

Nu behöver ja forumets erfarenheter och övriga åsikter.

Har gett upp tanken att klara mig utan bil, blir för mycket strul om man inte planerar allt i förtid :angry:

Kör inte särskild mycket, mest till och från landet/skjutbanan på helgerna och ett par längre resor per år (6-8st). Men så ska det fungera till och från jakten också, så dåliga skogsbilvägar ska den klara. 4wd är ett krav, mest då jag tycker det är trevligt att köra generellt.

Ha i åtanke att jag är helt nollställd när det gäller att göra något på bilen själv, så är inte sugen på något som behöver skruvas (allt detta lämnas till bättre/sämre fackmän).

Kört Subaru Forester tidigare och var nöjd med den förutom, sittkomfort och vägljud som var det absolut största problemet.

Tankarna nu går kring, Subaru Outback, eller XV:n som känns lagom i storlek. Men osäker på om de fått ordning på komfort och ljudnivå? Alternativt WV Tiguan?

Budget är 200-250' helt runt 200' sträcket då jag egentligen tycker bil är en onödig kostnad...

Så ös på med allt.

// J

MagnusN

Jag beställde nyligen Outback som privatleasing. Var väldigt trevlig att köra o inte så mkt bullrigare än min väldigt tysta bmw. Mkt utrustning för pengarna. Kollade först på att köpa en ganska ny beggad för runt 230k men det blev leasing istället. Kostar från 4.5k mån inkl service, försäkring o 4500 mil på 3 år.

Takko

Outbacken är ju en bra bil med bra 4wd. Bjuder också på hyfsad komfort men väljer du en diesel kolla upp så det finns tillskottsvärmare på den. Har ett par kompisar som bytt bort dom på grund av det. Den ene köpte en bensinare i stället och där finns inga problem med värmepaketet. 

Är det mest skogsvägar och bara lite långresor är Rav4 ett jäkligt vettigt val. Går och går känns det som och bytte bort min CRV mot en sådan och det ångrar jag inte. Dieseln är kanon.

Tiguan är också helt okey, är väl egentligen en smaksak.

dru

Jag är lite färgad i min rekommendation men en AUDI Allroad kanske? Inte en suv men tuggar igenom det mesta och det finns inget att klaga på rent komfortmässigt (möjligtvis lite hårda stolar om man tuggar över 60 mil per dag).

A6 kommer med justerbara dämpare i tillägg. Givet dock att den kostar en slant extra över A4.

Vill du lägga mindre deg, köra SUV och ta dig fram bra kan ju Suzuki Grand Vitara vara något, acceleration som en finlandsbåt men den tar sig fram bra. Vägljudet är dock HÖGT i motorvägsfart (när man väl kommit upp i det). Hög/låg och diffspärr om jag inte missminner mig, finns billiga beggade och brukar hålla ihop bra.

Knipan

Jag tackar för alla tips. Det är en jävla djungel...

Låter som jag inte ligger helt fel i mina funderingar, så nu gäller det väl bara att provköra och bilda sig en uppfattning.

Ingen som har erfarenhet från Subaru XV? Känns på pappret väldigt lämplig, men väldigt blandade omdömen.

Tack

J

Älgflugornas Herre

jag bytte nyligen min subaru forester 2003 mot en dito från 2012. Visst är det lite högre ljudnivå än i många andra bilar men i jämförelse med de karmlösa fönstren på subaru forester generation 1 och 2 så är denna väldigt tyst. 

hobbe

Har en forester 2014,hämtade ut den i slutet på 2013, gått 13500 mil nu utan problem, hade en -08 tidigare och det är stor skillnad mellan dom, både vad det gäller utseende och komfort.

Ang XV'n så har jag för mig att MKJ har en....

MKJ

Jo jag har en, åm 14 med boxerdiesel. Subaru har bara en diesel och iom att den är lite lättare än outback och forester så är det rätt bra skjuts i dom. Inget att köra hundar i då det är bagaget som är mindre, inte kupémåtten. Men vi har box när så behövs och hund kör jag i nån av de andra bilarna.

Härlig markfrigång och framkomlighet, går lätt att köra blandad körning under 0,6, sommar nära 0,5.

Knipan
58 minutes ago MKJ sa:

Jo jag har en, åm 14 med boxerdiesel. Subaru har bara en diesel och iom att den är lite lättare än outback och forester så är det rätt bra skjuts i dom. Inget att köra hundar i då det är bagaget som är mindre, inte kupémåtten. Men vi har box när så behövs och hund kör jag i nån av de andra bilarna.

Härlig markfrigång och framkomlighet, går lätt att köra blandad körning under 0,6, sommar nära 0,5.

Tackar!

hur upplever du nivån av vägljud? Är som sagt det som oroar mig.

tack till övriga också!