Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Delta Forest II 8x42 & 10x42 - sjukt prisvärda pürschkikare!

Featured Replies

Publicerat

Delta är prisvärd optik, helt klart :)

Publicerat
  • Författare

vanja05 på grannkanalen köpte en likadan och blev lika lyrisk som jag vad det verkar. Kul! :) Alltid lurigt att rekommendera grejer - vill ju inte att nån ska bli besviken och kalla en för lögnare eller liknande.

Publicerat
28 minutes ago exabit sa:

vanja05 på grannkanalen köpte en likadan och blev lika lyrisk som jag vad det verkar. Kul! :) Alltid lurigt att rekommendera grejer - vill ju inte att nån ska bli besviken och kalla en för lögnare eller liknande.

Kanske dags att pensionera Minoxen och satsa på en slik - men då blir det ett 10x42. Gott med ett par gånger extra i förstoring.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Hannes har fått hem våra 10x42or så jag återkommer med test i helgen :thumbsup:

Publicerat
13 minutes ago exabit sa:

Hannes har fått hem våra 10x42or så jag återkommer med test i helgen :thumbsup:

Såg det på grannkanalen- ska bli spännande att se :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

10x42 ÄR lika vass som 8x42 :yes: Med den enda skillnaden som man normalt får med högre förstoring och något mindre utgångspupill.

Skriver mer utförligt senare - blev för sent igår kväll efter att vi smygit på flera rådjur med kikarna efter kl 22 :)

Publicerat

Jag köpte 10x50 och är kanon-nöjd med den.

Publicerat
  • Författare

Åkte upp med Hannes till hans jaktmark igår kväll för att låta Delta Forest II 10x42 bekänna färg. Skulle den imponera lika mycket som sin lillebror Delta Forest II 8x42 var frågan som skulle besvaras.

Vi gick ut på ett blåsigt men trots detta oroväckande knottfyllt hygge och skred till verket. Med oss hade vi denna lineup:

bino_lineup.JPG
Delta Forest II 8x42 resp 10x42, Swarovski SLC 7x42B, Hensoldt 8x30

Ganska snart kom vi fram till att 10x42:an faktiskt är helt i klass med 8x42:an. Skärpan är mycket bra och samtidigt är den lilla kantoskärpan som finns ungefär lika märkbar på bägge kikarna. Tittar man sen i Swarovskin så finner man något mindre kantoskärpa (men den finns dock), vilket knappast är förvånande. Swarovskin upplevs också som mer "lugn i bilden" vilket sannolikt har att göra med att den dels har något lägre förstoring vilket ger ett större skärpedjup (fler av sakerna du tittar på är skarpa samtidigt) och dels så märker ögonen antagligen den lilla kantoskärpa som finns i Delta-kikarna tydligare. Kanske.

Hensoldten då? Dessa kompakta kikare med streckskala är ju väldigt poppis på begagnatmarknaden. Faktum är att första gången jag någonsin tittade i en handkikare värd namnet så var det just en sån här. Och de ÄR bra, som alla användare redan vet, och i allmänhet prisvärda (jag gav 1600 för min, tror jag det var). Skärpan är mycket bra och kantoskärpan är inget man tänker på direkt. Det enda "negativa" vi kunde komma på är att bilden är lite... död. Det är något med färgsticket som gör bilden matt och lite livlös. Kanske är det ålderns tecken då kikaren har en okänd historia innan jag köpte den för ett par-tre år sen. Denna kikare är även okularjusterad vilket innebär att man fokuserar varje okular för sig, och sen behöver man i princip inte röra inställningarna mer. På mitt ex är det dock inte så ty okularen, ffa det högra, roterar lite väl lätt. Det innebär att inställningarna nästan aldrig är desamma nästa gång jag plockar upp kikare. Irriterande. Fördelarna med centrumjusterade kikare som de andra tre är att man verkligen bestämmer var fokus ska ligga, vilket gör det lite vilsammare för ögonen.

Vi valde sedan ett annat ställe på hygget där vi kunde spana utåt 600 meter och jämförelserna fortsatte. Med tiden kom dock Swarren och Hensoldten upp alltmer sällan. Skälet till det? Delta-kikarna är så bra så man har inte ens lust att plocka upp de andra två :D Nu började dock knottmängden bli rent förjäklig, så vi tog vår tillflykt till en gammal stuga och Hannes tände i kaminen så att stugan rökfylldes - knottfritt! ;) Kaffet smakade himmelskt och diskussionerna kring diverse optik pågick tills siffrorna gick runt i huvudet på mig.

På hemvägen stannade vi vid några fält för lite kikarspanande. Klockan hade hunnit bli 22 och det var smått skumt då himlen var relativt molnfylld. Här fick vi snabbt syn på en fin bock och smög oss in på drygt 270 meter vid ett dike. Det hade gått utmärkt att smyga in närmare genom att använda ensilagebalarna som skydd, men vi fick plötsligt syn på en get i höger ögonvrå vilken satte stopp för ansmygningen. Hon hade dock inte sett oss så nu kunde vi växla mellan att skåda bocken och geten genom kikarna (vi bytte ganska frekvent kikare med varann för att notera eventuella skillnader). Geten låg på ca. 100 meter till en början men betade sen sakta mot oss. Vi lyckades ta oss därifrån utan att störa något av rådjuren - skönt att slippa utskällningar :wink:

Hannes.jpg
Hannes spanar på geten medan bocken befinner sig skogskanten rakt ovanför hans huvud

Nu när det började skymma på så kunde man ana att 10x42:an var något lite mörkare, men samtidigt uppvägde den högre förstoringen det genom att man kom närmare viltet. Detta fenomen bekräftades även hemma igen runt 22:30 när vi tittade på en form av optikertavla på carportväggen.

Summa summarum är vi verkligen imponerade av vad Delta lyckas producera till dessa priser. Normalt sett har nya handkikare för 1400-1500 varit rena dyngan, men dessa är två strålande undantag - fullt jämförbara med kikare av mer kända tillverkare som kostar uppåt 5000 och ibland ännu mer. Hur de ter sig på sikt med åldring etc. får tiden utvisa.

Publicerat

Håller med om att dagskärpan är riktigt bra på kikarna/kikarsiktena och de hyllas ju av många. I den mellansvenska natten så kommer dock vissa tydliga skillnader fram. Polarn har haft ett flång nytt delta optical 2,5-10x56 på sin bössa och vi har jämfört med min s&b zenith 2,5-10x56 under många timmar och på många måltavlor liggandes bredvid varandra, från harar till älgar och allt därimellan. Nu kostar deltan 7 och den andra drygt det dubbla och huruvida det är värt det ska vara osagt då det är upp till var och en. Men i våra ögon var det signifikant skillnad på glaskvalité de två i mellan, from dusk ---> dawn. Men mycket optik för pengarna är det i delta, inget snack.

Publicerat

Köpte en Delta Forest 10x42 för att ha den i båten. Fick den igår och jämförde lite med min Kowa Geniesis 8.5X44 Prominar XD och en viss skillnad finns det, men förvånansvärd liten. Nu tittade jag inte när det börjades bli mörkt, möjligt man sett mer skillnad då.

Nästan så att den är för bra för att ha i båten.

Publicerat
  • Författare

Jag kollade ut igår kväll 22:45 på en vajande fläderbuske i trädgården. Såg blommorna tydligare i Delta 10x42 än i Swarovskin. En del av det säkert pga högre förstoring men ändå ett väldigt bra betyg i min bok.

• 2 weeks later...
Publicerat

Beställde den här och den dök upp idag.

En 10x42.   DSC_0471.JPG

Publicerat

Beställt en 8x42. Funderade lite på deras 8.5x50 men tror 42 räcker till det jag använder kikaren till. Skönt med smidig kikare.

Publicerat

Polaren köpte 8x42 men dagen efter fick han en kikare (kite) i 25års present. Jag sa att jag köper Deltan av honom exklusive frakten han betalt. Så nu har jag  båda och kommer själv utvärdera vilken jag gillar bäst.

Publicerat

Fick min 8x42 igår och har idag kört det första testet i dagsljus och jag lär ju säga att jag är riktigt imponerad av optiken för de pengarna, enbart haft en äldre Ziess att jämföra med och optiken är riktigt vass och den hade lätt kunnat kostat ett par kronor mer och ändå varit prisvärd. Tycker den inte alls känns så plastig som trodde den skulle göra och allt känns gediget kontra kronorna den kostar. Ikväll ska jag göra ytterligare ett test på grisåteln.

Publicerat

Sådär då har jag tittat genom den lite eller ja ganska mycket när jag satt och vaka igår sedan passade jag på att även kolla ut på fälten med den och idag tog jag även med den ut när jag var ut och pangade lite på 1,000m plåtarna.

Till att börja med så var det molnigt så det var knappt något ljus alls att önska i skogen, satt på åteln från 22:30 - 0100 ungefär och sedan ner på fältet, anledningen till att det blev så pass sent var att jag slumra till ett par minuter i kojan men det gjorde att bara att jag kunde testa kikaren ytterligare.  8)

Rent ytligt tycker jag att kikaren är ganska hal, gärna om den skulle bli lite fuktig/blöt då riktiga greppytor saknas, linsskydden fram är bra men de bak är ju bara irriterande och de vill man kasta så fort man tar av de första gången, 

Men åter till vakkojan, behöver man bara betala ca 1400kr för att se exakt allting som görs på åteln när det nästan är mörkt i skogen? hade kvällen till ära kopplat bort belysningen som annars brukar hjälpa mitt kikarsikte på traven för att välja ut en lämplig gris att skjuta. 
Åteln ligger i en glänta mot en ganska mörk och bergig skog som grisarna gillar att hålla till i då framkomligheten knappt existerar.

Satt och kollade igår på en flock med två suggor, ett par fjolingar och ett dussin kultingar och jag hade full koll på vilka grisar som var vilka genom kikaren, skärpan var fenomenal för de pengarna och ett par tusingar till faktiskt, kunde urskilja individer med speciella fläckar i mörkret mot den mörka bakgrunden, riktigt bra!

Ute på fälten så sög kikaren verkligen i sig allt ljus som fanns tillgängligt, toppen en tidig regntung bockjaktsmorgon då jag satt och spanade in en get med några kid ca 300m bort på veteåkern utan att egentligen behöva mer ljus eller skärpa.. Riktigt bra!

Sedan idag packade jag ner den i väskan och for ut i skogen till 1,000m plåtarna där jag skulle försöka pricka in mig på 35x35plåten på 1050m, där hade kikaren inte mycket att hämta, fick fint att spotta träffar ut till ca 500m men den är ju inte tillverkad för det ändamålet. Däremot gick det mycket väl att se och läsa av plåtarna ut till 1050 utan problem. 

Jag är nöjd.

• 3 weeks later...
Publicerat

Efter att ha läst denna tråd så gjorde även jag en beställning.

Har sedan innan en vortex talon hd 8x42 så jag blev som nyfiken på en 10x, tänkte att den skulle passa bra som kikare i bilen eller kanske till toppjakt.

Hämtade paketet idag (beställde i lördags=snabba ryck!), och har nu varit ute i fullt dagsljus och jämfört lite emot vårtan, som hittills tjänat mig väl på toppjakt och lite vak på räv & bock.

Optiskt så är färgerna "varmare" eller hur fan man beskriver det i vortexen, men de kändes lika skarpa i övrigt. Bägge lider ju av viss kantoskärpa.

Summa summarum, men mina ögon och till mina ändamål så hade jag klarat mig lååååååångt med Deltan..

Kommer även beställa två 8x42or, en åt sambon och en åt brorsan, man får ju löjligt mycket för pengarna.!

image.jpeg

Publicerat

Har även jag köpt en 8x42 efter att ha läst denna tråd. Jisses vad man får mycket optik för pengarna!

Publicerat

Blev lite nyfiken på 8x42-an så jag plockade upp en från Netjakt igår på vägen hem. Har en 15 år gammal Kowa 10x42 sedan tidigare som jag är nöjd med, med undantaget att jag tycker det blir lite skakigt att köra 10x förstoring helt på frihand. Tyckte därför att 1395 kr inte var mycket i sammanhanget och att en Delta gott kunde få följa mig i höst. Inte för att jag använder kikare sådär överdrivet mykcet i min jakt eftersom jag oftast går med hund. 

Första jämförelsen mellan Kowa och Delta var till Deltans fördel, gillar den betydligt varmare färgonen som de linserna ger. Kowan har väldigt kall färgåtergivning. Och självklart var Deltan lättare att hålla still, men det har ju med förstoringen att göra inte konstruktionen. 

Viktmässigt har jag inte riktigt gillat Kowan. Nu väger Deltan ungefär lika mycket. Skillnaden ligger i neoprenremmen som följer med. Den avlastar helt OK.

Så efter ett par timmars småkollande och en längre hundpromenad med Deltan om halsen så får jag instämma i lovorden. Det är en till synes mycket prisvärd kikare. Hur den håller i längden är en annan sak, men det visar sig.

blogger-image--1794557895.jpg

Publicerat
  • Författare

Toppen! Kul med så många nöjda användare :)

• 4 weeks later...
Publicerat

Nu föll även jag för allt beröm så en 8x42 beställdes i dag. Får se om den hinner komma tills i morgon.

• 3 weeks later...
Publicerat

Även jag sällar mej till skaran. Beställt en 8x42 

Publicerat

Har nu använt min delta 8x42 under hela augusti och jag är överförväntan nöjd rakt igenom! Känns bra, funkar bra och det som känns riktigt bra är skymningsvärdet!

Publicerat

Idag utökades Delta familjen med en 8x42. Har nu två kikarsikten och en kikare och kommer beställa minst en kikare till åt junior/frun.

grymt skönt med riktigt fin optik som inte tömmer kontot :)