Hoppa till innehåll

Ladda 124grs S&B 308


HuggyBear

Recommended Posts

Ska prova 3 sorters krut till 124grs S&B å funderar efter lite koll på olika laddata att prova följande laddningar. Hoppas få ett hum om vilket som funkar bäst i Ltr:en...

N200 41grs
N201 45,5grs
N202 44,5grs

Kaliber 308w
Cci lr primer å col på 69,6mm

Som sagt... Låter det ok att börja så här?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kära Huggy,

vad är ditt mål? den där kulan är som bäst suspekt och visst kan man skapa en laddning för älgbanan men det är förmodligen också allt som den kommer att klara av,

runt 30 mm med en eller två stänkare brukar vara slutresultatet efter en viss utprovning.

Om jag är en tråkig typ, jo då, det är jag nog men jag vill inte att du skall ha falska förhoppningar eller förväntningar på sådan som inte är realistiskt. 

Angående dina laddata är jag undrade till varför du laddar hårdare med 201 krut än med 202, men i övrigt är det säkert vettigt, 

Norma 200 Max 42,7 Min 40,0

Norma 201 Max 46,5 Min 44,0 källa Normacc för 130 grains kula

Men helt ärligt skulle jag strunta i att ladda 202, det är för trögt egentligen för en så pass lätt kula. 

/Christian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör på ditt första exempel i min Blaser med 57 pipa. Och jag hamnar på 896 m/s col 70,49 mm, Fed 210. Och jag sköt lite drygt snusdosan på 300 m för någon vecka sen, så den går bra i min. S&B listar col 69,5. Men som vanligt detta är i min bössa.

http://www.sellier-bellot.cz/en/product/rifle-ammunition/rifle-ammunitions-training-fmj/products/detail/252/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Mitt mål är endast att hitta en billig övningskula som duger till att göra hål i figurer upp till 100m å möjligen 200 om de visar sig funka någorlunda.

Då ingen av er skrek att bössan skulle explodera så ska jag prova dessa laddningar å se va de bli bara på kul. :D 

Skjuter 147grs s&b kulor annars som funkar bra så funkar inte dessa lättare kulor alls så fotsätter jag med de andra bara...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago HuggyBear sa:

 

Då ingen av er skrek att bössan skulle explodera så ska jag prova dessa laddningar å se va de bli bara på kul. :D 

..

S&B Fmj kulor kan jag ladda för mängd skytte. Jaguar gruppen brukar ha dem (124g) för 1,50,- på kampanj ibland. Har aldrig provat några andra av deras kulor och kommer nog förmodligen heller aldrig att göra det heller. Men kommer inte att använda deras färdigladdade. När vi var på skyttebion i helgen så var det en som körde med deras fmj ammo i sin 6,5. Han fick rekvirera gummiklubba för att få upp slutstycket vid vart annat skott:woot:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som du säger faxe så är det mängdträningen det handlar om. Jag sköt s&b köpammo i min winchester mod 70 i 308 å den krångla aldrig med dessa. Dessutom så samsköt de perfekt mot Normas Oryx vilket Normas JM spred mer å låg ca 30cm fel i både höjd å sida med samma inskjutning. Min Ltr ändrar bara ett par cm i höjd med allt från 147 till 200grs så de bli intressant att se hur lättpilarna funkar så fort jag ta mig till skjutbänken. Jag ska uppdatera er hur de gick...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja lovade visst en uppdatering här också då jag provat mina laddningar. 

Ligger bild på bästa gruppen i min blogg här å lite märkligt nog va de ju som sagt N202 som sköt klart bäst i min pang :)

Lägger till bilden på lufgevärstavlan som satt på 104m då jag provsköt... Ytterkanterna på hålen mäter ca 22mm...

22mmN202.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...