Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som har data från Rowland Ward eller SCI och kan hjälpa mig med hur stort exemplar en Eland med 43" horn är?

Featured Replies

Publicerat

Jag var i Sydafrika på jakt nyligen och kom hem igår, det kommer nog en reseberättelse, och fick då tillfälle att skjuta en Cape Eland-hane pga något som bäst beskrivs som en kombination av slump och tur. Denna Cape Eland mätte ungefär 43" enligt SCIs mätmetod eller 113" enligt Rowland Wards metod (Kan vara tvärtom - jag är inte så inne på troféer). Min PH sa att det förmodligen var en av de 10-20 största Cape Eland som någonsin skjutits men de enda data jag har kunnnat hitta på nätet är vad som gäller för en guldmedalj från Rowland Ward, som är 93" - Min PH kan ha överdrivit, men det är ju helt klart en stor trofé om den var på 113" och en guldmedalj är 93". Jag bryr mig inte så jättemycket om troféstorlekar, däremot är det naturligtvis lite kul att ha skjutit en av de största Cape Eland någonsin om det nu skulle vara så.

Den sköts på Mananga Safaris i norra Sydafrika pga något som bäst beskrivs som en kombination av slump och tur. Mananga Safaris har 22.000 hektar jaktmarker till sitt förfogande och elanden skulle inte vara en uppfödd individ som släppts ut i det vilda, något som jag litar helt på.

Så jag undrar om det är någon som har tillgång till SCIs eller Rowland Wards böcker och kan bekräfta om denna trofé är exceptionerllt stor och eventuellt också om någon kan säga ungefär hur den placerar sig bland de största Cape Elands som skjutits.

Tack på förhand!

Vänligen,
Beatless