Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

KomplementStudsare? lösa kåserier..

Featured Replies

Publicerat

Ok.

som en en del vet så har jag en .308 remington Seven som troligen, om inte mina politikerkollegor på EU-nivå får totalt jävla hjärnsläpp, kommer att sluta i .358 winchester.

Men, bössa nummer två? (trean är en 22lr halvauto, finns det egentligen en roligare krutbössa? och billigare att träna med?)

Som sagt, en så länge lösa funderingar och kåserier. Jag är en big fan av .270 winchester av många olika anledningar, det enda jag inte gillar med den är hastigheterna på kulan när den slår i viltet på korta avstånd.. Vet att min käre far klagat på det ett par gånger och sedan skaffade han en 7mm liten patron i kombin, och fick samma resultat på rådjuren.

Var fan går man? ursäkta språket..

Vore kul att skjuta figur eller liknande på långa avstånd, 600 meter plus, och samtidigt ha något som passar till björn (inte något jag tänkt jaga, men bra at ha förmågan) älg mm i norra Sverige och ändå ha "sniper-ballistik" på riktigt långa avstånd..   Faktiskt tänkt i banor som .375 HH och handladdning mm.

Jag vet att det är samma gamla fråga som alltid, men.... Exempelvis: Kan man fostra .375 HH till en långhållsbössa? eller kan man få kaliber 35 att fungera i en dylik? Eller ska jag hålla fast vid .270n?

När jag tänker närmare på det, finns det en riktigt schysst 35a som INTE är Whelen?  som vanligt, om man gillar .308 så är 30-06 inte riktigt övertygande för att ha som tvåa/byta. :-)

Publicerat
  • Författare

FYI- jag är inte en person som har bråttom när det gäller byten. Har haft .270n sedan jag vet fan när och lämnade ett av mina första inlägg på forumet strax innan jag köpte remingtonen. :)   Behöver lite input för att bygga mina beslut på.

Sedan, med dagens handläggningstider är det kanske bra att inte ha bråttom. :D

Publicerat

Ladda en tyngre/hårdare kula i 270win så försvinner dina problem.

Publicerat
  • Författare

Mina problem kommer aldrig försvinna...:-)   Men, jo. den tanken finns där. .270 som långhåll, fältskytte, you name it. Och sedan handladda till smak.

Som det ser ut just nu, då jag inte ser en Afrikaresa dyka uppe när framtid, så är det .270n som regerar.

funderar dock löst på ett byte..

Publicerat

'Hederliga' 338 win mag!? Går att ladda snällt, och går att ladda hårt (vilket ger fina långhållsprestanda med de ballistiskt 'hala' 338-kulorna) B)

Publicerat

Hänger inte riktigt med på vad du är ute efter men 358 norma magnum?

Publicerat

Visst går det att skjuta långhåll med kal .35 och .375 men det är att göra det onödigt jobbigt,krångligt och inte minst dyrt för sig då det är ont om bra och billiga skyttekulor för mängdträning för kalibrarna ifråga.

/Mike

Publicerat

Jag hade nog övervägt en Remington 700 Long Range, min hatkärlek till Remington till trots ;) Finns i 30-06 och 300 Win Mag på Torsbo. 30-06 känns klart intressant för dina ändamål.

Om kulorna slår sönder för mycket på nära håll så kan du byta till en mer lämpad kula. Jag har både sprängt och finskjutit rådjur med 340 Weatherby Magnum. Hemligheten låg helt och hållet i kulvalet. Hornady RN 250 i 870 m/s vs. Swift A-Frame 250 i 850 m/s gör enorm skillnad.