Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Flytt och ansökan om vapenlicens

Featured Replies

Publicerat

Hejsan! 

Som nybliven jägare har jag hittat hit och har min första fråga. 

Det är dags att skaffa min första bössa och jag kollar runt lite. 

Bor för närvarande i södra Sverige men kommer eventuellt inom kort att flytta en bra bit norröver. 

Min fråga är egentligen tvådelad. 

Om jag söker licens där jag bor, och flyttar under tiden, vad händer med min ansökan då? Behöver jag söka om, eller behandlas den av mitt nuvarande distrikt eller det nya? 

Om jag inte hinner köpa något nytt vapen innan jag flyttar och söker från min nya adress, är det någon minsta tid jag måste ha bott där för att få söka licens i det nya distriktet? Kan ju inte längre söka i mitt nuvarande om jag inte bor kvar där tänker jag. 

Självklart kommer jag att köpa ett vapenskåp innan som kommer med i flytten :)

Tacksam för (bra) svar :)

Mvh

Flipper 

Publicerat

Beror på vart du tänker flytta. Det kan vara taktiskt att vänta med att söka tills efter flytten. Här i Östersund har vi en väntetid på lite drygt en månad. Kan vara betydligt mer söderut. 

Publicerat
  • Författare

Ja här nere är det ca 20v :(

Det lutar åt Gävle, vad jag kan utläsa är det 0-3v där, så rent handläggningsmässigt är det ju bra. Men dumt om man måste ha bott där ex 3 eller 6 mån innan man får söka tänker jag :)

Publicerat

Du söker licens på den ort du för dagen är folkbokförd på, varesig du bott där 5 min eller 10 år.

Publicerat

Hej och välkommen!

Skall du med stor sannolikhet flytta uppöver inom snar framtid kan det vara smart rent taktiskt att vänta med att söka licens - men det är hur jag ser på det som boendes i Skåne med våra rent kriminella väntetider... suck.

Hur länge du har bott på ett ställe har ingen betydelse för licensansökan utan man bara söker där man bor just nu som Timtim skrev.

Sen måste vapenskåpet bultas fast enligt lag dit du skall flytta och det vore ju korkat om du behövde bulta fast vapenskåpet där du bor nu för att kort därefter skruva loss skiten och baxa iväg det igen. Tro mig - flytta vapenskåp gör man inte en meter mer än man absolut måste för även små rackare väger bly!!! Således är detta absolut en anledning till att vänta och du gör dig bara en björntjänst att köpa vapenskåpet innan du flyttar av exakt samma anledning. Taktiskt!

Så, kortfattat, hade jag väntat tills jag visste om jag skulle flytta eller ej och därefter köpt vapenskåp och köpt vapen. Mindre bekymmer och arbete så ;) 

Publicerat

Nja, bulta behövs väl endast om skåpet väger under 150Kg (och det går ju att lägga i vikter dessutom).

2 personer och en pirra löser biffen med flytten av skåpet - förutsatt att det inte är en massa trappor och att det är baklyft på bilen.

Utan baklyft skulle jag inte ens tänka tanken, vi var 2 pers som flyttade ett 110-kilos skåp i en Partner - det var INTE kul på något sätt.

Publicerat
2 hours ago dru sa:

Nja, bulta behövs väl endast om skåpet väger under 150Kg (och det går ju att lägga i vikter dessutom).

95% av alla som köper vapenskåp första gången köper ett som väger mindre. Det är min erfarenhet i alla fall, därav varför jag skrev som jag skrev. Jag bultar fast mitt vapenskåp även om det väger mer än 150 kg för det skall fanimig inte vara enkelt att baxa iväg mina prylar!