Publicerat April 22, 200520 yr Ifjol började jag att samla alla skottpengar i en burk som jag och polarna fått ihop.....detta köper vi sen fällor och virke för så vi kan få mer pengar så vi kan........köpa fällor..... Inte blir det många kronor men....det börja bli nåra fällor i skogen....som man inte varit tvungen att ta från egen ficka så att säga.
Publicerat April 22, 200520 yr Här i byn får vi inget för att vi håller på med lite rävsnaror, mårdfångst och kråkjakt av jaktvårdsföreningen (skottpengar) > Vet däremot av andra föreningar där man betalar ut ex. en ny snara för 4 rävar. Eller jaktvårdföreningar som delar ut poäng för varje uppvisad predator och får fällor eller nästa årskort betald om de når en viss poängsumma. Detta tycker jag är ett bra sett att uppmuntra jägare att hålla efter predatorerna och att yngre jägare som kanske inte har råd att skaffa nya fällor ändå får en chans att bedriva denna jakt.
Publicerat Maj 16, 200520 yr Har hört om jaktlag där man för att sporra till mer rävjakt satt en regel att du först måste skjuta en räv för att få pürscha en bock. Kan ju vara något på vissa håll.
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Musköt: den iden tycker jag låter lysande....att man har en "oskriven" regel om att man skjuter minst en räv per rådjur... //markus
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Musköt: den iden tycker jag låter lysande....att man har en "oskriven" regel om att man skjuter minst en räv per rådjur...//markus Tycker också att det är en mycket bra idé...vad säger du Markus, ska vi ge de som förslag på nästa jaktmöte...tror du vi blir halshuggna eller brända på bål av dom rätt så konservativa äldre i vårat lag ...skulle tro att vi endast får konstiga blickar till svar.
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Här i byn får vi inget för att vi håller på med lite rävsnaror, mårdfångst och kråkjakt av jaktvårdsföreningen (skottpengar) >Vet däremot av andra föreningar där man betalar ut ex. en ny snara för 4 rävar. Eller jaktvårdföreningar som delar ut poäng för varje uppvisad predator och får fällor eller nästa årskort betald om de når en viss poängsumma. Detta tycker jag är ett bra sett att uppmuntra jägare att hålla efter predatorerna och att yngre jägare som kanske inte har råd att skaffa nya fällor ändå får en chans att bedriva denna jakt. Det var snåla markägare som Du har hos Dig Seger. I Bondersbyn får Vi.
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Det var snåla markägare som Du har hos Dig Seger. I Bondersbyn får Vi. Jag skrev före jakten ett låååångt brev till styrelsen i min by ang viltvård och småviltsjakt. Så nu har det börjat hända saker Nu är det klubbat igenom att.....vi får poäng för varje uppvisad predator där räv, grävling, mink, mård ger 100p Vit och svartfågel ger 5p Varje poäng är lika med en krona på nästa års jaktkort, så kommer vi upp till 600 p har vi kortet gratis Varje 200 e poäng utöver årskortet (600p) inhandlar jaktklubben in en rävsnara eller mink/mårdfälla åt den som lyckas. Nu känns det ännu mera motiverat att försöka hålla predatorena på plats, då man kan utöka sin uppsättning av snaror/fällor. Det har även bildats en viltvårdsgrupp i byn där jag sitter som ordförande ;D Närmast kommer vi att köra en klappjakt efter räv och få hit en predatorexpert som visar/pratar om fällfångst och jakt på predatorena. Det har redan kommit in nya yngre killar som är väldigt seriösa och ivriga inför viltvården och småviltsjakten, detta tycker jag är skitkul och väldigt bra. Förövrigt är dom också medlemmar här på sidan