Publicerat Juni 26, 20169 yr Jag ska ha en extra glugg till ena Blaser-pipan, och i detta fall behövs lite mer flexibilitet i längd än vad det vanliga sadelmontaget med ringar ger - är alltså ute efter ett snabbmontage med picatinny, och har hittat Contessa http://www.handladigitalt.se/contessa-snabbfaste-blaser-med-picatinnyskena-p-9227.html Någon som testat dessa, och kan verifiera att det fungerar klanderfritt (med andra ord att träffläget bibehålls)? Jag vill minnas att det ska finnas i original även med picatinny, men hittar inget sådant på de handlarsidor jag letat... det länkade är ju dessutom billigare, vilket inte är någon nackdel förutsatt att det levererar. Så, tacksam för input! /Bosse
Publicerat Augusti 3, 20169 yr Kolla i senaste Vapentidningen, där var det stortest på Blaserfästen, Contessa var med,bla.
Publicerat Augusti 4, 20169 yr Blasers originalfäste för picatinny är inget snabbmontage, utan skruvas fast och kostade för ett halvår sedan ca 4500kr. det finns en picatinnyskena (ej original) som man monterar på original-montaget, kostar ca 1200kr. jag har själv ett picatinny-montage från contessa som skruvas fast med insex, det kostar ca 1500. Detta kräver insexnyckel men håller, iaf för mig, träffläget mellan av/påmontering (detta gjorde ernst apel ringarna jag hade tidigare också). Contessa snabbmontage fungerar tillfredsställande enligt den skytt jag vet om som har detta. personligen hade jag antingen köpt ett begagnat original-montage och en picatinny skena för montage på dito. Alternativt köpt en skena utan snabbmontage. Detta då min uppfattning är att detta är den bättre ekonomiska affären. Vill dock göra dig uppmärksam på att montaget blir väldigt högt med picatinny på blaser. Med 30mm höga ringar får jag plats, med lite lift emellan en 72lins över matchpipa med 22mm diameter.
Publicerat Augusti 13, 20169 yr Författare Tack för input, fick också VT - dagen efter att jag hade handlat... Nu blev det att jag hittade/köpte Blaser original ändå, för att minimera risk för strul, och det höga montaget behövs för mitt ändamål. Har skjutit in och provat att byta fram och tillbaka mellan de två siktena för denna pipa, fungerar klanderfritt även om det som sagt kräver att man har pipbytar-nyckeln med sig för insexskruvarna.