Publicerat Juni 28, 201610 yr En fundering. Ni som har bössor som man kan ha flera pipor på: Vad väljer ni för kalibrar, vad är vanligast å hur tänkte ni?? Själv så blev det 6,5-55 å 9,3-62. Misstänker att det kanske är ett vanligt upplägg.........
Publicerat Juni 28, 201610 yr 6mm Norma BR och 358 win. Klass 2 med ypperlig precision och långskjutarkaliber med lindrig rekyl, samt en smidig klass 1 'liten storviltsklubba' :-)
Publicerat Juni 29, 201610 yr 308w, 358w och 9,3x62. 9,3:an används inte till jakt längre sen 358:an kom, utan det blir bara älgbanan och bio skjutning med den nu mer.
Publicerat Juni 29, 201610 yr 6XC bara för att det är så förbannat kul och skjuta flugorna på tavlan på sommaren, nä - jag skämtar faktiskt inte.... Den pipan skjuter fenomenalt tätt, snudd på overkligt. Kråkor, rå och räv ligger pyrt till även på lite håll med den pipan. 6,5x55 för att den följde med och det är hyfsat billigt att skjuta med. 9,3x62 det var den kalibern jag ville ha som motiverade bössan. Hade vi inte haft garderoben tror jag aldrig jag bemödat mig med en pipbytare. /T
Publicerat Juni 29, 201610 yr 6,5x55 & 9,3x62. Tänkte att det skulle täcka in de flesta situationer, vilket jag tycker de gör. Byter dock inte pipa så ofta som jag trodde jag skulle göra och funderar faktiskt på att skippa pipbytare (alt. köpa en till) och ha två kompletta bössor i resp. kaliber istället. Tror inte jag heller hade valt pipbytare om det inte vore för garderobsbegränsningen.
Publicerat Juni 30, 201610 yr 22 hours ago pmt sa: 6XC bara för att det är så förbannat kul och skjuta flugorna på tavlan på sommaren, nä - jag skämtar faktiskt inte.... Den pipan skjuter fenomenalt tätt, snudd på overkligt. Kråkor, rå och räv ligger pyrt till även på lite håll med den pipan. Funderat lite på detta och måste fråga! Hur vet du att du faktiskt träffar flugorna? De gånger jag haft flugor på tavlan så sitter de inte heller kvar när jag går fram och markerar...
Publicerat Juni 30, 201610 yr Just now Holz sa: Funderat lite på detta och måste fråga! Hur vet du att du faktiskt träffar flugorna? De gånger jag haft flugor på tavlan så sitter de inte heller kvar när jag går fram och markerar... Träffar du en lite större fluga blir det "lite bitar" kvar på tavlan...... ;-D /T
Publicerat Juni 30, 201610 yr Just now pmt sa: Träffar du en lite större fluga blir det "lite bitar" kvar på tavlan...... ;-D /T Då har nog mina flugor varit för små helt enkelt!
Publicerat Juni 30, 201610 yr Just now pmt sa: Träffar du en lite större fluga blir det "lite bitar" kvar på tavlan...... ;-D /T Då har nog mina flugor varit för små helt enkelt!
Publicerat Juni 30, 201610 yr 22lr och 17hmr. Har helt enkelt inte nog nytta av 17hmr för att offra en plats i skåpet. Men med större garderob hade jag köpt en dedikerad 17.
Publicerat Juni 30, 201610 yr Författare Ser här att 358an är väldigt populär. Hur är den att skjuta med, sparkar den mycket? Å hur är det med köttförstörning, skjuter ni också rådjur med den eller är det bara älg å gris??
Publicerat Juni 30, 201610 yr Jag kan inte ännu uttala mig om hur den är mot köttet men jag pipade om min 308 till 358. Den sparkar ungefär lika mycket - med lätta (180gr) snabba kulor ganska hårt, men med tunga kulor gungar det mest, såvida man inte laddar tokhårt (men för sådant finns andra kalibrar). Jag har en mycket lätt bössa och det påverkar nog mer än själva kalibern. Jag skjuter själv helst tunga långsamma kulor.