Publicerat Juni 30, 201610 yr Köpte en CZ 455 Evo (22 LR) för ett par år sedan då jag tänkte att den kolven skulle kännas ganska lik min dåvarande klass 1 studsare med GRS kolv och passa bra för övningsskytte. Ganska omgående utrustade jag den med ett tryckes-kit från yodave då orginaltrycket var för taskigt! Har dock aldrig riktigt trivts med Evo-kolven och jagar dessutom numera mest med en R8 med vanlig kolv. La därför ut en köpesannons på en vanlig kolv och fick svar nästan omgående av en kille som ville sälja en Lux-kolv billigt. Den modellen har en tunnare pipa och passar inte riktigt med "varmintpipan" som sitter på min bössa, jag gillar dock utmaningar och hade inget mot att ge mig på ett litet projekt! Bild 1: Systemet provmonterat i nya kolven, passar bra förutom att pipan inte går fritt varken på bredden eller nedåt. bild 2: Gamla ägaren har dragit lådskruvarna lite hårt och det har gjort att allting sitter lite lågt i kolven, kolven är dessutom dåligt anpassat till systemet då rundade stålytor ska ligga mot plana träytor. Hade väl egentligen inte tänkt behöva plastbädda men blir helt enkelt tvungen.
Publicerat Juni 30, 201610 yr Författare Fick börja med att tillverka en liten jigg för att hålla fast kolven. Sedan fräste jag både på sidorna och på djupet för att få rejäl frigång för pipan. Avslutade med att slipa lite för att få det hela jämnt och fint.
Publicerat Juni 30, 201610 yr Författare Kvällen avslutades med att schimsa in lådan på den höjd jag vill ha och sedan applicera stödbäddning under pipan. nästa steg blir att fila ur kolven för plastbäddning av lådan.
Publicerat Juli 1, 201610 yr Författare Blev några timmars pyssel idag också. lådan plastbäddad och klar samt att kolven, som var ganska repig och sliten, är nerslipad och oljad ett varv med extra mörk olja.
Publicerat Juli 6, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Sådärja, nästan färdig! Saknas bara remöglor och nya ringar till en annan kikare som ska dit.