Publicerat Juli 4, 20169 yr Har nu vid de senaste tillfällena fått viltstörning vid spårslutet med min alpländare, som hon såklart vill efter istället för att spåra. Hur får ni era hundar att fatta att spåret ska följas?
Publicerat Juli 7, 20169 yr Svårt det där, och svårt att svara på rakt upp och ner ute att veta så mycket. Hur gammal är hon och hur mycket har du spårat med henne? Gissar att du jagar friskt med henne med? Men lite idéer iaf: För att hjälpa träna på detta tycker jag det krävs att du har järnkoll på var spårkärnan ligger, mha t ex snittslar. Har jag problem med något moment, så backar jag till mycket mycket välsnittslade spår så jag vet på max 20 cm var spårkärnan ligger längs hela sträckan (vilket ju kan vara kort när man tränar delmoment så som t ex viltstörning). Då kan det räcka med att du stannar direkt när hon viker av och håller henne inne och uppmana att spåra vidare. När hon går tillbaka på rätt så hänger du då med henne (säger sig självt, jag vet) Dvs dra inte tillbaka henne utan hindra henne från att dra vidare på det friska så fort du ser att hon viker av bara. Har hon fäst sig vid rätt spår från start och fått detta bekräftat av dig så vet hon vad hon ska göra egentligen och jag gissar att hon tar helt enkelt chans på något annat roligare i det läget. I det fallet gäller det att du envist uppmuntrar henne att fullgöra det hon redan vet att hon ska göra. Att hon kollar av något annat är inget konstigt tycker jag, bara du kan läsa att hon bytt, att du kan bromsa och att du ser att hon bryter och kommer tillbaka på rätt spår. Motivation att nå slutet på spåret är också viktigt här såklart. Tycker hon att det är skitkul att hitta spårslutet/klöven är det kanon. Det behöver ju vara roligare (mao, DU kanske behöver vara roligare väl där?) än vad friskt vilt är för att få henne att vilja spåra till slutet. Funkar inte detta, och går hon inte tillbaka till spåret kan du testa att påvisa genom att peka långt ner i spårkärnan med hela handen (bokstavligen menar jag nu) och uppmuntra på rätt spår omedelbart hon viker av - detta för att påminna henne vad hon ska hålla på med. Träna sedan spår som du medvetet lägger över grisbök/annan viltstörning och sådant om du har möjlighet. Det som är bra med detta är att du får verkligen chans att studera hur hon beter sig när hon byter över till färskt vilket är ju en bra grej att kunna plocka omedelbart när man väl kör ett eftersök.
Publicerat Juli 7, 20169 yr Har samma bekymmer med min adb när jag lägger spår. Går vi skarpa eftersök så byter han aldrig, brukar dessutom vara ganska duktig på att plocka det spåret det finns blod i. Kan spåra kortare spår 200-300m som är 10-12h gamla som jag har lagt utan problem men lägger man något längre 600-1000m spår så är det alltid någon gång det ska kollas upp något annat spår.
Publicerat Juli 8, 20169 yr Helt normalt att dem går ut och tittar till andra spår. Få har en hund som man bara spårar med. Dem flesta jagar med den med. Spåra mycket! Gör övningar och lär dig läsa hunden somliga tydliga andra mindre. Upp till föraren att läsa sin hund och de genom träning. S.