Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Allround kulvapen

Featured Replies

Publicerat

Nyexad Jägare, dags att leta prylar. Vilken kaliber skulle ni välja om ni skulle köpa ETT kulvapen i KLASS 1? Älg-Rådjur mfl.

1. Första 5 åren
2. år 5- och framåt

Tacksam för lite tips

Publicerat

6.5x55 eller 308.

På båda alternativen. 

Publicerat
  • Författare

Tack, några egentliga nackdelar med 6,5 an?

Publicerat
  • Författare

Det låter enkelt, mindre rekyl och inga nackdelar, kanske tom bättre träffsäkerhet med 6,5an? Något vilt man kan få problem med?

Publicerat
25 minutes ago The Gunners sa:

Tack, några egentliga nackdelar med 6,5 an?

Hundarna i jaktlaget får mindre spårträning B)

Skämt åt sido. Förra säsongen sköt jag 8 eller 9 grisar med 6,5 och alla utom en la sig på plats, den som sprang vidare sköts på drevjakt och fortsatte ca 100m efter skott. Förra säsongen sköt jag en gris med 308win och i år har jag hittills skjutit en - grisen förra året gick ca 50m efter ett perfekt skott och grisen i år gick ca 80-100m efter ett perfekt skott. Visst ett klent underlag - men ta det för vad det är värt.

Mvh

Publicerat

Delar samma erfarenhet som Joacim. 

6,5x55 med sin långa kula är effektiv.

Sen när man är nyexaminerade så vill man skjuta.

Köpte 6,5x55 på Virå 320 kr asken 440kr för en ask 308win. (Norma)Var några år sedan detta.

Publicerat

6,5x55 alla gånger i min värld, betydligt billigare ammunitionskostnad än 308 om man vill skjuta för att få vettiga hylsor att ladda själv med. 

Vill man skjuta billig ammo, typ s&b (vilken det inte är fel på), är skillnaden mindre.

Rekylen upplever jag ingen märkbar skillnad på. Där har bössan oaktat betydligt större inverkan.

jag tycker själv 6,5 är bra kaliber om man senare vill kombinera med en grövre klass 1.

Publicerat

Som så många andra säger, 6,5x55 är ett bra val för plånboken och viltet. Den största fördelen för 308 är möjligheten till lite kortare pipa och kort låda. Inga avgörande saker i min värld. Att som nybörjare välja något annat än 6,5 eller 308 är för mig obegripligt. 

Publicerat

Om du vill skjuta blyfritt med legal anslagsenergi så är 308 det enda alternativet av nämnda två. 

Publicerat
  • Författare

Hmmm, blyfritt med klass 1, i vilka situationer kan det bli aktuellt, över vatten? Säl?

Publicerat
13 minutes ago The Gunners sa:

Hmmm, blyfritt med klass 1, i vilka situationer kan det bli aktuellt, över vatten? Säl?

Aldrig så länge inget förbud kommer. Om du inte vill själv förstås.

Publicerat
På 7/5/2016 at 20:38 Dansken sa:

Nej.

Den är ful.

Den har dumma hylsmått.

Kräver bra kulor för att fungera bra.

Men det är väl typ det enda......

/T

Publicerat
På 7/5/2016 at 20:44 The Gunners sa:

Det låter enkelt, mindre rekyl och inga nackdelar, kanske tom bättre träffsäkerhet med 6,5an? Något vilt man kan få problem med?

Grov gris och grov älg om man får lite knöliga vinklar. Å andra sidan skjuts det relativt sett mycket få vilt i de viktklasserna man kan få problem med - därav det där med att man måste välja bra kulor för jakten, desto klenare kaliber desto viktigare.

/T

Publicerat

Och bra kulor är inget som fattas.

Publicerat

Man skulle också kunna säga att 6,5 behöver god skottplacering för att funka...  

(mitt enkla bidrag till trådens urspårning)

Publicerat

.308.. kanske lite "tråkig" men det är nog den standardkalibern som är mest allround, funkar till det mesta och är billig att skjuta. 6.5x55 funkar bra med då vi befinner oss i norden, men som standardnybörjarekaliber skulle jag rekommendera just .308.

Sedan var min första bössa en 270 winchester. Kan i och för sig rekommendera den också men då får man vara beredd på att det blir dyrare att övningsskjuta och utbudet av ammunition hos handlarna blir mer begränsat.  jag vet att jag trampar folk på tårna, men är man relativt ny på skytte och vill ha längre patroner med mer fart så skulle jag starkt rekommendera .270 winchester framför pappan till den, 30-06. :-) Dock blir det viktigt med kulval när man jagar med den, min far blev irriterad på mig när jag skött med mjuka blykulor på rådjuren; inte att rekommendera.

Hederliga .308 är nog troligen det som skulle rekommenderas nästan överallt, på alla forum runt om i Världen, med visst undantag från Afrika då kanske..

Publicerat
5 hours ago Mad Mike sa:

Och vad är en bra kula?

Det här begreppet är alldeles för subjektivt för att kunna använda som argument.

Jag jagar mycket med 6.5 men min favoritkula skulle många endast skjuta papper med,å andra sidan skulle jag inte använda deras kulor om jag så fick dom gratis...Inte ens på papper.

Här någonstans brukar dessa trådar spåra ur;)

/Mike

Bra kula = sådan som inte görs av Norma.......

Nåväl - det fanns ju en anledning till att jag inte exemplifierade där..... Det styrs nämligen ganska mycket av VAD och HUR du jagar.

Men för att göra saken en smula exnkalre kan man ju exemplifiera lite: bogskott på älg och gris, en hård kula, helst bondad som håller ihop. Men tex 308 kan man ha en standardkula till "typ allt" utan nämnvärda problem.

3 hours ago Mad Mike sa:

6.5 är en mycket bra kaliber,ingen tvekan om det men den lider av brist på Kulutbud på fabriksladdat och den lider av att den måste laddas för ett cip tryck så den fungerar i gamla M 96 bössor vilket ger lite dålig prestanda.

Nja - det finns nog tusan vad du behöver fabriksladdat, sedan om handlaren har slika pilar hemma alla dagar är en annan femma. CIP skiter högakriningsfullt i våra 96or - vi är inte med där så det faller, och då hade trycket legat lägre om de hade tagit med dem i beräkningen. Men kalibern "CIPades" under den perioden då 3800 var att anse som max för en patron som den. Samtliga andra samtida ligger på samma nämligen.

Sedan har krututvecklingen gått framåt och man kör nyare kalibrar upp emot 4300-4400.

3 hours ago Mad Mike sa:

Således skulle jag vilja säga att 6.5 passar bättre för den mer rutinerade jägaren än för nybörjaren.

Sett till att den kräver en del tankemöda för att prestera vettigt så har du absolut en poäng.

Sett till hur de flesta nybakade uppför sig på skjutbanan är den redan för kraftig eftersom rekylhanteringen är "en möjlig förbättring" hos de flesta blåbären, för sämre kan det liksom svårligen bli.....

3 hours ago Mad Mike sa:

Argumentet om kostnad för övningsammo håller inte då jag aldrig ser dessa nybörjare som skjuter så mycket att det faktiskt spelar roll,kostnaden för bensin för att ta sig till och från banan vid alla dessa tillfällen är då säkert betydligt högre;)

Ammunitionskostnaden ger utslag på en pipas livslängd - inte i det enskillda besöket på banan. Men räkna på 5000 skott så blir det en del...... Man brukar säga att en 6,5 betalar sig efter 3/4 av sin livlängd - resten blir faktiskt en vinst.

/T

Publicerat

Bra åsikter ovan, använder 6,5:an mycket och tycker den funkar bra. Skulle jag köpa en pipa till blasern idag så hade det dock blivit en 308 bara för att man kan få lite kortare pipa och då verkligen få till en allroundbössa som funkar bra som pyrschbössa med ljuddämpare och hundförarbössa utan! 

Publicerat
12 hours ago sidelock sa:

Jag hade valt 308w över 6,5x55 för TS syfte. Inte för att 6,5 inte funkar, för det gör den, utan för att jag tycker den lagliga klass 1 ammunitionen är väl slö för allroundjakt, i synnerhet på lite håll. Brukar man en 120gr kula till klass 2-4 och en tung 160gr till enbart klövvilt så visst men som nybörjare hade jag rekommenderat några askar 150gr nosler bst 308w och sen tuta och köra vare sej det är hare, räv eller björn framför pipan.

Synd att dem fasar ut BST I 308win då de varit en favorit länge!

Vill slå ett slag för Horneday SST 140 grain som laddas av deras Performence shop. Fungerar mycket bra.

RWS DK finns med.

S

Publicerat

30-06...gör allt som 308 win gör, fast bättre...lätta kulor, tunga kulor, långa kulor...den sväljer allt. Och man 'tvingas' dessutom ha en bössa med vettig piplängd dvs en bössa som är någorlunda förig till skillnad från de allom populära "eftersöksbössorna" med pipor < 50 cm ;)