Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Angenämt choke "problem". Köptips önskas

Featured Replies

Publicerat

I dag har jag Teague portade super extended choker i 1/4 och 1/2 till min Miroku mk70. Har det till allt. Supernöjd med chokerna och den skjuter bra med tex Gamebore White Gold US7,5 28gr och Gamebore Black Gold 36gr US5.  Nu är jag sugen på att köpa två choker till, men velar vilka jag ska köpa. 

Jag jagar mycket duva, svartfågel, änder och gäss över bulvaner, men nästan lika mycket änder och gäss på sträck. Svartfågel jagar jag ibland med uv (inga sträckkråkor hos mig, tyvärr) och inte alltför sällan kommer det in kråkor som cirklar på en höjd där jag avstår skott, men med trängre choke hade jag nog tagit skottet (om choken visar sig skjuta bra i min bössa givetvis).

Så jag ser två alternativ, en öppnare choke, tex 3/8 i kombination med 1/4 när det är jakt över bulvaner och ex 3/4 i kombination med 1/2 när det är sträckjakt. Eller 5/8, 3/4 eller kanske till och med full vid sträckjakt. Jag kommer aldrig avlossa skott över 60 meter. Helst ligger jag under 50 meter på sträckjakten.

Ett lyxproblem och jag vill mest höra hur ni hade gjort. :)

Publicerat

Övningsskjuter/ jagar med Teague portade, 1/2 i underpipan och 3/4 i över vid Stålskytte. Skjuter bra med samma plugg du anger ovan och fixar även de styvare hållen om man håller sig runt 40m. Har fäll en del fågel med Full och X-full också för den delen, men jag börjar överväga att köra 1/2 och 3/4 rakt över.

Sen finns där något visst med känslan och vetskapen att man kan sträcka ut hållen, choken håller svärmen fin och jämn även på styvare håll, med rätt plugg. Då vet man att där inte är enstaka piller som träffar. Men för de scenarion du beskriver tror jag du klarar dig mer än väl om du kompletterar med Full och 3/4. Den kombinationen när du skjuter bly är rätt likvärdig 1/2 och 3/4 när du skjuter stål på skjutbanan. Så har mina tester sett ut och det fungerar för min jakt.

För vad det är värt,

/M

Publicerat

Bulvanjakten spelar mindre roll tycker jag, öppna tuber och liten påverkan.. ska man tex ha cylinderchoken så kan man faktiskt köra orignaltuberna. Däremot när man börjar tränga ihop kärven så blir det mer noga eller nåt..

De här skotten på 40+.. där räcker det, för mej, med en pipa med trång borrning. Det börjar bli svårare att träffa bra vilket gör att sannolikheten att uppnå något annat än att skamma i andra skottet är så hög så jag nöjer mej med en pipa med 7/8-Full. Sen är man väldigt noga när man skjuter och jag är väldigt nöjd med den taktiken, funkar utmärkt för mej. Sen kompletterar jag med en halvtub som trängst.. kan tom ha kvart i.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren. Ja, jag funderade också på bara en choke, tex 7/8 eller Full. Kanske komplettera med 7/8 i under pipan och 1/2 i övre när det blir styvare håll och hålla igen skott nummer två. Gäller att verkligen pricka då, för det blir ju svårare att följa upp en eventuell skadeskjutning på 40+ med halv, även om det går.

Publicerat

Jag tänker lite såhär, ska man finlira på styvt håll då vill man ha skapligt samlad och jämn hagelkärve när förstasmällen träffar. Tar inte första tillräckligt hårt så fågeln vinglar iväg någon meter, då vill jag ha samma samlade och jämna hagelkärve fast lite längre ut när jag släpper sistapipan. Men där finns ytterligare en skillnad, och nu syftar jag inte på att svartfågel på något sätt har ett ringa eller lägre värde. Men jagar man matvilt så vill åtminstone inte jag skjuta med snortrånga choker. Visst, det har skjutits några harar i skallen men på gäss och änder kan en hård träff med trång choke fördärva en fin middag.

Instämmer för övrigt i Hipshots resonemang, det gäller att vara noga med att inte överskatta sin förmåga, därför tänker jag heller aldrig doublé på styva håll utan då är förstasmällen primär, andrapipan finns där enbart för att rädda det som räddas kan.

/M

Publicerat
  • Författare

Var ute igår och sköt på kartonger med Gamebore Black Gold 36gr US5 på 40 meter. Hyfsat jämna och fina svärmar med både 1/4 och 1/2. Men med 1/4 tycker jag att det var för glest mellan haglen för att skjuta mot mindre vilt (vilket jag iof inte gör med US5) på det avståndet. 1/2 fungerade rätt bra, men ska jag vara petig, hade jag haft en lite mer samlad svärm. Sträcker man hållet ytterligare blir det ännu tydligare. Så för denna typ av jakt där jag på förhand i princip vet att inget kommer under 30-35 meter, men ofta > 40 meter, får det bli nya choker. Tack för era tips!

Publicerat

Intressant att du kommit till den samma slutsatsen,

jag har sedan länge insett att även om jag inte skjuter väl nog för att ligga på 40+ konstant och skjuta på fågel, eller vilt överhuvudtaget så är det rimligt att ha minst 5/8 choke på de hållen, gärna mer än så,

jag jagade hare i vintras vid två tillfällen på relativt långa håll, smygjakt i plantering, hade då tankat i en full extended teauge choke och mot bakgrund av vad den åstadkom i form av träffar på hare och även när jag kunde studera träffbild i snö så var det motiverat att köra med en full choke under de förhållandena. 

Vad Maichel anger om att förstöra middagen är helt korrekt och de/den gång man tar ner något med 5/8 delar eller trängre choke på kort håll så blir det så gott som aldrig ätbart i slutändan.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jag ligger inte heller konstant på 40+. Men jag gör det flera gånger per år och då vill jag göra det så bra som möjligt. Givetvis står jag inte och chansar och kastar iväg skott och förlitar mig på trång choke och grova hagel. Jag testar allt först. Tyvärr är jag den den enda i min jaktkrets som håller på med detta. Skulle det komma en gås på närma håll, hade jag försökt sätta svärmen i huvud/hals för att inte förstöra ett matvilt eller helt enkelt bara släppt förbi den. 

Publicerat

En sådan redogörelse gör dig till en sann jägare, skytt och inget annat, det går utmärkt att skjuta på lite längre håll, om man tränar, väljer sina skott och har etik i skotten.

/Christian 

Publicerat

De sista gångerna har jag kommit att ha med två bössor, bocken för de knixiga längre hållen och automaten med kvart borrning för närstrid. Lite överarbetat känner jag men jag har nu på film flera sekvenser där man dubblérat med bocken och sen vevat ned ytterligare en eller två med automaten.. alt.. men det har jag bara ett ex på.. dubbelbom med bocken för att sedan fälla med andraskottet ur automaten :huh:

Publicerat
  • Författare
19 minutes ago Hipshot sa:

De sista gångerna har jag kommit att ha med två bössor, bocken för de knixiga längre hållen och automaten med kvart borrning för närstrid. Lite överarbetat känner jag men jag har nu på film flera sekvenser där man dubblérat med bocken och sen vevat ned ytterligare en eller två med automaten.. alt.. men det har jag bara ett ex på.. dubbelbom med bocken för att sedan fälla med andraskottet ur automaten :huh:

Så har jag med gjort. Sett gässen på lite håll och valt bössa innan de ser mig. Jobbigt tycker jag. En bössa ut och choker i fickan. Sträcker de högt byter jag choker. Det är ytterst sällan vissa flockar kommer högt och vissa lågt. Verkar vara dagsform på det där. Iaf hos mig.

Publicerat

Vädret brukar styra höjden.. visst funkar det med choker i fickan..