Publicerat Juli 7, 201610 yr Då tidigare tråd och lite kontakt med bekanta lutar jag mig åt kaliber .308 som mitt första kulvapen. Verkar vettigt och allround. Behöver nu lite på stabila kulvapen, bra nybörjarvapen och eventuellt byta upp sig efter 4-5 år, då jag blivit varm i kläderna. Säg första 5 åren, prisklassen 5-6000 + optik på det. Gissar att jag kommer jaga 15-20ggr / år, fokus rådjur / älg. Om just Du fick speca 3 olika märken, vilka skulle du då rekommendera, gärna begagnat eller nytt och hur avancerad optik ska man börja med?
Publicerat Juli 7, 201610 yr Ska det vara nytt så vräker jag till med Howa 1500 i valfri utstyrsel. Begagnat så hade det nog inte varit fel med Ruger m77 eller Browning A-bolt. Alla vet väl att jag gillar Tikkas gamla modeller då jag har två m55, och Sakos är nog inte sämre, men de börjar bli jäkligt till åren och i 308w lär de ha gått rejält på älgbana vid detta laget (vilket många påpekat före mig i andra sammanhang).
Publicerat Juli 7, 201610 yr Idel goda tips från Sidelock! Ett tillägg är att Weatherby Vanguard (den äldre, inte S2) är samma bössa som Howan. Mvh
Publicerat Juli 7, 201610 yr Tikka m55, ruger m77. Mina tips. Jag vet en tikka 55a hos en handlare här som är billig, ser lite risig ut men har nog varit mer buren än skjuten, den kräver en bäddning och lite övrig kärlek men kan nog bli riktigt bra. Handlaren har ingen hemsida, marknadsför mest muntillmun
Publicerat Juli 8, 201610 yr Om du ska ha nytt, så såg spanska Bergara högintressant ut i sin prisklass (runt 8000 kr) i test i Vapentidningen (förrförra numret tror jag)
Publicerat Juli 8, 201610 yr Även jag kan rekommendera Tikka m55. Fick ärva den efter farfar för ca 10 år sen och använder den fortfarande flitigt! Tror med säkerhet att du kan hitta en sådan inom din givna budget!
Publicerat Juli 8, 201610 yr Jag anser att om man ska köpa en gammal 308w så bör budgeten täcka en ompipning ifall det behövs.
Publicerat Juli 8, 201610 yr En Carl Gustav / Husqvarna 1900 tillverkad i Sverige. En klassiker. Jag hade köpt en bössa i kaliber 3006 - finns ammunition att tillgå i varje snusbod från Kalix till Kapstaden.
Publicerat Juli 10, 201610 yr Instämmer i Sidelocks tips. Howan ger mycket för pengarna vid nyköp. Weatherby Vanguard är som sagt likvärdig och brukar finnas till bra pris på XXL. Kompisen har en i 6,5 och den skjuter bra. Begagnat håller jag verkligen med om Ruger m77. Jag har en i 308 som hag är mycket nöjd med. Visserligen en helstock men mekaniken är ju samma. Riktigt fin slutstyckesgång och skapligt trycke ger ett fint vapen. Jag gav knappt 5000 för min. Mitt råd är att köpa den bössa som du känner passar dig näst. Lycka till med inköpet!
Publicerat Juli 10, 201610 yr Det står en remington 700 i 308w på bofab i Grums. 4500kr tror jag de ville ha för den.