Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

222 rem ---> 22 ppc

Featured Replies

Publicerat

Är det möjligt ens? Har fått hem vixen nu och den är i kanonskick. Gissar max 100 skott skjutna så jag vill ju som ha kvar pipan. Går det att använda den till 22 ppc? Tänker mest på räffelstigning och godstjocklek

Publicerat

Det går bra. Det som begränsar är slutstyckets diameter som tex inte kan hantera en BR pga dess för stora stötbotten. En PPC går dock fint! När det gäller räffelstigning så finns det ju inte direkt fabriksammo för jakt så det är ju ändå handladdning som gäller, så det är bara att köra med 50-55gr kulor. Fast personligen skulle jag inte brotscha upp den, det du vill skjuta dör säkert ändå av en 50gr i 950 m/s - det behöver inte vara 1000+... Vill du göra nåt kul så gör istället en semiwildcat i tex 6TCU, 6,5TCU eller 7TCU (TCU=uppneckad 223 då kan du behålla och använda originalpipan eftersom stötbotten är samma).

Publicerat
  • Författare

Ok då har man lite kött på benen :)

Men har jag missuppfattat något? 6 tcu , 6,5 tcu och 7 tcu? Är inte det 6mm , 6,5mm och 7 mm? Isf är ju pipan ändå oanvändbar.

Kan jag inte svarva upp stötbotten för br-patroner? För lite gods?

Publicerat

Bulten är lite klen för BR men PPC går bra. Kollade på min, skulle få kvar mindre än en mm gods på stötbotten. Ska nog riva om min hunter till PPC vad det lider.

Publicerat

Pitepalt - jag tänkte du skulle byta pipa...

Publicerat
  • Författare

ah ok då är jag inte helt ute och cyklar  :D

Har faktiskt funderat mellan 6mm ppc eller 6mm br men nu verkar ju br falla bort så då finns det kanske inte så mycket att välja på? Tanken är att det ska bli ett "precisionsmonster". Någon annan patron ni rekomenderar?

Publicerat

6,5x47 eller 6x47 alt 6mm-223 det är klart at du skall upp i en 6mm kula minst för att ge lite oooouummphh vid träff.

Alternativt att du bygger en specad .222/3:a för att enbart skjuta Barnes TSX.

/C

Publicerat

behåll original pipan och svarva av den och riv om den till en 221 fireball.

köp en till ny 6mm pipa med 1/10 - 1/13 stigning och kamra den för 6ppc. och med ett nackmått anpassat för uppneckade lapua 220r hylsor

har själv en sako a1 (senare versionen av vixen) kamrad för 6ppc den har en stigning 1/14 men hade gärna sett att den varit lite tvärare för att kunna hantera de premiumkulor som finns.

/martin

Publicerat

Varför?...du har ju redan det ultimata.....243win...say no more...

näää men nog måste du få bygga nå skojj av den bössan...varför inte en .204ruger...har dock ingen koll på stötbottnar osv på den patronen, men den verkar sådär lagom gullig (frän kanske är rätt term i sammanhanget)

/Fredde

Publicerat
  • Författare

Varför? Det är kul och jag vill  ;) ;).  Läst en del trådar på ett annat forum och där påstår dom att 6mm norma br ska funka i vixenlås.

Jag vill ju som gärna upp på 6mm och patronen ska ha en jäkla egenprecision

Någon som vill förklara tight neck osv på 6mm ppc?

Publicerat

tight neck = du har en mindre diameter på nacken än mot standard. det krävs att du svarvar av diametern på nacken på hylsorna oftast till 0.262 motför standardmått 0.272 Fördelarna med detta är att du har exakt uniforma hylsor som släpper kulorna likadant och expanderar lika mycket och lika litet.

nackdelarna är att det är mer jobb och större kostnad, och jag tvivlar att det går att se den precisionsförbättring som det kan medföra i en jaktbössa.

lapuas 220 russian hylsor skall vara av så bra kvalitet att jag tror att du tjänar mer på att kamra din bössa med ett neckmått som du får då du neckat upp en sådan hylsa, än att behöva köpa necksvarvar, mätverktyg, dyra laddverktyg mm

min ppc är tightneckad och skjuter väldigt bra, men jag hade lika gärna sett att den inte var det utan bara hade ett tight patronläge istället och hade kunnat använda mig av 220r hylsorna utan allt arbete.

fast du får gärna köpa dessa grejor då jag snart behöver nya hylsor och själv inte var så intresserad av att lägga ut pengar på dessa verktyg :) utan lånar hellre av dig :)

/martin

Publicerat

En .221 Fireball är ett kul alternativ - den är klass 3 så då har man en ripbössa för fjälljakten. Om du inte har två slutstycken får du dock hålla dig till en 6mm (semi)wildcat i 6mm baserad på .223-hylsan. 6PPC kräver öppning av botten. Att öppna en riktig vixen L461 (A1) till BR går inte eftersom det då ej finns plats till utdragaren. Men om du vill ha en äkta enkelskottare så... eller så kan du ju leka mynningsladdare och slå ut hylsorna med läskstång! Möjligen kan en S491 (sista huntern med korta lådan) vara grövre i dimensionerna så att en BR får plats.

Publicerat
Möjligen kan en S491 (sista huntern med korta lådan) vara grövre i dimensionerna så att en BR får plats.

Tror inte det, mitt förra inlägg grundar sig på att just den bulten är för tunn. Men om jag inte kommer ihåg fel så har Stigge byggt nån BR på vixen lås.

Publicerat

Är det någon som har lust att förklara begreppet ppc för mig.  ???

Hört många prata om det i sammanhang som precisionsskjutning.

Publicerat

Såg just att jag vann en auktion på Ebay, en 22PPC rivare ;D