Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Några frågor angående en hagelbössa

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har ärvt en hanbössa av märket Husqvarna. Då jag avser att behålla bössan, och inte har vapenlicens sen tidigare, skall jag antingen låta plugga bössan och ansöka om minneslicens, eller ta en jägarexamen.

Först och främst skulle jag vilja identifiera modellen på bössan och, för skojs skull, få en uppfattning om värdet på densamma. Jag hoppas att de bifogade bilderna är tillräckligt bra för detta. Tilläggas bör att pipans längd är ca 75 cm och att dess innerdiameter är ca 20 mm. Om det spelar någon roll i sammanhanget vill jag poängtera att bössan är märkt med "svenskt specialstål".

Jag skulle också vilja få en uppfattning om hur bössan kan tänkas komma att se ut efter eventuell pluggning. Eftersom det är en i mitt tycke fin pjäs med stort affektionsvärde vill jag förstås att dess karaktär bevaras. 

Mvh

Hesa Fredrik

Bössa.jpg

Pipa.jpg

Regling.jpg

Kolv.jpg

Baskyl1.jpg

Baskyl2.jpg

Märke.jpg

Publicerat

Ser ut som en m51.

Publicerat

Plugga den inte! Ta hellre examen och få den på vanlig licens om du vill ha kvar den. Jag blir lite ledsen när jag tänker på alla gamla fina bössor som sakta försvinner. En gång fanns det en sådan i varje hem, snart finns det inga kvar. 

Publicerat
  • Författare
20 hours ago sidelock sa:

Ser ut som en m51.

Tack för ditt svar! Finns m51:an i 20mm utförande? När jag sökte på modellen på internet kunde jag bara hitta modeller med 12mm-pipor.

Publicerat
  • Författare
14 hours ago älg sa:

Plugga den inte! Ta hellre examen och få den på vanlig licens om du vill ha kvar den. Jag blir lite ledsen när jag tänker på alla gamla fina bössor som sakta försvinner. En gång fanns det en sådan i varje hem, snart finns det inga kvar. 

Jo, jag hade naturligtvis helst behållit bössan i befintligt skick. Jag är dock osäker på om jag kommer ha tid att ordna med jägarexamen. Framförallt är jag intresserad av att få en uppfattning om hur bössan kommer att se ut om jag pluggar den.

Publicerat

Kaliberbeteckningen är inte mm. Kaliber 12 är ca 19mm. Kaliber 20 är mindre.

Publicerat

Som markus sa angående kalibrar.

Yttre utseende ändras inte av pluggning, har för mig att man svetsar igen både slagstiftshål och patronlägen.

Publicerat
  • Författare

Okej, det förklarar saken angående kalibern. Då instämmer jag i att det verkar vara en m51:a.