Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka m55, småfix och några frågor till panelen

Featured Replies

Publicerat

Jag hjälper en bekant med hans nyinköpta Tikka.  Först bad han om hjälp att hitta en bössa att köpa, denna var den bästa affären vi kunde hitta åt honom. Vid hemlån och provskjutning passade jag på att skruva isär och göra rent ordentligt. Nu har han fått licensen och jag har tagit på mig att montera en riktigt mjuk bakkappa.  Det är främst sonen på 15 med ny jägarexamen som ska använda den.  

Någon värre bönhasare än mig har slipat in en för liten bakelitbakkappa och  filat styggt i änden på kolven. Den har portade pipor,  dvs någon har borrat hål i pipan som rekylbroms.  Räfflingen i pipan går dock hela vägen ut. Är detta normalt/bra/lika korkat som jag tror?  Motståndet mot bommarna fortsätter väl hela vägen? Nu får gaserna helt plötsligt portar att komma ut genom innan kulan är ute, borde man inte borra upp och försänka kröningen till innanför portarna?

Den som monterat kikaren med flipplock har låtit det faktum att flippisen på objektivet tog i siktesbladet styra kikarens montering, den satt nog 2cm längre bak än någon normalt skapt människa brukar vilja ha siktet. Hur man lyckas bomba skruvskallarna så inihelvete när man skruvar fast kikaren kräver talang. Kikaren har dock i något läge inte suttit fast, rejält skrapmärke efter främre ringen kom fram när jag monterade av den.

Jag köpte den tjockaste pachmeyern vilket lät mig kapa den dryga cm som var styggast slipad på stocken. Borrat och pluggat skruvhålen såklart. För att inte riskera att behöva göra en total kolvrenovering har jag inte slipat helt ner till trät. Detaljfinishen är inte på topp men jag har sett betydligt värre.

Sikte och korn monterades bort. Det är frestande att spänna upp den i svarven och kapa bort mynningbromsen.

Bilder kommer i egna inlägg då de är i mobilen och jag inte orkar skriva allt på den lilla skärmen.

Publicerat
  • Författare

DSC_1320.JPGDSC_1321.JPGDSC_1328.JPGDSC_1329.JPGDSC_1337.JPGDSC_1338.JPGDSC_1344.JPG

Publicerat
  • Författare

DSC_1343.JPGDSC_1345.JPG

_20160711_213151.JPGDSC_1347.JPG

Publicerat

Snyggt räddat! Mag-na-port som var poppis på 90-talet var väl gjort ungefär sådär...så evt att det är funkis...men brasklapp om det är 'mästersmeden' som slipat in bakelitbakkappan som borrat i pipan ;)

Publicerat

Snyggt jobb med bakkappan. 

Personligen skulle jag nog kapat bort portningen och gängat på samma gång om det var min bössa... Kan ju knappast göra saken värre ;)

Sen ser jag även att rekylstoppen till de original M-serie fästena saknas. Det normalt en "spårskruv" med stort huvud som sitter i det gängade hålet på främre fästet.

Publicerat
  • Författare

För egen del hade jag också tveklöst kapat bort portningen.  Ska prata med ägaren om det,  han gör det han vill såklart. Jag försöker övertyga honom om att uppgradera från den gamla tascon till bättre kikare också.