Publicerat Juli 20, 20169 yr Detta är en populär post. Nu kom jag på att vi måste ha en kuriosa-tråd... Jag hittar lite roliga saker ibland Så jag börjar med ett "Folk-mount" och original sikte. Justeringen sitter i fästet- hele grejen är väl lite tvivelaktigt konstruerat: Siktet gled i fästet och justeringen var väl inte helt skottfast heller.. Men där jag jagar älg är det "kult" med en Dahlbergare..
Publicerat Juli 20, 20169 yr Detta kan bli en riktigt intressant tråd "kuriosa" anser jag är ett ganska brett ord. Så jag vet inte om dessa platsar här, men jag tycker mina tre är lite roliga eftersom de är stämplade samma år 2st m/94 och 1st 63:a
Publicerat Juli 23, 20169 yr Detta är en populär post. Denna tycker jag borde passa i denna tråd. Kan väl bäst beskrivas som en fällknivspistol, alltså en fällkniv med en inbyggd slaglåsmekanism, troligtvis i kaliber 8mm. Den ska ha tillhört min fars morfar om jag minns rätt. Kommer ihåg att min far visade den när jag var liten och sen såg jag den inte på många år. Nu har den dock dykt upp igen och är numer i min ägo. Den är stämplad C.E Petterson Eskilstuna. Jag har hittat en knivmakare vid namn Carl Erik Pettersson som var verksam i Eskilstuna omkring 1870-1903 som högst troligt är upphovsman till denna (notera dock den lilla skillnaden i stavningen av efternamnet). Den är idag bestyckad med, förutom slaglåsmekanismen, ett knivblad, en korkskruv samt en lite borr. Troligtvis har den tidigare även haft ett mindre knivblad. Tyvärr saknas även laddstaken som ska ha hört till.
Publicerat September 15, 20169 yr Har tagit över en piphylla med tillhörande låda smockfullt med tillbehör. Har ingen aning om hur det funkar med pipor men kände att jag var tvungen att förvalta alltihop.
Publicerat September 15, 20169 yr Jag var jäkligt nära på att lägga in en bild på svärmor å svärfar, men då hade jag nog blivit bannas för livet! trevliga pryttlar ni har!