Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny studsare

Featured Replies

Publicerat

Hej på er,

Har kommit med i jaktlag på fastlandet och behöver därmed nu en klass 1-studsare. Behöver förslag och råd på vad som kan tänkas passa och vad som är nåt att ha respektive vad som är anus. 8x57 är tanken men det kan komma att ändras.. 

Krav: 

Vänsterbössa

Felfri slutstycksgång utan hackande 

God kvalitet

Önskemål:

Justerbar kolvkam (stark fördel)

Kryssmag, löstagbart

Gängad pipa från fabrik, typ 47-52 cm helst

Ingen riktig tungviktare 

Max 25kkr.

Trä eller komposit spelar ingen större roll. Trä känns på nåt sätt mer riktigt på älgjakten men plast kan väl gå det med :D

Har funderat på en Sauer 202 eller Blaser R93. Har en T3 .223 i dagsfället så T3x har även kommit upp i huvet, men jag är villig att lägga lite extra pengar på byssen för att få nåt "rejälare" sas.

Publicerat

R93 i 308win sen komplettera med en pipa i 22-250. (Samma magasin)

Är grymt nöjd med min! 

S

Publicerat
  • Författare
54 minutes ago hs_merkel sa:

R93 i 308win sen komplettera med en pipa i 22-250. (Samma magasin)

Är grymt nöjd med min! 

S

Vill gärna ha en snabb klass 2-pipa till räven men kan tänka mig att enbart ha 308 en säsong eller två då CSN inte tar hänsyn till mänskliga behov.. Aldrig grottat in mig i 22-250 men det låter onekligen bra med en till pipa. Nackdelen med Blasern är dock priset på montaget.. Men det lockar också att ha massa olika bössor i en och samma kolv. Ska helt klart kolla mer på saken!

Edit: säg till när du kommer till ön nästa gång. Jag bjuder på kaffe och bockjakt om du är snäll 

Publicerat

Skulle rekommendera en .308.

Går bra att korta pipan för att sätta på dämp. Kan skjuta lätta V-max för räv/rå och byta upp sig till tyngre kl 1 när den jakten startar. Finns ekonomin och viljan så fungerar en blaser bra då du kan komplettera med nya pipor men som sagt, det kostar. 

En kortad Tikka T3 i .308 med dämp är riktigt härlig. Jag hade en 47cm Tikka T3 med A-tec Maxima dämp. Riktigt bra balans och sköt super. 

Tikka T3 har väl relativt bra andrahandsvärde om du senare vill byta upp dig? 

Publicerat
10 hours ago Jantan sa:

Hej på er,

Har kommit med i jaktlag på fastlandet och behöver därmed nu en klass 1-studsare. Behöver förslag och råd på vad som kan tänkas passa och vad som är nåt att ha respektive vad som är anus. 8x57 är tanken men det kan komma att ändras.. 

Krav: 

Vänsterbössa

Felfri slutstycksgång utan hackande 

God kvalitet

Önskemål:

Justerbar kolvkam (stark fördel)

Kryssmag, löstagbart

Gängad pipa från fabrik, typ 47-52 cm helst

Ingen riktig tungviktare 

Max 25kkr.

Trä eller komposit spelar ingen större roll. Trä känns på nåt sätt mer riktigt på älgjakten men plast kan väl gå det med :D

Har funderat på en Sauer 202 eller Blaser R93. Har en T3 .223 i dagsfället så T3x har även kommit upp i huvet, men jag är villig att lägga lite extra pengar på byssen för att få nåt "rejälare" sas.

R93 och 202 kommer att fungera ypperligt. R93 saknar dock löstagbart magasin och har utgått ur produktion. 

Tänk på att en r93 med fullång pipa är betydligt kortare än en sauer 202 med kort pipa. Jsg skulle ha så lång pipa som möjligt, det ger ett stadigare skytte, ytterst få skjuter bättre med en viftig bössa, vilket r93 är med standardpipa i 57cm.

Orsaken till att jag köpte en r93 istället för r8 var 22lr kittet, vilket tydligen ska vara hopplöst att få tag på idag nytt men går att hitta begagnat. Löstagbart magasin ser jag ingen nytta med för jakt, bekvämt på skjutbana. 

Publicerat

R93, 202 är väl helt ok. Själv hade jag nog valt 202:an före R93 men det är personliga preferenser.

Jag själv gillar Sako fram till och med modell 75 så mitt tips är att klämma lite på nån sån också. De äldre Hunter modellerna med ledad magasinbotten får nog ses som en av de mer prisvärda idag. 

Även Tikka efter M65 är väl ok men inte någon favorit hos mig ;) 

Vad gäller kaliber så är ju 8x57 en bra kaliber men begränsar ju utbudet ganska rejält. Speciellt som du är felvänd :ph34r::ph34r::ph34r: 308 är i princip likvärdig om än att du inte kan ha 250grains kulor. Men i din sits skulle jag inte spottat på 30-06 även om den förvisso trivs bättre i längre pipor men korta lätta bössor blir väldigt viftiga och passar i mina ögon bäst om man går mycket mer än man sitter still och skjuter. (Jag går med stötande hund och en fullång Tikka M65 Continental i 300wm som klockar in på ca 4650gr och det är inga problem och skytte på frihand är underbart).

Mina fem högst personligt färgade ören ;););)

Publicerat

Tycker du ska börja med en kikare. Sen får du se vad budgeten håller för? De mästa smäller. Så vad som sitter under spelar nästan inge roll.

Vad jag förstod så var de allt från Åtel jakt på gris till Älgjakt. 

Så satsa på en 2,5-10x50 belyst.

Anledning till att jag valde 22-250 är att jag kan köra Std slutstycke och 308win magasin så endast pipan byts med 2 skruv. Kikaren Swarovski 6-24x50 sitter där jämt.

Men som max skriver T3 är inte dum. 

S.

Publicerat
  • Författare

Många bra tankar här. En R93 lockar som fan men då blir det mindre pengar till optiken. Jag har funderat på om det finns en klass 1-kaliber med bra pang i som också är rapp i farten och är passande för räv. Får ta mig en rejäl funderare. Jaktia i Visby får snart in alla sina bössor i bunkern så får åka dit och klämma och se om nåt vettigt dyker upp.

Tack så länge! Erfarenheter och tankar är fortfarande mer än välkomna.

Publicerat

Är tanken att slippa inskjutning mellan pipbytena så går tyvärr 202an bort. De blasrar jag har haft flyttar sig inte en mm vid pipbyte. Som mäst har min 202 flyttat sig 8cm i sida och 4cm högt vid pipbyte, duger knappt att jaga älg med :P

Publicerat

308:an och det finns laddningar kring 1000 med v-max. Rappt nog?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago strävhår sa:

308:an och det finns laddningar kring 1000 med v-max. Rappt nog?

Kanske :D

Publicerat
7 minutes ago MagnusN sa:

räserraketrävdödarbomber

Dagens bästa ord!

Publicerat
1 hour ago MagnusN sa:

308 finns det alltid kulor och hylsor lättillgängligt. Och man kan ladda allt från 200gr drevklubba till räserraketrävdödarbomber. Kort eller lång pipa kvittar. Dessutom är rekylen mild vilket iallafall förbättrar mitt skytte. Hittills finns inget djur som har tålt en pärla och inte heller har de sprungit långt. Jag tänker i bland att det vore kul med någon annan kaliber men inser alltid att för mitt behov finns ingen anledning och det finns andra jaktliga investeringar som går före.

Med CSN som arbetsgivare hade jag satsat på en billig bössa med bra optik så länge. Då kan du jaga allt klass 1 vilt i alla ljusförhållanden. Seda kört all in på bössan verkligen vill ha den dag du har ett jobb. Billig bössa är inte dåligt om man väljer rätt, ex kompisens 1640 med halvkort pipa i 30-06 skjuter 2.5cm yttermått på 3 skott. Det duger mer än väl. Jag köpte nyligen en Deltahandkikare för 1400 som är grymt bra. Om deras kikarsikten är lika bra så finns ingen tvekan för mig om vad jag skulle satsa på.

Det är roligare att komma ut och jaga än att sitta hemma och spara pengar.

Mina 2 ören

Klok som ett helt jäkla bibliotek.

Publicerat
  • Författare
13 hours ago MagnusN sa:

308 finns det alltid kulor och hylsor lättillgängligt. Och man kan ladda allt från 200gr drevklubba till räserraketrävdödarbomber. Kort eller lång pipa kvittar. Dessutom är rekylen mild vilket iallafall förbättrar mitt skytte. Hittills finns inget djur som har tålt en pärla och inte heller har de sprungit långt. Jag tänker i bland att det vore kul med någon annan kaliber men inser alltid att för mitt behov finns ingen anledning och det finns andra jaktliga investeringar som går före.

Med CSN som arbetsgivare hade jag satsat på en billig bössa med bra optik så länge. Då kan du jaga allt klass 1 vilt i alla ljusförhållanden. Seda kört all in på bössan verkligen vill ha den dag du har ett jobb. Billig bössa är inte dåligt om man väljer rätt, ex kompisens 1640 med halvkort pipa i 30-06 skjuter 2.5cm yttermått på 3 skott. Det duger mer än väl. Jag köpte nyligen en Deltahandkikare för 1400 som är grymt bra. Om deras kikarsikten är lika bra så finns ingen tvekan för mig om vad jag skulle satsa på.

Mina 2 ören

Så sant, så sant. Gör jag mig av med .223an blir det nog en 308 eller kanske rentav en 6,5. Behåller jag den däremot skulle jag gärna gå upp något i storlek "bara för att" och ha till högviltet. En liten, lätt rapp klass två och en lite tyngre klass 1 känns ändå som en bra kombo.

Ang Delta kikade (;)) jag på att köpa en vakglugg från dom, men det blev en Meopta istället. Har nu funderat på om man inte ska testa en 1-4 av dom eller liknande till drevjakterna.

Det som talar för att göra sig av med .223an är att jag då kan ha nuvarande sikte på nya bössan och även ha på grisåtel och växla med drevkikare till älgjakten. Men så gillar jag den fan den lilla 3,2-grammarn också.

Publicerat

Varför inte en

Heym Sr21heym-sr-21-3006.jpg

eller dess storebror SR30502_000000a66_769a_Heym_SR30_straight_pull_rifle.jpg

Båda finns i vänster, antingen syntet eller trä och ryms gott och väl i din budget. Skillnaden ligger i om du vill ha straight-pull eller klassiskt "lyft, ryck, fram, ner".

MKJ här på forumet har ju en SR30 och han är väll smått frälst. Jag har haft en SR21 i trä som jag var nöjd med frånsett att förra ägaren hade kapat sönder 6,5-pipan så jag fick inte riktigt ut den hastigheten på skotten som jag ville.

Ser ut att kunna bli en SR30 syntet för mig iår då jag gärna skulle vilja prova en sån också - T3:an föll mig inte riktigt på läppen ännu så...

Mvh

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Joacim sa:

Varför inte en

Heym Sr21heym-sr-21-3006.jpg

eller dess storebror SR30502_000000a66_769a_Heym_SR30_straight_pull_rifle.jpg

Båda finns i vänster, antingen syntet eller trä och ryms gott och väl i din budget. Skillnaden ligger i om du vill ha straight-pull eller klassiskt "lyft, ryck, fram, ner".

MKJ här på forumet har ju en SR30 och han är väll smått frälst. Jag har haft en SR21 i trä som jag var nöjd med frånsett att förra ägaren hade kapat sönder 6,5-p6,5-pipan så jag fick inte riktigt ut den hadtigheten på skotten som jjag ville.

Ser ut att kunna bli en SR30 syntet för mig iår då jag gärna skulle vilja prova en sån också - T3:an föll mig inte riktigt på läppen ännu så...

Mvh

Intressant! Ska kollas upp. Tack för tipset!

Publicerat
På 2016-07-24 at 09:44 MagnusN sa:

Mina 2 ören

Kan bara hålla med.....

Sen tycker jag att slutstycksgången på studate är av sekundär betydelse,jag har iaf inte råkat på någon som inte går att repetera!

Fundera hellre på trycket, få saker förutom kolvens utformning påverkar enligt mig skyttet mer än ett släpigt tryck....! Det finns ett antal bra eftermarknadstryck till de flesta äldre system.

Dessutom tror jag motviljan att såga,limma och gäspa för att få en kolv som passar är mindre på en bössa för 2000 kr,än en för 20000.

Och som Magnus skriver.... lägg pengarna på att jaga istället för på prylar....

Gissar att 25000 inte räcker så långt när man bor på Gotland och ska jaga på fastlandet.

Det täcker iaf inte min bil kostnad för jakt,och då bor jag ändå i Sörmland!;)