Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tryckvåg från kula - sant eller humbug?

Featured Replies

Publicerat

Under tiden jag var grönklädd och jagade fiktiva ryssar i de jämtländska skogarna och fjällen så serverades det att tryckvågen från vissa kulor var så pass stor att det räckte att kulan passerade en på ett par cm så räckte det för att i vissa fall ha dödlig effekt, och någon sergeant myntade att tryckvågen från en .308 sabot kunde slita armen av en även om den missade med ett par cm...

Jag trodde aldrig på detta men på något vis köpte jag ändå att det blev någon form av tryckvåg av kulan när den for fram genom luften. Ack så fel det var...

Här är ett test av Matt från Demolition Ranch som bevisar motsatsen.

(För er som inte har sett Demolition Ranch innan så måste det tilläggas att det till 99% handlar om humor och tokerier - men med tester som många bara drömt om att testa... Vill man se fullständigt galna tester av hagelladdningar så har man hamnat rätt! Dock är flera av hans galna tester relevanta, även om de är gjorda med glimten i ögat. Gillar man inte galna upptåg och tokerier så är det inte rätt kanal att titta på.)

Publicerat

Du förstår vad lättjagat det skulle vart, och det var samma svammel hos oss. :blink:

Publicerat

Den där lögnen fick vi oxå höra i Boden 81-82.

Publicerat

Tryckvågen är där - alla fall i överljudsfart men med en så spetsig vinkel att det inte riktigt ger effekt. Den blir för utdragen i längd. Men om kulan passerar riktigt, riktigt nära känns den onekligen. 

Vågen har störst kraft precis när kulan passerar ljudbilden - då kan effekten bli att saker och ting i närheten (nu är vi i så fall jäkligt nära om vi tar tex en 7,62) går sönder. Men normalt sett krävs det större föremål (eller egentligen större tvärsnittsarea) som går genom ljudvallen än kulor för att effekten ska bli så pass spektakulär att armen ryker.

Det är direkt ohälsosamt att stå på marken om ett jetplan drar genom ljudvallen 10 m över ditt huvud.....

T

Publicerat
  • Författare

Som jag ser det så faller ju hela myten sönder med tanke på att man oftast  jagar ett högt värde på b.c. och således torde det bli mindre tryckvåg ju högre det värdet är - i relation till hur stor kulan är. (om vi nu tar jämförelsen med ett jetplan...) Mindre upplevd tryckvåg i alla fall eftersom vinkeln är så extremt tvär.

Oavsett så var det intressant att inte ens en .50 BMG kunde få ett korthus att ens röra på sig - vilket jag faktiskt trodde eventuellt var möjligt - och min syn på tryckvåg är nu reviderad. Bogknall/tryckvåg från mynningen är en annan femma men den har jag känt av en gång ofrivilligt och den är i allra högsta grad verklig.

Jag är absolut inte MÖP överhuvudtaget och är tämligen seriös med min vapenhantering, men nog sjutton hade det varit kul att bo en kortare tid i Texas bara för att kunna skjuta precis vilka vapen och kalibrar som man kände för! Skytte är förbaskat kul och jag hade absolut tyckt det var kul att kunna skjuta .50 BMG en hel dag på allehanda objekt... :blush:

Publicerat

BC har inget med detta att göra överhuvdtaget - vinkeln på bogvågen ges långt mer av fart än av form..... Och bogvägens kraft beror på föremålets tvärsnittsarea.

Tex ger pilammunitionen till stridsvgnskanoner en ganska giftig bogvåg - men vinkeln är jävligt snäv pga en fart långt över vad vi normalt pratar om för räfflade vapen och en tvärsnittsyta på 25-30mm diameter. Så inte ens den är speciellt farlig - den är i ärlighetens mest ett problem om man är så nära att man träffas, fast då har man en helt annan tryckvåg som kommer att göra bogvågen tämligen ointressant att bekymra sig för under ett mycket microskopiskt kort ögonblick.....

/T

Publicerat
18 hours ago pmt sa:

Vågen har störst kraft precis när kulan passerar ljudbilden [...]

Det är direkt ohälsosamt att stå på marken om ett jetplan drar genom ljudvallen 10 m över ditt huvud.....

Antar att du menar ljudvallen i det första: Varför precis när kulan har gått nån km och saktar ner till precis ljudets hastighet?

Om det i det andra fallet handlar om ett accelerande flygplan är det orimligt, för om det inte flugit fortare än ljudet innan det kommer fram till mig blir det ju ingen ljudbang.

Publicerat
33 minutes ago Outdoorsman sa:

Det behövs väl inte att man bryter ljudvallen för att åstadkomma en tryckvåg?

För resultat se exempelvis (av både jetstråle och tryckvåg):

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10286375.ab

http://www.regelboken.nu/rattsfall/13551

Absolut inte - det kallas ljud. Och du känner det om en bil kör förbi dig med....

Men nu var det tryckvåg och kulor som var frågan - och svaret är "ja - den finns" och "nej - den är ofarlig utom för flugor, mygg och knott".

1 hour ago Regnar sa:

Antar att du menar ljudvallen i det första: Varför precis när kulan har gått nån km och saktar ner till precis ljudets hastighet?

För att just när rörliga föremål passerar ljudvallen som trycket blir högst, jag ska rita en bild till er i kväll så förstår ni..... Det är ganska enkelt även om teorin bakom är ganska kladdig....

hour ago Regnar sa:

Om det i det andra fallet handlar om ett accelerande flygplan är det orimligt, för om det inte flugit fortare än ljudet innan det kommer fram till mig blir det ju ingen ljudbang.

Nu skrev jag "om ett jetplan drar genom ljudvallen 10 m över ditt huvud " det vill säga att det accelererar genom  cirka 340 m/s precis där du står. Nu vill ingen normalt funtad pilot göra det så nära marken men som ett exempel på en tryckvåg som bevidligen är extremt ohälsomsam för en kropp mostvarande våra kroppar.

/T

1 hour ago Regnar sa:

Publicerat

Det exempel som jag har sett så blir "konen" på tryckvallen "trubbigare" när kulan går igenom vallen  än när den är över vallen 

Publicerat

Ok, om vi nu skippar de matematiska detaljerna utan ser detta som principiella bilder så som följer:

Kula.jpg

En given kula och en punkt vid vilken vi mäter trycket P.

Kula under.jpg

Vid underljudsfart byggs det upp en tryckvalk framför kulan med trycket blir undantagsvis över 2 atmosfärer cirka gurka.

Kula_genom.jpg

När kulan närmar sig ljudets hastighet (som varierar ganska mycket beroende på tryck temperatur och luftfuktighet) stiger trycket dramatiskt då det inte längre "hinner undan". Trycket P kan beroende på form, tvärtsnittsyta etc vara över 100ggr atmosfärstrycket.

Kula_över.jpg

när kulan är över ljudets så bildas det en bogvåg liknande den som skepp lämnar i vatten, trycket P är nu åter nere på mer måttliga nivåer.

/T

Publicerat

Kulan går alltså upp i planing vid ljudvallen?

typ?

/M

Publicerat

Planing vet jag inte om det är korrekt som begrepp sett, man jag tror jag förstår vad du menar så i princip ja.

T

Publicerat

Så uttrycket "nära skjuter ingen hare" gäller inte längre...:blink: Det kan räcka!

Publicerat
6 minutes ago josc72 sa:

Så uttrycket "nära skjuter ingen hare" gäller inte längre...:blink:

Men nära haren inget skjut gäller än;)

Publicerat

Det  blir väl snarare som en "cirkulär planing" :-) Vilket också förklarar konstigheterna när en kula går UR ljudvallen. De flesta planande båtar jag kört har betett sig ganska oförutsägbart just när man kommer under planingströskeln.

Rolig och intressant tråd iaf. :-)

/M

Publicerat

Hur mycket är kvar av pappret när du skjuter in bössan? är det ett litet hål eller är hela a4 pappret bort rivert?

• 1 month later...
Publicerat

Ja det kan man undra... sköt in en studsare med hemgjutna hardcast blykulor.  Pappret såg ut som om någon sköt hagel. Jag fattade noll.  Eftersom jag inte begrep vad som var fel då i kulgjutarens ungdom lades projektet åt sidan. 

Efter några år fattade jag att jag behövde gascheck eller sänka v0. Eftersom v0 borde ner ordentligt i aktuell bössa blev det alternativet och jag återupptog laddandet av kulan. Jag jagade och var glad över att allt fungerade. En dag när jag skulle ut och jaga dök det upp en ask ammo jag inte riktigt hade koll på. Men eftersom jag laddat just den kulan så länge utgick jag att det var en ask sedan ifjol. När jag skulle hem satt det en ungräv på en vång.  Jag tog stöd och sköt. Den gick i backen direkt. Men....jag hittade inget kulhål. Inget blod. Inget som kunde antyda vad som skett. Jag funderade på om den kunde dött av chock men avfärdade det hela.

När jag tryckte på räven sipprade det dock blod från 25 olika ställen. Jag hade fått tag i de första kasserade patronerna.....Gissa om allt märks upp noga nu efter skåpröjningen.