Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

omplaceringshund

Featured Replies

Publicerat

Har ev. ett tillfälle att ta över en hund! En blandras som jagar det mesta med klöv även gris verkar det som iaf i hägn.

Har lite farhågor dock, hunden är "barnvan" (ogillar uttrycket) har ju själv två små tjejer. De är visserligen hundvana men barn är barn!Har en gammalhund jaktpensionär (10½år med dålig hälsa) han har aldrig varit direkt aggressiv mot hanhundar innan men två hanhundar brukar väl gå bättre än två tikar!

Nu till min största farhåga, har två innekatter. Kommer en äldre hund(2år) förstå att katterna är en del av flocken. Nu är det ju en blandras och bägge raserna är väl kända "katthatare" TJT och Tax.  Nej ja tror inte riktigt på att vissa hundraser ogillar katter mer ;)

Några tips om det blir aktuellt att ta över hunden hur jag smidigast introducerar en nykomling?
Min tanke var en promenad m.m. med gammelhunden och barnen, låta kopplet vara på och in och träffa katterna! Försöka läsa hunden och låta kopplet vara på under den första dagen/kvällen.  Nätterna till och börja med blir nog instängda i separat rum!

//Danielj

Publicerat

Ta hem hunden på prov.

Innan möte med katterna så bör nog ditt ledarskap sättas.... 

Jag hade en hundvakt för ett par år sedan när jag reste mycket i jobbet, hundvakten hade katt och efter "introduktion" med 2 tyskar/hundvakt och katt  så löste det sig så pass att med en grind mellan ett rum så höll sig katten på "rätt" sida.... Den lever fortfarande ^_^

Hundar och barn funkar men aldrig lämna mindre barn med hund ensamma! 

Publicerat
  • Författare

Hundar och Barn får inte vara själva inte ens den översnälla jycken jag har idag litar jag till 100% på med barn. Barn kan vara hårdhänta göra dumheter m.m.

Japp som sagt tänkte testa minst 1 vecka. Jag har redan förvarnat om min oro. Jag tänkte att om jag håller hunden kopplad även inomhus så har jag "mer" kontroll.

Ps. jag som hade tänkt att undvika drivande ;)

//Danielj

Publicerat

Vet du varför hunden ska omplaceras? Känner du hunden och dess ägare sedan tidigare? Gå på magkänslan om det känns rätt eller ej.

Har inte en aning om hanar är lättare än tikar i det fallet. Har själv haft två-tre tikar under ett flertal år utan problem. Inte ens när jag varit hundvakt åt någon av brorsans löptikar så har det varit något gruff. Tror mest att det skiljer mellan individer.

Vad är det för ras på hunden som du har sen tidigare? Du nämner att han har dålig hälsa så det är ju inte säkert att han tycker det är så där jättekul med en ny ”kompis” om han varit ensamhund hela tiden. Sen vet man ju inte vad katterna tycker om nykomlingen heller.

Om hunden känns sund så är det väl bara att ta hem på prov. För egen del skulle jag nog låta hundarna träffa varandra utomhus på neutral mark, inte hemma på tomten. Men det är ju jag det.

Publicerat
  • Författare
12 hours ago Broder Tuck sa:

Känner till ägaren, vet varför den skall omplaceras så jag tror inte att det är en problemhund! (Helt säker kan man ju inte vara när man inte umgås direkt)

Gammelhunden är en Wachtel, har inte varit några problem förut med andra hundar dock är ju åldern en faktor!
Japp intro får bli på neutral promenad m.m. bägge hundarna kopplade med två förare för maximal kontroll.

Det verkar som jag iaf har lite tid att tänka innan så det kommer göras, största orosmomentet är katterna. Både för Hund och Katternas skull.

//Danielj

Publicerat
  • Författare

Lutar mer och mer att jag hoppar över denna hunden. Men jag tackar för visat intresse och tänkvärda inlägg!

Ps. någon som vet om några BGS valpar till salu inom det närmaste? ;) 

//Danielj