Publicerat Juli 26, 20169 yr Det brukar alltid finnas matematiker på forum, ingenjörerer brukar ha den begåvningen och en av mina bästa vänner är/var iaf innan väggen kom från 4 håll En grym jävel att ringa när man vill räkna på nåt ... Italienska Hagelforumet polveridosecartucce där har vi många kluriga killar som gillar att räkna, Det krävs nog ev att man reggar sig för att läsa den här tråden, så det är för dem som är intresserade av att ladda hagel. speciellt på slutet av tråden så när han räknar om excel filen och får fram jämförelse som inkluderar kal12x36gram > kal 16 så blir det riktigt kul. http://www.polveridosiecartucce.com/viewtopic.php?f=24&t=22952 / P
Publicerat Juli 27, 20169 yr Vilken rolig idé! Om man inte vill skapa användare och logga in så kan jag skvallra att det är ett snyggt excel-ark som visar på omvandlingsfaktorn mellan de olika hagelkalibrarna baserat på att de alla ska få samma höjd på hagelpelaren och samma höjd på bly-pelaren. Så länge pelarna är lika höga, så bör det väl ge samma tryck? Har du kollat om det är ett bra antagande, P? Alltså om det verkar stämma med tillgänglig ladd-data.
Publicerat Juli 27, 20169 yr Författare 3 hours ago JoPe sa: Vilken rolig idé! Om man inte vill skapa användare och logga in så kan jag skvallra att det är ett snyggt excel-ark som visar på omvandlingsfaktorn mellan de olika hagelkalibrarna baserat på att de alla ska få samma höjd på hagelpelaren och samma höjd på bly-pelaren. Så länge pelarna är lika höga, så bör det väl ge samma tryck? Har du kollat om det är ett bra antagande, P? Alltså om det verkar stämma med tillgänglig ladd-data. Nej jag har fattat att det är en nedräkningsformel mellan kalibrarna , vet inte om det är rätt benämning men att man skalar ned en given krutladdning och vikt i tex kal 12 till 16 , tittar man på tex en 36g laddning så drar den oftast 1,74-1,85g krut kal 16 brukar dra 1,50-1,60 för 30/31g
Publicerat Juli 27, 20169 yr Culot, Hur gör du din styckeindelning när du skriver? Det är ibland groteskt svårt att hänga med när du hugger av mitt i en mening. Utöver det, väldigt intressant länk för oss alla som laddar eller funderar på att ladda hagel.
Publicerat Juli 27, 20169 yr Jo men det verkar som att det är precis det arket gör, räknar ut kvoten på botten-ytan. Det bör vara en bra första gissning och det stämmer med datan för kalibrarna 12-28. Men så enkelt bör det inte vara i verkligheten, eller är det så tursamt?
Publicerat Juli 28, 20169 yr Författare 16 hours ago sidelock sa: Culot, Hur gör du din styckeindelning när du skriver? Det är ibland groteskt svårt att hänga med när du hugger av mitt i en mening. Utöver det, väldigt intressant länk för oss alla som laddar eller funderar på att ladda hagel. det är inte jag ! det är datorn som gör det .. och ibland orkar jag rätta till det ibland inte beroende på hur bråttom jag har. / P
Publicerat Juli 28, 20169 yr Författare 12 hours ago JoPe sa: Jo men det verkar som att det är precis det arket gör, räknar ut kvoten på botten-ytan. Det bör vara en bra första gissning och det stämmer med datan för kalibrarna 12-28. Men så enkelt bör det inte vara i verkligheten, eller är det så tursamt? Har du läst hela tråden ? Jag är som sagt ingen räkne-nisse tyvärr men min kompis Aldo är grym på att räkna så han har använt arket för beräkningar till cal 410
Publicerat Juli 28, 20169 yr 1 hour ago culot sa: det är inte jag ! det är datorn som gör det .. och ibland orkar jag rätta till det ibland inte beroende på hur bråttom jag har. / P Ändra i burken då.
Publicerat Juli 28, 20169 yr 2 hours ago culot sa: Har du läst hela tråden ? Jag är som sagt ingen räkne-nisse tyvärr men min kompis Aldo är grym på att räkna så han har använt arket för beräkningar till cal 410 Ja alltså han säger inte så mycket om formeln, och jag får inte fatt i boken (som är på Italienska så det skulle väl ändå inte hjälpa mig..). Man blir ju så klart nyfiken.
Publicerat Augusti 1, 20169 yr Författare På 2016-07-28 at 11:25 sidelock sa: Ändra i burken då. Ha ha ! JAG har inga rolem ( sen pillar jag både fr mobilen och paddan ibland och då kan det se lattjo ut) / P