Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Illaluktande gris

Featured Replies

Publicerat

Var och skulle ta tillvara på en gris idag från dom fyra som sköts i fälten här om dagen. 

Direkt när jag anlände så hade dom kommit valvvägs med den ena grisen (en slaktare och K) dom hade stött på ett ställe i nacken där det luktade härsket och illa som fan. Dom hade skurit bort det och fortsatt utan mer illaluktande partier.

Det var sedan dags för den gris som jag skulle ha och direkt när vi började skära i den så kom det en fördjävlig stank. Efter en stund har vi ringat in det till att sitta i märgen - vart man än kapade i ryggen eller nacken, beckenet spelade ingen roll, magen vände sig direkt.

Lite omständigheter som säkert kan vara av vikt.

1. Grisarna sköts i 20+ graders värma vid 24-tiden och togs ur vid strax efter 05. De var bra skjutna - lungorna och halsen.

2. Grisarna hade inte blivit stuckna

3. Grisarna hängde med päls på, ganska svalt (kropparna blev aldrig varma) i drygt 24h innan vi flådde dom.

4. På grisen som jag skulle ha så hade jag inte lyckats få bort allt blod och slafs vid skottskadan i halsen vilket hade surnat idag. Det var när detta sågades bort som vi upptäckte stanken i ryggmärgen.

5. Trekinproverna visade neggativt - så inget sådant.

Är det någon som har en gissning på vad som är galet? Vi kasserade grisarna och för egen del så tror jag att det kan ha att göra med att det tog för lång tid innan vi kunde ta hand om grisarna men både K och slaktarn menar på att då hade även köttet luktat, inte bara märgen. 

Man är ju ändå lite orolig att det är någon sjuka på grisarna där ute, särskilt i o m att det var på båda grisarna, den ena mer än den andra förvisso men ändock båda. Väntar fortfarande svar från omhändetagandet av gris #3, fjärde grisen var så liten och sönderskjuten så den kasserades samma morgon som den sköts.

Mvh

Publicerat

Slaktarn har rätt, hade det varit fråga om sen urtagning hade ni bara behövt nosa i bukhålan för att bli tveksamma på matvärdet. 

Publicerat

Ingen aning, ruskigt orutinerad vid gris; noll erfarenhet.   Men med den beskrivningen, och med tanke på att slaktarna borde ha erfarenhet, så kanske det är i sin ordning att skicka till kontroll??

Publicerat

Var det träff i ryggen?benmärg som exponeras sur när riktigt fort!

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Urban sa:

Var det träff i ryggen?benmärg som exponeras sur när riktigt fort!

På den ena var det träff i nacken men det luktade ända bak till ländryggen/beckenet.

Publicerat

Tror det sprider sig bra....har fått kasera en hel älg,som fått ett splitter i ryggen.

Publicerat
  • Författare
55 minutes ago Urban sa:

Tror det sprider sig bra....har fått kasera en hel älg,som fått ett splitter i ryggen.

Ok, här kan vi mao ha boven i dramat. Tack!

Mvh