Publicerat December 2, 200619 yr Läser att det skjöts 129 björnar av årets tilldelning på 143 st. I de sju län som bjrnjakten bedrivs. Resultatet från årets jakt blev; Län Skjutna Tilldelade Yta Yta per skjuten björn Norrbitten 26 st 33 st 98 249 km2 3800 km2 Västerbotten 19 st 20 st 55 190 km2 2900 km2 Västernorrland 5 st 12 st 21 684 km2 4300 km2 Jämtland 33 st 32 st 49 343 km2 1500 km2 Dalarna 27 st 26 st 28 196 km2 1000 km2 Gävlebord 18 st 18 st 18 200 km2 1000 km2 Värmland 1 st 2 st 17 591 km2 17500 km2 7 län 129 st 143 st 288 452 km2 2200 km2 Sverige 450 000 km2 Konstaterar att det blev överskjutningar i Jämtland samt Dalarna. Även om jag är novis på detta område tycker jag att avskjutningen verkar låg. I Dalarna och Gävleborg där det skjuts flest per ytenhet skjuts det 1 björn per 100 000 ha. Björnen kan ju bli gammal (25-30 år) och honan kan få 1-3 ungar under kanske 20 års tid. Se länk; http://w3.sva.se/dokument/stdmall.html?id=720 Vad tror ni som jagar inom dessa björnrika områden kommer björstammen att explodera likt älgstammen gjorde under 1980-talet ?
Publicerat December 2, 200619 yr Norrbotten hade värmen emot sig här uppe också och sedan är ju länet stort. 1/4-del av Sveriges yta är det visst.
Publicerat December 2, 200619 yr Ja det var varmt i september, jag jagar själv i västernorrland (eller Ångermanland som jag brukar säga), man satt på pass i T-shirt i 20 gradig värme. I år var första gången som vi hade visuell björnkontakt på älgjakten, han kom lufsande förbi min passgranne på 60 m. Norrbotten är stort till ytan, det är ungefär 2/9 av sveriges yta (mitt imellan 1/4 och 1/5). Björntätheten verkar dock vara större i länen längre söderut (men det är ju ingen nyhet att viltstammarna blir glesare ju längre norrut man kommer).
Publicerat December 2, 200619 yr Ja det var varmt i september, jag jagar själv i västernorrland (eller Ångermanland som jag brukar säga), man satt på pass i T-shirt i 20 gradig värme. I år var första gången som vi hade visuell björnkontakt på älgjakten, han kom lufsande förbi min passgranne på 60 m.Norrbotten är stort till ytan, det är ungefär 2/9 av sveriges yta (mitt imellan 1/4 och 1/5). Björntätheten verkar dock vara större i länen längre söderut (men det är ju ingen nyhet att viltstammarna blir glesare ju längre norrut man kommer). Det är ju oändligt stora ytor som ska jagas av också, och hur långt kan inte förflytta sig på ett dygn. Långt!
Publicerat December 2, 200619 yr Jag tittade lite på en dokumentär på "discovery" i kväll. Den handlade om isbjörnar i norra Kanada samt på norska Spetsbergen. De sa att björnarna gick 30 km varje dag för att leta mat, det blir många mil på ett år då.
Publicerat December 3, 200619 yr Jag tittade lite på en dokumentär på "discovery" i kväll. Den handlade om isbjörnar i norra Kanada samt på norska Spetsbergen. De sa att björnarna gick 30 km varje dag för att leta mat, det blir många mil på ett år då. Jag såg en del av den också. Dom hade nallarna nära inpå sig ett tag. Den var bra.
Publicerat December 3, 200619 yr Vad tror ni som jagar inom dessa björnrika områden kommer björstammen att explodera likt älgstammen gjorde under 1980-talet ? Jag jagar i sydöstra Dalarna och där är det ganska Björntätt och vargtätt (gränsar mot Voxnareviret med x antal vargar). Mitt svar på din fråga är med nuvarande utveckling på vargsidan Nej. Björnen är inte lika beroende av älg som vargen men älgkalvar utgör en mycket viktig del av kostcirkeln på försommaren efter diperioden. Skall honan kunna hålla liv i 2-3 ungar måste det finnas gott om älgprotein att tillgå. Så är inte fallet idag och än mindre i framtiden. Bara hoppas ta börjar jaga varann i stället ;D som lon håller efter räven.
Publicerat December 3, 200619 yr Vad tror ni som jagar inom dessa björnrika områden kommer björstammen att explodera likt älgstammen gjorde under 1980-talet ? Den risken finns inte. Björnstammen har den fina egenskapen att den blir självreglerande när stammen är mättad. Revirslagsmål, griniga björhannar som inte får vara med och svartsjuka äkta "män" brukar sköta om den saken. Sen att vi skjuter bort en del gör inte saken sämre. Angående älgkalvsdieten om vårarna så ryker i genomsnitt 25% av årskalvarna i björnrelaterade olyckor, lägg till vargens årsbehov så blir det inte mycket kvar.