Publicerat Augusti 10, 20169 yr Jag har 3 kompostlådor av plast vid mitt trädgårdsland. För ett tag sen upptäckte jag att det flög humlor ut och in genom dom små hål i ena hörnet av den ena lådan där den sätts ihop. De flög hela tiden- och kunde precis komma genom hålen. Sen den upptäckten har jag lämnat den kompostlådan i fred och inte lagt något mera i den utan låtit humlorna hållas med vad humlor nu gör. I dag såg jag att det var en hel dröse humlor som låg i gräset framför just den kompostlåda- och dom verkade vara i dåligt skick: kunde inte flyga, och rultade runt på rygg när jag försökte hjälpa dom- samtidigt som andra humlor flög ut och in i boet som vanligt (fastän i mindre antal) Är detta normalt? Är dom helt enkelt gamla och utslitna? Är det vädret? Eller varför kroknar dom utanför boet i större antal.. Jag gillar humlor och har dom gärna kvar......
Publicerat Augusti 10, 20169 yr Tror det är normalt. Mina bin brukar dö utanför kupan när de gjort sitt. Blir de för trötta inne i kupan slänger de andra bina ut dem där. Har gott om humlor ute på landet och vid de som brukar ha lite större samhällen kan man ofta hitta högar med döda humlor så här års. De är ju i slutet av säsongen och det är då de nya drottningarna ger sig i väg för att hitta platser att övervintra på. Då dör resten av samhället.