Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakt på liten mark. Hur gå till väga?

Featured Replies

Publicerat

Lite missvisande rubrik. Är ingen stor köttjägare men vet hur en älg ser ut o vet vart jag ska sikta.

Men det är den mer juridiska biten jag funderar över. 

Grannen har fått ärva en mark av sin sambo efter hans bortgång.  Han hade ett valfritt djur på marken vet jag iaf. Marken är strax under 50ha och ligger 7 mil nordväst om sundsvall i västernorrlands län. Kommer det automatiskt överföras till grannen eller måste hon ansöka om jakträtt/licens på ett valfritt djur?

Samt det har varit lite olika bud angående eventuell jakttider. Någon har sagt 1v. Någon sa 2 dagar. Några andra har sagt att normala jakttider gäller.

Kan någon vänlig person hjälpa mog o bena ur detta så jag o grannen eventuellt kan få något annat än mina grävlingar o grilla i framtiden?

Publicerat

Enl. Lst-Y gäller detta i år för oregistrerad mark...

Oregistrerade kalvområden

För oregistrerade kalvområden börjar jakten den 5 september och slutar den 9 september 2016.

Det klokaste är nog att gå med, med marken i ett älgskötselområde för att om möjligt förlänga jakttiden.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret. Då gäller det o ligga i om man vill ha något älgkött iår mao.

Nja det finns inget intresse från hennes eller för den delen mitt håll o bedriva älgjakt för skojs skull. Men tack för tipset

Publicerat
  • Författare

Men kalvjakt? Valfritt djur har det varit förut iaf.

Ska självklart ringa dom och fråga på måndag men det är långt dit ;)

Publicerat

Det mesta ställdes på ända iom den nya älgjaktsförordningen som drevs igenom för några år sedan, tidigare kunde man ju få en E-licens t.ex på en mindre mark, då hade man en längre period på sig att skjuta en kalv men idag KRÄVS att man är med i t.ex ett älgskötselområde för att få skjuta något annat än just en kalv de 3-5 första dagarna på jakten.

Publicerat
  • Författare

Ok tackar :)

Publicerat

Ett tips är ju att gå med grannarna i skötselområdet och därmed få större möjlighet till jakt i större område. Det blir ju även då bättre för grannarna som nu har 50ha kanske mitt i sitt område som dom inte får  jaga på. Win-win situation :)

Publicerat
  • Författare

Enligt insatt granne så bör det vara med i ett älgskötselområde pga tilldelningen av valfritt djur samt full jakttid. Vi får se vad sca säger imorgon.

Angående grannar o dylikt så är nog dom mest vresiga då dom högst sannolikt har tjuvjagat där dom sista 10 åren kostnadsfritt ;)

Publicerat

En vuxen på 50ha har jag svårt att tro. I så fall har ni sjukt gott om älg :)

Publicerat

Finns tre sätt att få jaga älg. Två typer av registrerade jaktområde, Älgskötselområden och sk licensområden. Älgskötselområdena är en historia för sig. Licensområde måste registreras hos Lst. Minsta areal för licensområde varierar mellan länen. Arealtalen för tilldelningen i dessa område beslutas oftast årligen då på förslag från respektive förvaltningsgrupp. 

En mark som är för liten för att bilda licensområde kan du ändå skjuta älg som ett oregistrerade område. Du får då skjuta valfritt antal kalvar under den tis Lst beslutar, dock 5 dagar som mest. Övriga älgjaktsområden jagar under den tid som Lst beslutar. Däremot inför årets jakt så är det svårt att då till några ändringar. Sista dagen för registreringar är 31/1. 

Däremot har du ju fortfarande jakträtten. Det har inget med hur marken är registrerad för älgjakt. Ingår den i ett ÄSO så jagar du på deras premisser. 

Det är inte personliga tilldelningar osv, utan följer fastigheten. Däremot så ska man anmäla ev ny kontaktperson för ett licensområde el ÄSO, till Lst.

Kort tips: ring Lst. Ha fastighetsbeteckning redo så får du veta exakt hur det är reggat o vem som är kontaktperson för ÄSOt el licensområden. 

Publicerat
  • Författare

Tack för svar. Verkar reda ut sig lite även om jag inte har fått svar av lst ännu. Åtetkommer när de är klart. Men högst sannolikt trotts  allt älgskötselområde det är med i