Publicerat Augusti 13, 201610 yr Sitter i valet och kvalet om hurvida jag ska kastrera min nu 8 månaders vita älghundshane eller ej då han börjat bli könsmogen och försöka rida på allt som rör sig. Har hört ifrån olika håll att hanhundarna blir odugliga till jakt och loja om man klipper bollarna. Vad har ni för erfarenheter kring detta (Till saken hör att vi även har två tikar hemma, en gråhund och en borderterrier). Tack på förhand...
Publicerat Augusti 13, 201610 yr Detta är en populär post. Min erfarenhet är snarare tvärtom (jag undrar lite stilla över vilket underlag de som påstår det motsatta har för sina uttalanden). Könsdriften stjälper ofta mer än vad den mest teoretiska fördelen testosteronet ger för muskeluppbyggnad. Det går utmärkt att hålla en kastrerad hane i fin form. Problemet är att hundägare i gemen ofta är för lata för att hålla sin hund i fin form året runt ;-)
Publicerat Augusti 13, 201610 yr Tog kulorna på min blandras redan vid 6,5mån - tog mandomen men knappast jaktlusten.
Publicerat Augusti 13, 201610 yr Författare Dr.Krall, ja jag vet inte riktigt var ifrån dessa gubbar fått det ifrån. Jag personligen tycker väl att jaktinstinkten inte borde sitta i kulorna, sen samtidigt är det ju lite synd att kasta bort chansen till fina valpar framöver om han presterar väl ute i fält.
Publicerat Augusti 13, 201610 yr Har bara lång erfarenhet av en sådan hund, en hamilton som sprang och friade i hundgårdar till bollarna åkte. Sen dess har han knappt haft en dag utan drev.
Publicerat Augusti 13, 201610 yr 30 minutes ago Foxen sa: Dr.Krall, ja jag vet inte riktigt var ifrån dessa gubbar fått det ifrån. Jag personligen tycker väl att jaktinstinkten inte borde sitta i kulorna, sen samtidigt är det ju lite synd att kasta bort chansen till fina valpar framöver om han presterar väl ute i fält. Tänker du så ska du ju inte kastrera honom! Att hanhundar rider och har sig lite extra mycket när de är på väg att bli könsmogna är helt normalt. Ungefär samma mekanism som hos tonårsgrabbar De blir ofta bättre när de mognar på sig lite...både hundarna och tonårsgrabbarna. Men vissa individer kan ju dock förbli livslånga kåtbockar...hos bägge arterna Skämt åsido. Det finns reversibla P-sprutor (injektionspreparat) att ge för att dämpa könsdrift, som inte förstör spermiekvaliteten för evt framtida parning (dock rekommenderar man inte denna spruta på 'avelsmässigt värdefulla' hanar som man vet skall gå i avel). Det finns också tyngre kemisk kastrering med långverkande 'chip' som läggs in under nackskinnet. Denna medicin kan dock sabba spermiekvalitet för lång tid framåt evt livslångt. Denna medicin är också mycket dyr (till skillnad från P-sprutan som är ganska billig). Så, mitt förslag: Härda ut några månader och se hur han utvecklar sig. Pröva avleda och hitta på roliga andra saker att göra när han är som värst tossig. Är han lika stollig när han är över 1 år, kan du överväga att testa den mildare P-sprutan och se om han bättrar sig. Fungerar det väldigt bra kan du ju överväga kirurgisk kastration.