Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga med kastrerad vs okastrerad hund

Featured Replies

Publicerat

Sitter i valet och kvalet om hurvida jag ska kastrera min nu 8 månaders vita älghundshane eller ej då han börjat bli könsmogen och försöka rida på allt som rör sig. 

Har hört ifrån olika håll att hanhundarna blir odugliga till jakt och loja om man klipper bollarna.

Vad har ni för erfarenheter kring detta

(Till saken hör att vi även har två tikar hemma, en gråhund och en borderterrier).

Tack på förhand...

Publicerat

Tog kulorna på min blandras redan vid 6,5mån - tog mandomen men knappast jaktlusten.

Publicerat
  • Författare

Tack MKJ, känns bra att höra.*tummen upp*

Publicerat
  • Författare

Dr.Krall, ja jag vet inte riktigt var ifrån dessa gubbar fått det ifrån. Jag personligen tycker väl att jaktinstinkten inte borde sitta i kulorna, sen samtidigt är det ju lite synd att kasta bort chansen till fina valpar framöver om han presterar väl ute i fält.

Publicerat

Har bara lång erfarenhet av en sådan hund, en hamilton som sprang och friade i hundgårdar till bollarna åkte. Sen dess har han knappt haft en dag utan drev. :)

Publicerat
30 minutes ago Foxen sa:

Dr.Krall, ja jag vet inte riktigt var ifrån dessa gubbar fått det ifrån. Jag personligen tycker väl att jaktinstinkten inte borde sitta i kulorna, sen samtidigt är det ju lite synd att kasta bort chansen till fina valpar framöver om han presterar väl ute i fält.

Tänker du så ska du ju inte kastrera honom! Att hanhundar rider och har sig lite extra mycket när de är på väg att bli könsmogna är helt normalt. Ungefär samma mekanism som hos tonårsgrabbar :lol: De blir ofta bättre när de mognar på sig lite...både hundarna och tonårsgrabbarna. Men vissa individer kan ju dock förbli livslånga kåtbockar...hos bägge arterna ;)

Skämt åsido. Det finns reversibla P-sprutor (injektionspreparat) att ge för att dämpa könsdrift, som inte förstör spermiekvaliteten för evt framtida parning (dock rekommenderar man inte denna spruta på 'avelsmässigt värdefulla' hanar som man vet skall gå i avel). Det finns också tyngre kemisk kastrering med långverkande 'chip' som läggs in under nackskinnet. Denna medicin kan dock sabba spermiekvalitet för lång tid framåt evt livslångt. Denna medicin är också mycket dyr (till skillnad från P-sprutan som är ganska billig).

Så, mitt förslag: Härda ut några månader och se hur han utvecklar sig. Pröva avleda och hitta på roliga andra saker att göra när han är som värst tossig. Är han lika stollig när han är över 1 år, kan du överväga att testa den mildare P-sprutan och se om han bättrar sig. Fungerar det väldigt bra kan du ju överväga kirurgisk kastration.