Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skena, eller ringar?? för och emot.

Featured Replies

Publicerat

Tjo!

Försöker läsa mig till vad som kan vara bäst avseende optik, och optikmontage, framöver.  Räknar med att få hem Tikka T3x runt Jul/nyår och sedan börja fundera på ny optik Min gamle kära Burris Fullfield lär få hänga med ett tag till, men 3x9-40 är lite sisådär. Numera finns det ju mer allround sikten än så.

Tittat på Meopta R2 2.5-15 och Zeiss V8i och kan faktiskt inte säga att det är någon större skillnad i mina ögon (grå dag i dagsljus), så Meoptan ligger bra till numera. Måste säga att jag gillade verkligen riktmedlet i den. Funderar även löst på att köra med två sikten, men då i lägre prisklasser.. Men orka hålla på att byta vet jag inte om jag gör.. kanske onödigt lat av mig när det gäller sådant. :-)

Men vad jag inte blir klok på är fästen??   Optilock sägs vara bra och lär bli det som gäller om jag ska ha ringar. Men samtidigt finns ju diverse skenmontage där man monterar siktet direkt på, har ingen aning om vad de heter, som faktiskt verkar riktigt vettiga i konstruktionen. För närvarande så sitter Burrisen i gamla hederliga stålringar på en weaverskena på remingtonen, traditionellt så det förslår och det har bara fungerat. Men, finns ju annat som är smidigare och troligen bättre.

Hur gör ni, och varför?

Publicerat

Skulle köra på ringar.

Sikten med skena har sämre andrahandsvärde och montagen tenderar att vara dyra jämfört med ringar när det gäller en vanlig bössa.

Dock har kikarsikten med skena en del fördelar, lättare att få till ögonavståndet osv på vissa bössor(Blaser) och är snyggare. Så har man en Blaser är kikarsikte med skena att föredra då montaget ändå är lika dyrt som ett med ringar.

Publicerat

Jag körde med Rusan på min T3X - riktigt trevliga fästen förutsatt att man vill ha ringar och inte skena. 

Rusan 30mm 19mm BH

Såvida det inte är typ Picatinnyskena du syftar på - då öppnar ju sig ytterligare en dimension där du kan anpassa väldigt mycket med ögonavstånd, höjd osv. 

Picatinnyskena Tikka T3

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare

Nja, inte picatinny.. Något med dem som inte tilltalar mig designmässigt. :)  Inte praktiskt rationellt tänkande, men så är det.

Å andra sidan kan nog många andra säga det samma om rostfria studsare med laminatkolv.. har jag hört. ;-)

Men, ibland kan det praktiska ta över det estetiska, så jag har inte räknat ut picatinny.

Publicerat

Tycker både optilock och leopolds qr fungerar bra. 

jag vill kunna ta av kikarna på bössorna och leopoldringarnarna fungerar förvånansvärt bra i det avseendet, de fungerar utan att träfflägesförändring märks på tavlan mellan montage.

Jag skulle inte välja picatinny om det inte är så att man vill ha lutande montage. Att få till ögonavståndet med en normal jaktkikare med normalt ögonavstånd är inget problem på tikka.

Publicerat

Spuhr gör fästen till Sako/Tikka. Snygga ringar. Är väl bara baserna som behövs?

Publicerat

Jag själv kör med picatinny på alla mina kulbössor av den enkla anledningen att man då kan köra alla siktena på alla bössorna (kompatibilitet) utan verktyg.