Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bjud in en jaktmotståndare

Featured Replies

Publicerat

Jag har idag suttit på ett pass efter att smugit omkring lite. Sol i nacken. Mycket djurliv. Gott kaffe. Minst 15 olika fågelarter. Doft från fuktigt hygge Och ett par bockar som behöver några år till på sig. Visst skulle detta vara något att dela med andra människor? Vem kan inte förstå varför man jagar en sådan dag? Vem förstår inte att det handlar om njutning? Vem förstår inte att det handlar om viltvård och att selektiva? Jo de mest rabiata jaktmotsåndarna. Därför tänkte jag bjuda in en eller ett par sådana för att få dem att se tjusningen i att vara del av naturen och inte bara en högst eventuell utanför-åskådare. 

Hur tänker du kring detta?

Publicerat

Vill du verkligen lägga tid och energi på en inskränkt hatare som förmodligen kommer hitta något "fel" när ni är ute? Ta med en intresserad ungdom istället. :)

Publicerat

Eller ta med någon mer neutral. En friluftsälskande storstadsbo som inte kommit i kontakt med jakt.  

Publicerat
  • Författare

Ja ungdomar är med mig på ca 1 jakt av 3. Försöker hjälpa de som är intresserade till examen. 

Klart att folk kan leta fel. Men kanske också bygga förståelse. Hoppas jag. 

Publicerat
På 2016-08-27 at 09:26 Tuffhund sa:

Vill du verkligen lägga tid och energi på en inskränkt hatare som förmodligen kommer hitta något "fel" när ni är ute? Ta med en intresserad ungdom istället. :)

Varför inte? Det går säkert alltid att omvända någon. Men ibland funderar jag om en del jägare bara vill vara i sin bubbla. 

Publicerat

Lyssna på en partiledardebatt så förstår du. Det finns veganer som blivit jägare men de är så sällsynta att de tenderar bli nyhetsmaterial. 

Publicerat
På 8/29/2016 at 07:45 waxin sa:

Tog med en tjej som var Vegetarian av moraliska skäl, hon har nu jägarexamen och har nyss skjutit sitt första vilt.

Hon äter viltkött numera men aldrig kött från ICA vilket jag har full förståelse för.

Har också haft med mig en hobby-ornitolog. Det var svårare för efter att ha suttit med mig under uven en morgon så hade han förvandlats till en militant-ornitolog och inga argument funkade.........

Slutade med att han gjorde en del skumma prylar för att få kråkorna att vika undan,  vilket han lyckades med, när jag dessutom sköt en förbiflygandes Skata var måttet rågat och vi var tvungna att bryta ;)

Filma när en skata snor fågelungarna ur boet för någon fink eller när ekorren rövar äggen ur ett flugsnapparbo och visa honom. Du kanske får se en rökpuff ur båda öronen när ställverket brinner för honom då hela världsbilden kraschar för honom.

Publicerat
34 minutes ago Nils l sa:

Filma när en skata snor fågelungarna ur boet för någon fink eller när ekorren rövar äggen ur ett flugsnapparbo och visa honom. Du kanske får se en rökpuff ur båda öronen när ställverket brinner för honom då hela världsbilden kraschar för honom.

Hahaha dagens garv tack för den

Publicerat

En kompis berättade att när han tog jägarexamen så var det en tjej i samma grupp som var jaktmotståndare och som tog examen för att få se även den andra sidan av saken. Jag vet inte om hon ändrade åsikt i frågan men jag tycker ändå att det är storslaget gjort! Jaktmotstånd bottnar nog påfallande ofta i okunskap. 

Publicerat
  • Författare

Jo så är det nog. Och tyvärr går den okunskapen åt båda hållen. Jag vet rabiata ornitologer som börjat jaga kråkfågel.