Publicerat Augusti 29, 20169 yr Hej, Tog min examen igår och en intressant diskussion kom upp som jag ser väldigt suspekt på. Efter vad alla examinatorer var överens om så kan man få licens för klass 1 trots att man inte klarat kraven för att få klass 2 - 4, dvs. man klarar säker vapenhantering men bommar på precisionsskyttet och sen klarar högviltsprovet. Kan det verkligen stämma? Verkar enligt mig helt sjukt i så fall, borde ju vara ett krav att ha precision avklarat innan man tillåts göra högviltsprovet. Eller så tänker jag fel ... har hänt förr
Publicerat Augusti 29, 20169 yr Högviltsprovet är ju en egen del som man kan välja bort om man bara vill ha klass 2-4, har dock aldrig tänkt i banorna att man skulle välja bort resterande (enkla) och bara köra klass 1, så jag har inte haft anledning att fundera över det.
Publicerat Augusti 29, 20169 yr Nej, kolla tabellen på sista sidan i "Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 2005:4) för jägarexamen". https://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2005/nfs_2005_04.pdf Där framgår att för att anskaffa ett kulvapen klass 1 måste du avlägga alla tre proven: A) Teoretiskt prov 2) grundprov kulgevär 3) högviltsprov kulgevär Däremot kan du göra högviltsprovet före grundprovet (med vissa förbehåll), men du måste ha båda godkända för att kunna få licens för kulgevär klass 1. Läs mer i "Handbok för provledare vid jägarexamen"http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-0173-5.pdf?pid=2600
Publicerat Augusti 29, 20169 yr Författare Intressant! Då betyder det att min logik i all okunnighet slog examinatorernas kunskap, nästan så jag måste påpeka det när jag springer på ngn av gubbarna igen på skjutbanan, tack för info retop
Publicerat Augusti 29, 20169 yr Bara för att förtydliga - polismyndigheten har tidigare haft uppfattningen att det går bra med en studsare om du inte skjutit upp hagel, eller en klass 1 trots att grunderna inte är tagna (teori/grundprov kula). Mig veterligen har det alltid varit så att högviltet är en påbyggnad på grundexamen rent regelmässigt. Man får ju verkligen hoppas att smartat till sig och att de lärt sig ngt....... /T