Jump to content

Bjällra/pingla

Recommended Posts

Sun Flower

Jag hade tänkt införskaffa en pejl inför årets jakter men tyvärr ville bilverkstaden annorlunda så det får vänta till nästa år... Eftersom jag ska iväg och jaga i helgen så har jag börjat kolla över utrustningen och kan inte för mitt liv hitta min bjällra. Det får bli en ny helt enkelt.

Nu till frågeställningen, vad ska man ha för bjällra? Ska man ha en öppen (som en klocka) eller stängd (som en boll med ett litet hål)? För-/nackdelar med varianterna? Och till sist var köper man den? 

Skooog
8 hours ago Sun Flower sa:

Jag hade tänkt införskaffa en pejl inför årets jakter men tyvärr ville bilverkstaden annorlunda så det får vänta till nästa år... Eftersom jag ska iväg och jaga i helgen så har jag börjat kolla över utrustningen och kan inte för mitt liv hitta min bjällra. Det får bli en ny helt enkelt.

Nu till frågeställningen, vad ska man ha för bjällra? Ska man ha en öppen (som en klocka) eller stängd (som en boll med ett litet hål)? För-/nackdelar med varianterna? Och till sist var köper man den? 

Jag har en öppen, senare på säsongen kan det fastna snö i den men den är lätt att göra ren om så händer.

• Like 1
Sun Flower
1 hour ago Skooog sa:

Jag har en öppen, senare på säsongen kan det fastna snö i den men den är lätt att göra ren om så händer.

Har du nån bild eller vet du vad det är för märke/var du köpt den? Jag har ju haft en stängd innan men jag tycker inte den hördes så bra. Kan ju bero på att den var rätt gammal...

Sun Flower
2 hours ago vildmark sa:

Ålbjällra kan du köpa i sportfiskeaffärer eller undulatpingla i zooaffärn.. 

Bra tips! Ofta blir ju grejerna dyrare om det står "hund-" framför...

Sun Flower

Jag valde att stödja den lokala djuraffären. Det blev inte mycket dyrare än att beställa på nätet och den är säkert hemma innan fredag. image.jpeg 

• Like 1
Skooog
1 hour ago Sun Flower sa:

Jag valde att stödja den lokala djuraffären. Det blev inte mycket dyrare än att beställa på nätet och den är säkert hemma innan fredag. image.jpeg 

Liknande en sån där har jagB)

Tips !

Köp INTE en bjällra som hunden har runt sin hals som på bilden, tycker jag. Testa själv att ta på dig den och ruska på bjällran så förstår du kanske. Hunden störs mkt av ljudet + att den hör dig sämre vid jakt.

Jag använder mig av en mässingplinga: Bildresultat för pingla hund

som jag har fäst längst bak på ovansidan av hundens signalväst, hunden störs ej lika mycket av ljudet + att plingan hörs bättre för mig samt att den inte fylls av snö såsom den gör då den hänger runt halsen. En dylik mässingsplinga finns att köpa på de flesta hund/djur- affärer.

MVH: Tjäder

• Like 1
Sun Flower
1 hour ago Tjäder sa:

Tips !

Köp INTE en bjällra som hunden har runt sin hals som på bilden, tycker jag. Testa själv att ta på dig den och ruska på bjällran så förstår du kanske. Hunden störs mkt av ljudet + att den hör dig sämre vid jakt.

Jag använder mig av en mässingplinga som jag har fäst längst bak på ovansidan av hundens signalväst, hunden störs ej lika mycket av ljudet + att plingan hörs bättre för mig samt att den inte fylls av snö såsom den gör då den hänger runt halsen. En dylik mässingsplinga finns att köpa på de flesta hund/djur- affärer.

MVH: Tjäder

Det där har du nämnt tidigare slår det mig nu när du säger det. På vilket sätt menar du att det stör hunden? Min uppfattning är att den vanligaste användningen är att ha bjällra runt halsen på hunden. 

hade det på frasse, han blev trött i huvet och hörde inte ett skit som hände runt honom. dvs han förlorar ett sinne mer eller mindre i skogen.

Dom hör mycket sämre med en bjällra runt halsen och olydnaden eller vad man ska kalla det när dom inte hör signalerna ökar. Jag har tejpat lite runt bjällran för att dämpa ljudet.

Sun Flower

Kanske var det pga. detta som hon var så trött sista vändan igår. Jag hittade för övrigt min gamla bjällra i helgen. Den låg i "tjäderammo"-burken. Den låter lite lägre och går att fästa längre bak på täcket. Får testa det nästa gång. 

(3000inlägg :woot:)

• Like 2