Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Amerikanska grisar

Featured Replies

Publicerat

Jag tittar ibland på tubens jaktfilmer. Det jag slås av är att väldigt ofta har amerikanska grisar utseende de som ett tamsvin med olika färgteckning samt knorr. Är det en annan sorts vildsvin  eller jagar de tamsvin ?

Publicerat

Om jag fattat rätt så är de just förvildade tamsvin du menar.... Dom snackar ju om både "hogs" eller "pigs" å jag TROR att dessa du menar är "hogs"... Nån här kan säkert fylla på å bertätta mer...

Publicerat

Det har planterats ut "riktiga" vildsvin i USA. (Jag har i alla fall läst om utplantering i NorthCarolina 1912) Men då fanns det redan ett stort antal förvildade tamsvin. Jag skulle bli förvånad om det överhuvudtaget finns några förvildade tamsvin utan vildsvinsgener eller vice versa i USA idag. Min uppfattning är att det rent generellt rör sig om grisar med väldigt mycket högre procent "tamsvin" än de vi har vildlevande i Sverige.

Publicerat

Då man i USA, oftast, kan lämna ifrån sig det som är belånat om man inte har pengar och bli skuldfri så har många bönder som gått i konkurs helt enkelt lämnat nycklarna till banken och stuckit efter att ha öppnat dörrarna till djuren. Efter den ekonomiska kraschen 2008 så var det väldigt många mindre farmare i södra delarna av landet som hamnade i denna situation och då kom det ut väldigt många tamsvin. Det tog två år för dessa att anpassa sig och börja föröka sig våldsamt så i södra USA är det framför allt vilda tamsvin man jagar. 

Publicerat

Det är väl dessa som kallas för feral-hogs!?

/M

Publicerat
  • Författare

Aha!  De verkar ofta vara dagaktiva och inte särskilt svåra att jaga 

Publicerat

Det finns överhuvudtaget inga vilda ursprungliga vildsvin i USA, 

https://en.wikipedia.org/wiki/Wild_boar

https://en.wikipedia.org/wiki/Wild_boar#Introduction_to_North_America

som angivet ovan, det som fångas, skjuts eller på annat sätt dödas är förvildade tamgrisar, i olika grader och omfattning, sedan finns det olika varianter av andra vildsvin inplanterade i landet.

Lika motbjudande som hanteringen är av djuren, i varje fall bitvis, lika nödvändig är den, jag skulle aldrig kalla det för jakt i något hänseende överhuvud taget, det är utrotning på alla sätt möjliga.

För egen del har jag en begränsning i detta och det är gift, jag klarar inte av att man blint sprider gift som drabbar allt vilt, om någon undrar så görs detta både i Aus och NZ. /Christian

Publicerat
36 minutes ago Christian N sa:

Det finns överhuvudtaget inga vilda ursprungliga vildsvin i USA, 

https://en.wikipedia.org/wiki/Wild_boar

https://en.wikipedia.org/wiki/Wild_boar#Introduction_to_North_America

som angivet ovan, det som fångas, skjuts eller på annat sätt dödas är förvildade tamgrisar, i olika grader och omfattning, sedan finns det olika varianter av andra vildsvin inplanterade i landet.

Lika motbjudande som hanteringen är av djuren, i varje fall bitvis, lika nödvändig är den, jag skulle aldrig kalla det för jakt i något hänseende överhuvud taget, det är utrotning på alla sätt möjliga.

För egen del har jag en begränsning i detta och det är gift, jag klarar inte av att man blint sprider gift som drabbar allt vilt, om någon undrar så görs detta både i Aus och NZ. /Christian

Jo tack, det är en jävla syn i marker som fått känna på lite "green rain".