Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lim för reparation av framstock

Featured Replies

Publicerat

Idag fick jag äntligen tid till att ge lite kärlek åt Mirokun jag köpte i somras. Föregående ägare hade inte direkt överjobbat med underhållet så det fanns lite att pyssla med för att få hyggligt rent.

När jag tyckte att jag var klar och skulle ställa in bössan i skåpet igen så hittade jag en träflisa på golvet. Det visade sig att jag på något sätt slagit ur en flisa ur framstocken, troligtvis när jag satte tillbaka den. :(

Det blir till att limma, men vad ska jag använda för lim? Idag är kolven (och framstocken) lackade, men det finns ett litet lacksläpp så planen är att någon gång ta bort lacken och övergå till oljad finish istället. Därför behöver jag ett lim som inte släpper då man börjar dränka på med färgborttagare eller olja.

I limförrådet finns bl.a:

Trälim inne, ute, vinter, sommar osv.
PU-lim
Epoxi
Cyanoakrylat (snabblim typ Loctite 401)
Pritt limstift
Karlssons klister
och kanske några till som jag inte kommer på just nu.

Vad säger expertisen?

DSC_1729 (Medium).JPG

Publicerat

Om den flisan gick när du satte ihop den är den feljusterad...... Då hjälper inte lim, få då slås den bara av igen.

Rätta till och limma sedan, förslags vid med ett tunnt lager epoxi.

/T

Publicerat
  • Författare

Tackar för svar!
Det verkar ju helt rätt att något inte är som det ska om bitarna går sönder när man sätter ihop dem, men hur menar du att man ska justera?
Beslaget i framstocken sitter med försänkta skruvar så det går inte att justera där. Menar du att man ska slipa av lite trä så man får en gnutta frigång,  eller finns det nåt annat knep? Jag är nybörjare på sånt här så ursäkta om jag ställer konstiga frågor.

DSC_1730 (Medium).JPG

Publicerat

Det är högst medvetet val att inte skriva på VAD du ska justera, än mindre HUR.... Det är inte rocket science men det faller solklart under "behöver-du-fråga-ska-du-inte-försöka-själv"-kategorin. Justerar du fel kommer du varje gång du bryter att bottna slagsfjädrarna vilket bara slår sönder låsen på lite sikt.

Och det är dumt.

/T

Publicerat

Marocol lim håller det kan jag lova

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago Ompi sa:

Marocol lim håller det kan jag lova

Vilken menar du?

Marocol PU1-D124
Marocol PU2D-430
Marocol PU2-D430 A
Marocol PU2D-480
Marocol PU2-D480 A
Marocol 61120
Marocol XPU 61109
Marocol 18576 A
Marocol 18615 A
Marocol 61113 A
Marocol 18615
Marocol PU1-D120
Marocol 18581
Marocol 61110
Marocol PU1D124

Publicerat
  • Författare
1 hour ago pmt sa:

Det är högst medvetet val att inte skriva på VAD du ska justera, än mindre HUR.... Det är inte rocket science men det faller solklart under "behöver-du-fråga-ska-du-inte-försöka-själv"-kategorin. Justerar du fel kommer du varje gång du bryter att bottna slagsfjädrarna vilket bara slår sönder låsen på lite sikt.

Och det är dumt.

/T

Alla är barn i början, och ställer man inga frågor lär man sig ingenting.

Jag har ett nytt intresse i jakt och tillhörande vapen. Det kommer inte att ändra min syn på mekaniska prylar. Jag kommer att göra det som behövs själv. Det har jag gjort i alla år med motorcyklar, bilar, klockor, träbåtar, värmepumpar, eller vad det nu är i min omgivning som behöver lite kärlek. Vapen kommer inte att vara något undantag. De är som du skriver ingen rocket science.

Jag får leta upp information någon annanstans. Den dagen jag slutar lära mig nya saker kommer vara den dagen jag ligger i kistan.

Publicerat
1 hour ago redtop sa:

Vilken menar du?

Marocol PU1-D124
Marocol PU2D-430
Marocol PU2-D430 A
Marocol PU2D-480
Marocol PU2-D480 A
Marocol 61120
Marocol XPU 61109
Marocol 18576 A
Marocol 18615 A
Marocol 61113 A
Marocol 18615
Marocol PU1-D120
Marocol 18581
Marocol 61110
Marocol PU1D124

Marocol pu2d-480a

Publicerat
3 hours ago redtop sa:

.............
Jag får leta upp information någon annanstans. Den dagen jag slutar lära mig nya saker kommer vara den dagen jag ligger i kistan.

Visst, jag tvivlar dock att du kan hitta en beskrivning om varför och hur man gör..... De flesta gör nämligen bara halva lösningen, och knäcker låsen efter ett tag.

Det är lite som att renovera bromsok - det är fler kallade än utvalda.... Men där brukar det bli självmarkerande och självreglerande om man gör fel.

Därtill har du faktiskt en väldigt exakt beskrivning exakt VAD du ska göra i mitt första svar, låt vara kort och koncist formulerat.

/T

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago pmt sa:

Det är lite som att renovera bromsok - det är fler kallade än utvalda.... Men där brukar det bli självmarkerande och självreglerande om man gör fel.

/T

Jag har renoverat fler bromsok än jag kan räkna. :)
Gör det mycket hellre själv än lägger mitt liv i händerna på någon okänd.

Publicerat
54 minutes ago redtop sa:

Jag har renoverat fler bromsok än jag kan räkna. :)
Gör det mycket hellre själv än lägger mitt liv i händerna på någon okänd.

Jag med.

Och just därför skulle jag aldrig beskriva publikt hur man gör...... Det är ju långt mer än mer än du som läser här.

Men om du pillar av träbitarna på bössan och ringer 0722477717 så ska jag förklara hur du ska göra.

/T

Publicerat
  • Författare

Nu är träet demonterat. Det var inga konstigheter. Bakkappan satt med två spårskruvar och var inte limmad. Kolven satt också med en spårskruv som jag tog med ett par förlängare och ett lämpligt bits.

Jag har också limmat tillbaka träflisan och vid lite närmare syning så såg det ut som om den varit lös förut.

Bifogar några bilder på den nakna bössan. 

DSC_1753 (Medium).JPG

DSC_1752 (Medium).JPG

Publicerat

Vad för sorts lim använde du

Publicerat
  • Författare

Jag använde en epoxi jag hade hemma. Marocol-limmet hade säkert varit bra, men det är svårt att motivera att köpa nåt nytt när man behöver en halv lillfingernagel med lim.

Publicerat
12 hours ago redtop sa:

Nu är träet demonterat. Det var inga konstigheter. Bakkappan satt med två spårskruvar och var inte limmad. Kolven satt också med en spårskruv som jag tog med ett par förlängare och ett lämpligt bits.

Det sällan speciellt svårt att ha i sär grejorna i en hagelbössa - detr är när man sätter ihop dem man måste hålla en aning koll.

Nåja, nu när allt är i sär kan du ringa - det kommer att ta 5 minuter.

/T

Publicerat
  • Författare

Stort tack till pmt för telefonrådgivningen!

Jag har gått igenom bössan med och utan trä och hittar inga konstigheter. Börjar undra om jag helt enkelt bara varit klantig då jag tog bort/satte dit förstocken. Flisan verkade ju ha varit loss en gång tidigare och man vet inte hur den blev limmad då.

Tänkte bumsa bort lacken och oljebona träbitarna då det dyker upp en lämplig slot med ledig tid. Får gå igenom allt igen då och kontrollera.

Du är jag iallafall redo för sjöfågeljakt på tisdag. Skitjakt på mig! :)

• 4 weeks later...
Publicerat
På 2016-09-09 at 22:53 redtop sa:

Stort tack till pmt för telefonrådgivningen!

Jag har gått igenom bössan med och utan trä och hittar inga konstigheter. Börjar undra om jag helt enkelt bara varit klantig då jag tog bort/satte dit förstocken. Flisan verkade ju ha varit loss en gång tidigare och man vet inte hur den blev limmad då.

Tänkte bumsa bort lacken och oljebona träbitarna då det dyker upp en lämplig slot med ledig tid. Får gå igenom allt igen då och kontrollera.

Du är jag iallafall redo för sjöfågeljakt på tisdag. Skitjakt på mig! :)

Finns Bums fortfarande ?   

Publicerat
  • Författare
Just now culot sa:

Finns Bums fortfarande ?   

Tror inte det. Jag skrev så av bara farten. :)