Publicerat Augusti 31, 20169 yr Är det någon som hunnit skaffa sig erfarenheter av hagelbössan Silma Lappland 12/76? Såg att XXL säljer den för struntsumman 5.000 kr med utbytbara chokar inkluderade. Alla centrala egenskaper tycks rackaren ha, dvs. magnum-kaliber, stål-tålighet, två avtryckare och utbytbara chokar. Funderar på att skaffa en andrabössa närmast för jakt på hare och änder, och där dök denna upp som ett alternativ. Det billiga priset väcker dock misstankar vad gäller livslängd och funktionssäkerhet, varför jag undrar om det finns någon som har erfarenheter av bössan i fråga? Geväret kändes bra i händerna i butiken, och försäljaren försäkrade, föga överraskande, att inga problem uppenbarat sig. Berettakvalitet är det ju förstås inte, men visst vill man ju att bössan med sedvanlig vård skall hålla i tiotals år. Och tanken är här närmast att skaffa en andrabössa, där ligger valet mellan denna eller en begagnad Bajkal/Merkel/Sauer etc.
Publicerat Augusti 31, 20169 yr Frågan är nog inte så mycket kring "sedvanlig vård" utan hur mycket den skjuts. Visst - den är säkerligen ganska rostbenägen även om du är nära nog rektal i din vård men det lär knappast döda bössan. Men det som dödar är antalet skott........ Jag har sett halvflitiga skyttar skjuta italiensk lågprisproduktion till skrotbunken på mindre än ett år, och för 5000kr är det liksom lågbudget på lågprissegmentet. Så du ska ha tur och hitta en som är bra. Har du minsta lilla otur - tja, då är det pengarna i sjön. Så fråga dig hur mycket den kommer att skjutas....... Är det 30-40 skott om året eller 400-500? Eller mer? Mina hagelbössor går si-så-där 1500 skott om året, och jag kan inte tycka att jag är speciellt flitig. Tyvärr så är väl det jag sett av Silma på XXL närmast tragekomiskt dåligt ihopkommet. /T
Publicerat September 1, 20169 yr 76mm i en ny billig bössa lär skicka den till skroten snart, oavsett hur godkänd den är. Skaffa du en gammal Sauer svs direkt istället, den lär alla gånger hålla för mer stålpatroner än en Silma bara den får chokerna öppnade.
Publicerat September 1, 20169 yr Författare Tack för synpunkter. Kunde ni ännu belysa vilken del det egentligen är på en (billig) hagelbössa som gör att användningsåren blir så få som ni säger? Skjuter själv ca. 200 skott/år med min gamla Merkel, och har svårt att se vad det egentligen är på en så rudimentär konstruktion som en hagelbössa som riskerar att skrotas så fort. Egna bössan är långt över 20 år gammal och har varit med om mycket, med allt från havs(salt)vatten till skogsresor. Mycket stryk har vapnet tagit och otaliga skott har avfyrats, och trots att bössan är en billighetsbössa har inga problem någonsin uppenbarat sig.
Publicerat September 1, 20169 yr Först och främst risig inpassning, efter det urkass finish och i tredje hand halvkasst stål .... Bär inte delarna rätt och är gjorfa i blötstål så kommer glappen (eller andra problem) ganska omgående. Sedan är det stundom lite sniklösningar rent konstruktionsmässigt här och var, men i i första hand är det inpassning och finish som styr livslängden på ett brytvapen. /T
Publicerat September 2, 20169 yr 11 hours ago MettaEra sa: Tack för synpunkter. Kunde ni ännu belysa vilken del det egentligen är på en (billig) hagelbössa som gör att användningsåren blir så få som ni säger? Skjuter själv ca. 200 skott/år med min gamla Merkel, och har svårt att se vad det egentligen är på en så rudimentär konstruktion som en hagelbössa som riskerar att skrotas så fort. Egna bössan är långt över 20 år gammal och har varit med om mycket, med allt från havs(salt)vatten till skogsresor. Mycket stryk har vapnet tagit och otaliga skott har avfyrats, och trots att bössan är en billighetsbössa har inga problem någonsin uppenbarat sig. Din Merkel är inte modern lågprisproduktion, den lär även om den är ett sämre ex tåla mer än en genomsnittlig ny turkbock.
Publicerat September 2, 20169 yr 2 hours ago sidelock sa: Din Merkel är inte modern lågprisproduktion, den lär även om den är ett sämre ex tåla mer än en genomsnittlig ny turkbock. Nja - turkarna kan de med, kolla tex på ATAs sporter. Eller på Akkars Chruchill-serie..... Det är inte utan att den italienska firman på B ska passa sig jävligt noga...... De kommer i volym och de kommer starkt kvalitetsmässigt just nu. So - a turkish gun will soon be in your gun cabinet. Om det inte redan är där till stor del - det är jäkligt mycket legoproduktion som läggs i turkiet från firmorna i Brescia. Men italiensk lågprisproduktion däremot är "förlorad" pga lönenivåerna inom EU, de kommer aldrig att kunna ta upp den konkurensen. /T
Publicerat September 21, 20169 yr gjorde som jag blev varnad för att göra och köpte en billig classic 2000 mch, och ja 1200 skott steelmax senare gick undre slagstiftet, nu är en licens på en beretta inskickad.......
Publicerat September 21, 20169 yr 29 minutes ago Maxxxor sa: gjorde som jag blev varnad för att göra och köpte en billig classic 2000 mch, och ja 1200 skott steelmax senare gick undre slagstiftet, nu är en licens på en beretta inskickad....... Det var tråkigt att höra - jag tänker inte säga "vad var det jag sa" utan "trist, jag tycker synd om dig". För det tycker jag verkligen. Men jag är inte det minsta lilla mikroskopiskt förvånad. Tyvärr. /T
Publicerat September 21, 20169 yr Min första hagelbock var en Silma Supreme. Hur mycket den är besläktad med Silma Lappland har jag ingen aning om, men det var en till synes "ok" hagelbössa när jag köpte den som rätt grön. Den var begagnad men i övrigt kurant. 12 månader senare efter ett par tusen lerduvor krossade så var bössan så slut att den skrotades. Den var glapp, trilskande ejektorer och hade en benägenhet av att avfyra den undre pipan när den själv ville - oftast när fingret var så långt från avtryckaren som möjligt... Dock var den i bättre finish och inpassning än jag sett någon nyare budgetbock så att den slets ut på ett år torde inte båda gott till en bössa med samma fabrikat men ännu billigare. Det finns inga genvägar i hagelträsket. Man får vad man betalar för och ju billigare bössa desto dyrare i längden. Köper man en begagnad Browning eller Beretta så både håller den och tappar marginellt i värde. Vilken var då billigast?
Publicerat September 21, 20169 yr De gör i princip fem grundmodeller på bockar: M70 jaktbössor som gansk sloppiga, M80 som är en sporter och M90 som även den är en sporter. Dessa hör till deras lågprisproduktion, oavsett vad man kallar utförandet för. M80 och 90 ska enligt de britter jag pratat med vara betydligt roligare än just M70 som även de betraktade som ett skämt. Sedan gör de en betydligt bättre serie som heter Cobra M1 resp. Cobra M2. Men nu pratar vi "nästan Beretta pris"...... Av de Silma jag sett i Sverige så är samtliga M70........ Kolla på www.Silma.net. /T
Publicerat September 22, 20169 yr 22 hours ago pmt sa: Det var tråkigt att höra - jag tänker inte säga "vad var det jag sa" utan "trist, jag tycker synd om dig". För det tycker jag verkligen. Men jag är inte det minsta lilla mikroskopiskt förvånad. Tyvärr. /T Tack! man lär sig alltid något, det positiva i det hela är att man får ta och besöka ekeberg och snacka lite skit när lusten att laga aset infinner sig.