Publicerat September 1, 20169 yr Bara undrar.... Hur lätt eller svårt är det att få licens på vapen nummer 7, 8 osv? Finns det något bra argument att kasta in i en ansökan?
Publicerat September 1, 20169 yr Inte lätt alls. Du ska ha ett mycket kvalificerat behov. Vet en yrkesjägare som fått avslag 3 ggr på vapen 7 trots i mina ögon vattentäta motiveringar. Vapnet han söker på är en cylinderstudsare kal 22 lr.
Publicerat September 1, 20169 yr Alla jägare i Sverige skickar samtidigt in 10 ansökningar på jaktvapen 7-16. Vid avslag börjar vi om igen.
Publicerat September 2, 20169 yr Enklast är att frugan tar examen och så vipps så har man tolv platser.
Publicerat September 2, 20169 yr Du måste ha yrkesmässigt behov för att få fler vapen än 6. Behovet måste styrkas och vara så omfattande att det kan motivera en sk villkorad licens som kommer gälla under tre år,sen får du göra om hela proceduren igen. /Mike
Publicerat September 2, 20169 yr Har de ändrat det och lagt till tidsvillkor? Finns inte i fap eller lag såvitt jag vet.
Publicerat September 2, 20169 yr 1 hour ago Locorod sa: Har de ändrat det och lagt till tidsvillkor? Finns inte i fap eller lag såvitt jag vet. Det där har jag ingen aning om,jag har haft villkorade tidsbegränsade licenser för yrkesmässig jakt i över 10 år. Funkar för mig,den dagen jag inte jobbar med detta längre har jag inget intresse av att behålla verktygen ifråga. /Mike
Publicerat September 2, 20169 yr Nej så är det ju. Det handlar om verktyg. Det är viktigt att komma ihåg.
Publicerat September 2, 20169 yr Författare Det blir till att gå på frun lite fint. Älskling, vore det inte bra om du hade jägarexamen så att jag kan köpa ännu en bössa?! Hjalmar ska ju snart börja jaga och mina bössor är ju så tunga. Som gammal skidskytt är skjutningen ingen match men motivera läsningen...
Publicerat September 2, 20169 yr 15 minutes ago josc72 sa: Det blir till att gå på frun lite fint. Älskling, vore det inte bra om du hade jägarexamen så att jag kan köpa ännu en bössa?! Hjalmar ska ju snart börja jaga och mina bössor är ju så tunga. Som gammal skidskytt är skjutningen ingen match men motivera läsningen... Ja det finns många sk "sambobössor"
Publicerat September 3, 20169 yr Det värsta är att det inte hjälper i vissa fall. Jag har ex mina 20 förvaringspoäng fyllda. Risken är att det ställs familjära krav på minskad arsenal om frun eller ungarna skulle vilja ha egna vapen. Får aldrig ner ett grade-skåp i "kassunen"...
Publicerat September 3, 20169 yr Det där med "poäng" har jag hört tidigare, hur räknas de fram? En pipa/dämpare t.ex. är "poängvärdet" för dessa detsamma som för en pistol eller ett gevär?
Publicerat September 3, 20169 yr En pipa, mantel eller dämpare ger 0 p. Ett gevär 1 p och en pistol 2 oavsett ändamål.