Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fler än sex!

Featured Replies

Publicerat

Bara undrar.... Hur lätt eller svårt är det att få licens på vapen nummer 7, 8 osv? Finns det något bra argument att kasta in i en ansökan?

Publicerat

Inte lätt alls. Du ska ha ett mycket kvalificerat behov. Vet en yrkesjägare som fått avslag 3 ggr på vapen 7 trots i mina ögon vattentäta motiveringar. Vapnet han söker på är en cylinderstudsare kal 22 lr. 

Publicerat

Alla jägare i Sverige skickar samtidigt in 10 ansökningar på jaktvapen 7-16.

Vid avslag börjar vi om igen.

Publicerat

Kanonbra idé! Fast får vi inte längre köer då?

Publicerat

De ska ju inte ta längre tid än 30dagar:P

Publicerat

Enklast är att frugan tar examen och så vipps så har man tolv platser.

Publicerat

Du måste ha yrkesmässigt behov för att få fler vapen än 6.

Behovet måste styrkas och vara så omfattande att det kan motivera en sk villkorad licens som kommer gälla under tre år,sen får du göra om hela proceduren igen.

/Mike

Publicerat

Har de ändrat det och lagt till tidsvillkor? Finns inte i fap eller lag såvitt jag vet.

Publicerat
1 hour ago Locorod sa:

Har de ändrat det och lagt till tidsvillkor? Finns inte i fap eller lag såvitt jag vet.

Det där har jag ingen aning om,jag har haft villkorade tidsbegränsade licenser för yrkesmässig jakt i över 10 år.

Funkar för mig,den dagen jag inte jobbar med detta längre har jag inget intresse av att behålla verktygen ifråga.

/Mike

Publicerat

Nej så är det ju. Det handlar om verktyg. Det är viktigt att komma ihåg.

Publicerat
  • Författare

Det blir till att gå på frun lite fint. Älskling, vore det inte bra om du hade jägarexamen så att jag kan köpa ännu en bössa?! Hjalmar ska ju snart börja jaga och mina bössor är ju så tunga. Som gammal skidskytt är skjutningen ingen match men motivera läsningen...

Publicerat
15 minutes ago josc72 sa:

Det blir till att gå på frun lite fint. Älskling, vore det inte bra om du hade jägarexamen så att jag kan köpa ännu en bössa?! Hjalmar ska ju snart börja jaga och mina bössor är ju så tunga. Som gammal skidskytt är skjutningen ingen match men motivera läsningen...

Ja det finns många sk "sambobössor" ;)

Publicerat

Det värsta är att det inte hjälper i vissa fall. Jag har ex mina 20 förvaringspoäng fyllda. Risken är att det ställs familjära krav på minskad arsenal om frun eller ungarna skulle vilja ha egna vapen. Får aldrig ner ett grade-skåp i "kassunen"...

Publicerat

Det där med "poäng" har jag hört tidigare, hur räknas de fram? En pipa/dämpare t.ex. är "poängvärdet" för dessa detsamma som för en pistol eller ett gevär?

Publicerat

En pipa, mantel eller dämpare ger 0 p. Ett gevär 1 p och en pistol 2 oavsett ändamål.