Jump to content

Jordgetingar

Recommended Posts

Var ute och rastade min spaniel nu i eftermiddag och han sprang rakt in i ett jordgetingbo. Han fick ett par stick över kroppen men inga runt huvudet som tur var.. Han beter sig som vanligt än så länge och verkar inte särskilt brydd av det, behöver jag vara orolig?

trumpetarn

Jag är biodlare och det har hänt att min klm fått bistick men hittills har det aldrig blivit några komplikationer av det. En liten parantes, så länge hunden beter sig normalt är saker oftast i sin ordning.

10 minutes ago trumpetarn sa:

Jag är biodlare och det har hänt att min klm fått bistick men hittills har det aldrig blivit några komplikationer av det. En liten parantes, så länge hunden beter sig normalt är saker oftast i sin ordning.

Jo oftast är det ju så. Märker inget mer än att han har lite ont precis där han blev stucken.

Min spaniel tyckte det var roligt att jaga bina i början. Fick stick överallt runt munnen och även i munnen. Så länge de inte är överkänsliga så tål de mycket. 

Är också biodlare på hobby nivå. 

Min förra strävhåriga tax fick som valp en jäkla massa stick. Kom tillbaka till mig i skogen och rullade sig som fasen och la sig bara och skaka sen. Snabbt framme och det var en hel del i håret som jag slet bort. Blev stungen jag med men valpen blev medtagen ordentligt. Snabbt till bilen och ringde djursjukhuset och där sa man att man inte kunde göra något utan skulle bara avvakta. Hem och la honom i korgen och allt var upp o ned i familjen av oro. Efter en 20 minuter reste han sig och drack vatten och jag vart snabb på telefon igen. Enligt veterinären så var det då ingen fara och vi kunde lugna ner oss. Dom tål en hel del för jag vet inte hur många stick han fick men pälsen var rätt full av dom. Ringde dagen efter till djursjukhuset igen och fick tala med en annan veterinär och han informerade om att hundar är ganska tåliga mot getingstick men det kan bli för många också. Däremot finns det enligt han inte mycket man kangöra och därför rådde de mig att åka hem o avvakta med honom. Det var vad dom sa till mig. Ingen kul upplevelse i varje fall. 

Det dråpliga i det hela efter händelsen var att han blev vansinnig på getingar efter detta. Klippte han dom inte så kunde han hålla ståndskall om de kröp på golvet eller stå o morra på dom från valp tills han nådde sina 15 år.

lång utläggning men summerat så behöver man inte oroa sig så mycket om de får några stick bara.

HuggyBear

Vaddå "går inte att göra nånting"? Finns ju beta pred å adrenalin om de bli riktigt jävligt då man är överkänslig. Skulle inte de funka på hundar då som bli rejält medtagna av bi/geting stick eller hur mena den vetrinären...??? Hursom så kan de va bra att veta att getingars gift är sammansatt för att orsaka så mycket smärta som möjligt medans bin trycker ur sig betydligt större mängd me gift motför getingar...