Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grytpikka

Featured Replies

Publicerat

Det är ju inte så stort problem att kirra en enskottare för grytjakten/avlivning men oftast behövs de ju nån smäll till.. hah

min fråga är ju vad som krävs för att få ha en flerskottspistol..ska man va med i en skytteförening och vad mer?

mvh jon

Publicerat

FAP 551-3 (RPSFS 2002:9)

Flerskottsvapen

Innehav av flerskottsvapen bör kunna medges för den som bedriver jakt eller viltvård yrkesmässigt eller som styrker något annat mycket kvalificerat behov.

Vid bedömningen av om ett behov skall anses vara mycket kvalificerat bör inte enbart omfattningen av egen grytjakt eller fällfångst vara avgörande.

Tillstånd att inneha flerskottsvapen av s.k. singelactiontyp kan beviljas t.ex. för den som, utöver egen grytjakt eller fällfångst, styrker att han i betydande

omfattning tas i anspråk för andra uppdrag än egna. Med uppdrag i betydande omfattning bör avses ett tiotal uppdrag per år.

Grovkalibriga enhandsvapen bör i regel inte anses lämpliga vid eftersök t.ex. av skadat vildsvin. Lämpligt vapen för detta ändamål kan i stället exempelvis vara halvautomatiska hagelgevär.

Enligt 2 kap. 6 § vapenlagen (1996:67) skall tillståndet begränsas till att gälla i högst fem år om inte särskilda skäl talar emot det.

Den som innehar ett flerskottsvapen för något annat ändamål än jakt, som t.ex. målskjutningsvapen i kaliber 5,6 x 15 R, och som har behov av att använda vapnet även för jakt eller avlivning av fällfångat vilt bör kunna medges det, om kraven i övrigt för tillstånd att inneha enskottsvapen för jakt eller avlivning uppfylls.

mvh

Rune 8)

• 1 month later...
Publicerat

Räknas grytpickan in i garderoben??

Har läst det i någon annan tråd men kommer inte ihåg.

Publicerat

Nej, det gör den inte.

Publicerat

Nej, jag tänkte väl det.

Tack!

Publicerat

Är du säker på att grytpistolen inte räknas i garderoben? Det skulle öppna för ytterligare ett vapen i till!! Fler som kan verifiera detta?

Erik

Publicerat
Det är ju inte så stort problem att kirra en enskottare för grytjakten/avlivning men oftast behövs de ju nån smäll till.. hah

min fråga är ju vad som krävs för att få ha en flerskottspistol..ska man va med i en skytteförening och vad mer?

mvh jon

Det finns en annan tråd som behandlar just det här ämnet har jag för mig. Jag fick licens på en Beretta halvautomat utan större problem, jag fick lite underskrifter av folk som intygar att jag jagar å skjuter rätt mkt...jag skrev dessutom en text som motiverade varför jag bör få licens på en flerskottare...osv...No problemos för mig iaf......

Publicerat
Är du säker på att grytpistolen inte räknas i garderoben? Det skulle öppna för ytterligare ett vapen i till!! Fler som kan verifiera detta?

Erik

Grytpistol/revolver räknas inte in i vapengarderoben. 100% säker (skaffade en själv för ett tag sedan)

Publicerat

Får den användas för målskjutning på bana?

Publicerat
Får den användas för målskjutning på bana?

Ja

Publicerat

ringde killen på jägareförbundet som förövrigt är en ny smålänning..men man ska bedriva omfattande jakt där man behöver en gryt pikkadol,men sedan vad omfattande är vet jag inte,10 grävlingar eller 50? jag håller iaf just nu på gå bakvägen av allt krångel å visar dom på pistol klubben vem som är bäst dom ha kijurgen händer hehe..känns värde löst å få en enskottare när man få en flerskotts revolver typ som partys har.. ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Detta är en av de saker som är ändrade i den nya FAP:en (551-3 2006:12) tyvärr:

Den som innehar ett flerskottsvapen för något annat ändamål än

jakt, t.ex. målskjutningsvapen i kaliber .22, och som har behov av att

använda vapnet även för jakt eller avlivning av fällfångade djur bör

kunna medges det, om kraven i övrigt för tillstånd att inneha

enskottsvapen för jakt eller avlivning uppfylls.

Tillstånd för jakt- eller avlivningsändamål bör dock inte meddelas

för enhandsvapen av halvautomatisk typ eller DA-typ (Double

Action, dubbel action) även om sökanden innehar ett sådant tidigare

för målskjutning.

Med andra ord bör det funka med en SA-revolver, men för en pistol eller DA-revolver blir det besvärligare. Det står förvisso "bör", så visst utrymme för gott omdöme medges för handläggaren.

• 1 month later...
Publicerat

Sedan rör det sig väl om tidsbegränsad licens på 5år för "flerskottare". Gäller att komma ihåg att förnya.

Publicerat

har ringt å pratat nu med min tant på myndigheten.å hon sa att när jag fått min licens för pistol inom klubben så är det inga problem,jag skicka in en lång lång redogörelse om min jakt och mitt intresse så hon sa att en enkelskottare var godkänt,men inte en flerskottare bara så där..så får se hur det slutar..5år är snålt borde vara mer 10år så man inte byter hund tänker jag då främst..men dom tänker väl inte alls..