Publicerat September 3, 20169 yr Jag erkänner. Jag är fast i träsket. Träsken ...massor av dem. Handladdning, pistol, fiske, jakt, knivar för viltmarksliv, ryggor, gevärsskytte. Men också SAMLING! Jag samlar hva s hanavapen med inriktning på att visa utvecklingen av förreglingen och material i övergången mellan svartkrut och röksvagt krut. Har vi fler samlare här? Vad samlar du på?
Publicerat September 3, 20169 yr 4 minutes ago Locorod sa: Jag erkänner. Jag är fast i träsket. Träsken ...massor av dem. Handladdning, pistol, fiske, jakt, knivar för viltmarksliv, ryggor, gevärsskytte. Men också SAMLING! Jag samlar hva s hanavapen med inriktning på att visa utvecklingen av förreglingen och material i övergången mellan svartkrut och röksvagt krut. Har vi fler samlare här? Vad samlar du på? Nu har du snart spamat färdigt. Jag samlar på hundar, och har 13 st nu. Ps : Fan puck tvåa.
Publicerat September 3, 20169 yr Författare Vin är tyvärr något jag inte kan samla. Det blir liksom att börja om samlingen efter varje god middag! Jag inser att jag var lite otydlig. Jag hade nog tanken mer på vapen samling. Tydligen gick det snabbt so bara den att närma sig 100. Tycker det var 50 nyss.
Publicerat September 3, 20169 yr När det gäller vin så handlar det om att köpa mycket... När det gäller samlandet av vapen så inget speciellt, verktyg för min jakt... Nu gäller det bara att en moderator skall låsa upp pärleporten ( dagböckerna) åt dig!
Publicerat September 3, 20169 yr Författare Aha! Ja spammare färdig tror jag inte jag har. Det är väl nu det börjar...
Publicerat September 3, 20169 yr Författare Jo det kan jag tänka mig. Men på vad? Jag är mest nyfiken på vapensamlande. Vad har du för tankar kring ditt samlande?
Publicerat September 3, 20169 yr Jag är en hoarder så jag samlar på väldigt mycket saker, men jag gissar att tråden var av vapenteknisk karaktär... Jag samlar inte på vapen - MEN jag önskar jag hade gjort det och då på äldre "ointressanta" hagelvapen. I dag destrueras alla dessa efter dödsbon eftersom vi har vår vapengarderob och det är besvärligt att få minneslicenser. Även om dessa hagelbössorna inte har något monetärt värde så är det en hel historia som går förlorad... Det hade jag önskat att jag hade börjat samla på för länge sedan ty nu är det nästan för sent
Publicerat September 3, 20169 yr 1 hour ago Locorod sa: Jo det kan jag tänka mig. Men på vad? Hagelbössor.... 1 hour ago Locorod sa: Jag är mest nyfiken på vapensamlande. Vad har du för tankar kring ditt samlande? Egentligen mest som refrerens till mitt skrivande, så tyngdpunkten ligger mot lite udda designer likväl som rena klassiker. /T
Publicerat September 3, 20169 yr 47 minutes ago Wizard sa: Jag är en hoarder så jag samlar på väldigt mycket saker, men jag gissar att tråden var av vapenteknisk karaktär... Jag samlar inte på vapen - MEN jag önskar jag hade gjort det och då på äldre "ointressanta" hagelvapen. I dag destrueras alla dessa efter dödsbon eftersom vi har vår vapengarderob och det är besvärligt att få minneslicenser. Även om dessa hagelbössorna inte har något monetärt värde så är det en hel historia som går förlorad... Det hade jag önskat att jag hade börjat samla på för länge sedan ty nu är det nästan för sent Bättre i år än nästa år.
Publicerat September 3, 20169 yr 40 minutes ago sidelock sa: Bättre i år än nästa år. Absolut - men med tanke på hur komplex och segdraget det är att få en enstaka licens på en hagelbock i Skåne så tänker jag inte ens börja sia i hur frustrerande det skulle vara att lämna in en ansökan för samlarlicens här nu... Och så skall det till kasun och liknande eftersom antalet vapen sticker iväg och ärligt talat vet jag inte om jag har det engagemanget längre...?
Publicerat September 3, 20169 yr 9 hours ago hobbe sa: Vin, hundar och en massa prylar Snart har du 100 inlägg!! Anade nästan att du samlade vin med tanke på rödtjutet du la upp för ett tag sen. Kan fortfarande inte släppa det! Ångrar så att jag inte köpte på mig när jag hade chansen...
Publicerat September 4, 20169 yr Hade en ordentlig samling för ett par år sedan, inte köpt några "brutala" viner på länge men det finns ett gäng som korkas upp då och då
Publicerat September 4, 20169 yr Författare Men det där med en samlingslicens var faktiskt inte svårt alls. Inte ens i Skåne. Och det i relativ nutid. Ett par år sedan processen startade . Max. Jag skickade in en tänkt inriktning på mitt samlande. Ett vanligt papper där jag förklarade på vad och varför samt antal vapen jag tänkte samla på. Detta skickades in med första licensansökan i samlingen. 19 v senare ringde en dam och frågade samma saker som jag skrivit om och eftersom jag visste vad jag ville svarade jag bara på det. Ett par veckor senare kom licensen. Följande ansökningar har jag bara skrivit samling på i ändamålet. Jag är inte med i någon samlarorganisation eller liknande. En del säger att det är ett krav. Men ingen har ens frågat Det där med "kasun" är inget jag skrev med allvar. Därav fnuttarna. Jag kallar min källare för kassunen. Där finns två vanliga vapenskåp. Jag får ha max 20 förvaringspoäng där. Det är se noga med. Så sök om ni vill samla.
Publicerat September 4, 20169 yr Vad gör du med dina samlingsvapen? Bevarar dem i nyskick till eftervärlden eller använder du dem då å då? Har fått tag på 2x Husqvarnor i nyskick en m51'a -46 och en 648 m98 -48, ingen samling i ordets rätta bemärkelse men för mig känns det nästan så, de är som ett gift par och bara polisen orkar jobba ner till mina ansökningar kommer de göra mitt liv lite gladare
Publicerat September 4, 20169 yr Författare Tyvärr är inte mina vapen i nyskick. Men min tanke är att bevara vapnen till framtiden. Jag samlar hva hagelvapen och som alla vet går dessa till skrot i hiskelig takt. När man samlar får vapnen inte användas även om de rent praktiskt fungerar. Man får ej lossa skott utan tillstånd. Däremot händer det att jag tar med dem till intresserade och då diskuterar olika tekniska lösningar. Ett av vapnen har jag sökt om användningsområdet på och har det till jakt.
Publicerat September 4, 20169 yr Bra tråd detta. Har klurat lite på samling jag med och då funktionsprinciper för centralantända repeterstudsare (samlingen skulle då innefatta ex. m96, m98, någon tidig push feed cylinderrepeter, bygel, pump och möjligen någon rakrepeter typ k31). m98 har jag redan min HVA 246:a som jag klurat på att ersätta med annat jaktvapen med vill gärna bevara för mina barn då min farfar köpte den ny. Sen finns även en Winchester 1894 från 1912 i min fars ägo som varit min farfars brors vapen som pälsjägare i alaska som jag vill bevara. Så samlingen skulle kunna startas ganska omgående. Får ta mig en funderare helt enkelt.
Publicerat September 4, 20169 yr 5 hours ago hobbe sa: Hade en ordentlig samling för ett par år sedan, inte köpt några "brutala" viner på länge men det finns ett gäng som korkas upp då och då Kul att du faktiskt korkar upp och passar på att njuta av dem också! Min egen samling, om man nu kan kalla den det, är betydligt mer modest än din, men ack så trevligt det är att korka upp en flaska som man tålmodigt har låtit få ligga och götta till sig.
Publicerat September 4, 20169 yr Jag har en liten samling med bensin- sprit- och ffa fotogenkök som jag fyller på då och då. Det är något speciellt med gammal mässing och så är det ju svensk industrihistoria
Publicerat September 4, 20169 yr Samlar på kepsar eller rättare sagt jag sparar det jag köpt och fått. Men har inte på det senaste 15 åren använt keps förutom en sådan med myggnät eller med camo för ansiktet på jakten. Har ingen överdrivet stor samling kanske 50 st. Samlar även på tomhylsor jag hittar på skjutbanan i alla möjliga kalibrar som jag inte har själv och det finns många jag saknar.