Publicerat September 7, 20169 yr Nu har man ju hunnit jaga några år och vapengarderoben har succesivt fyllts på med fler gevär och kikarsikten. Det börjar vara hög tid att optimera och kasta om bestyckningen av kikarsikte för respektive bössa. Dagens bestyckning känns daterad, lite missmatchad och mer ett resultat av inköpstillfälle och vad jag hade att tillgå för stunden under tidigare jaktår. Så för att förtydliga - jag tänker inte köpa några nya kikarsikten eller bössor utan bara byta kikarsikten mellan bössorna som jag redan har att tillgå i garderoben. Man kan kalla det en ommöblering helt enkelt! Såhär ser läget ut idag: Remington 700, 308 Win - Leupold 2-7x33 Remington 700, 222 - Svarowski 2,5-10x56 Hagelbock, Hagel 12 / Kula 222 - Leupold 1-4x33 M98, 9,3x62 - Nikon Monarch, lågförstorande fast x2,5 Erma semiautomat, 22LR - Tasco, fast x4 Disponibla sikten: Leupold 4-12x40 med Leupold-skena Aimpoint 1000 (med krånglande reglage för rödpunktens ljusstyrka dock) Ett äldre, iof fint drevsikte, Pecar Berlin med låg förstoring x2. Min första tanke var att det kunde se ut såhär efter ommöbleringen: Remington 700, 308 Win - Svarowski 2,5-10x56 Remington 700, 222 - Leupold 2-7x33 Hagelbock kombi, Hagel 12 / Kula 222 - Leupold 4-12x40 M98, 9,3x62 - Leupold 1-4x33 Erma semiautomat, 22LR - Tasco, fast x4 I nuläget jagar jag med min Remington 700 308Win ca 80% av årets jaktdagar. Älg, rådjur, räv. Det är ju en allroundkaliber trots allt. Övriga dagar jagar jag med 22LR eller 222. . Hagelbocken är nyligen inköpt eftersom jag "alltid" ser rådjur på långhåll de gånger jag kånkar runt på SBS´en och får tjädrar på nära uppflog när jag har 222´an. Om min plan slår väl ut så kommer jag nog på sikt att fasa ut min Remington 700 222. 9,3x62 har jag inte hunnit börja jaga med än. Köpte den för älgjakt eller framtida björnjakt men har väntat in monteringen av ett anständigt sikte till den. Tacksam om ni har några tankar och insikter kring dessa kombinationer som kanske skulle kunna passa ännu bättre ihop! Skitjakt!
Publicerat September 7, 20169 yr Lite utanför frågan men jag skrev en tråd på grannforat hur man fixar krånglande reglage på rödpunktsikten. Sök på "vattenskadade" Eller kolla in det här youtubeklippet som beskriver ungefär samma sak: