Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Instickspatron

Featured Replies

Publicerat

I samband med att jag övertog en klassisk HVA 1640 så medföljde en liten instickspatron i kal 30-06, som laddas med små gulliga 4 mm M20 patroner.

För några år så råkade jag köpa en ask på en jaktmässa, så jag gissar på att dom inte är licenspliktiga...och tveksamt dugliga till något annan än nöje.

Men det är ju roligare att skjuta på burkar i trädgården med studsaren än med luftgeväret men jag har inte hittat någon svensk återförsäljare av ammunition än, någon som vet?

http://www.lothar-walther.de/86.php

Publicerat

Ehh, jo då, det är de,

idag och när du övertog den klassiska HVA:n, min tanke är att du kanske inte vitsordar vapenbrott på ett öppet fora, även om du är typ okänd,

Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål
som i lagen jämställs med skjutvapen.

2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel,
harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av
krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra
liknande utskjutningsmedel.

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också

a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med
skjutvapen,
B) obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som
skjutvapen,
c) start- och signalvapen som laddas med patroner,
d) armborst,
e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål
jämförliga anordningar,
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor,
trummor och mantlar till skjutvapen, eller armborststommar med
avfyrningsanordningar,
g) anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med
elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta,
och

h) anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan
ammunition än de är avsedda för. Lag (2011:467).

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/vapenlag-199667_sfs-1996-67

Frågor på det?

/CHristian

Publicerat
  • Författare

Då va det ju en trevlig försäljare som lurar in en i vapenbrott...han sitter säkert i riksdagen idag.

Publicerat

4mmM20 lär du inte hitta i Sverige av den enkla anledningen att pga licenskrav så finns det ingen marknad. Mig veterligen så saluförs i princip endast den ammunitionen i Tyskland?

Hade själv en .22LR adapter till kaliber 12 när jag bodde i England, men lämnade in den för destruktion eftersom de blev olagliga.

Här fanns det ju förr kammarammunition för övningsskytte på korta håll och det är en bättre lösning i mina ögon än en kort instickspipa. Tror inte det har tillverkats någon sådan ammunition sedan 50-talet dock?

Riktigt dumt att riskera sina licenser för det som i mina ögon är en leksak. Visst kunde man tycka att 4mmM20 inte är mer märkvärdigt än ett luftgevär, men det är inte vi som skriver lagarna och då är det bara att rätta sig efter vad som står i lagboken.

Mitt tips är att du antingen söker licens för instickspatronen eller skänker den till någon som har adekvat licens, alternativt lämnar in den för destruktion. Dock känner jag ingen med sådan licens i detta landet men det kan finnas någon med en samlarlicens?

Publicerat

anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan

En fråga gällande detta. Gäller detta även sk. reduceringspatroner som laddas med samma kula/kaliber men med reducerade krutladdningar? Med en sådan kan en bössa i t.ex. 5,6x50R klass 2) laddas ner till .22 Hornet-prestanda (klass 3) och teoretiskt då vara lovlig att använda på statens fjällmark (där max klass 3 är tillåtet)..!?

Publicerat
  • Författare
30 minutes ago Wizard sa:

4mmM20 lär du inte hitta i Sverige av den enkla anledningen att pga licenskrav så finns det ingen marknad. Mig veterligen så saluförs i princip endast den ammunitionen i Tyskland?

Hade själv en .22LR adapter till kaliber 12 när jag bodde i England, men lämnade in den för destruktion eftersom de blev olagliga.

Här fanns det ju förr kammarammunition för övningsskytte på korta håll och det är en bättre lösning i mina ögon än en kort instickspipa. Tror inte det har tillverkats någon sådan ammunition sedan 50-talet dock?

Riktigt dumt att riskera sina licenser för det som i mina ögon är en leksak. Visst kunde man tycka att 4mmM20 inte är mer märkvärdigt än ett luftgevär, men det är inte vi som skriver lagarna och då är det bara att rätta sig efter vad som står i lagboken.

Mitt tips är att du antingen söker licens för instickspatronen eller skänker den till någon som har adekvat licens, alternativt lämnar in den för destruktion. Dock känner jag ingen med sådan licens i detta landet men det kan finnas någon med en samlarlicens?

Den är ju inte ens värd slanten som behövs för att söka licens enligt mej, och tar den sedan upp en plats i garderoben så är det bara fel fel fel.

Får väl se om jag hittar någon samlare...annars får jag väl skjuta slut på asken o sedan lämna in den...

Publicerat
39 minutes ago Holz sa:

anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan

En fråga gällande detta. Gäller detta även sk. reduceringspatroner som laddas med samma kula/kaliber men med reducerade krutladdningar? Med en sådan kan en bössa i t.ex. 5,6x50R klass 2) laddas ner till .22 Hornet-prestanda (klass 3) och teoretiskt då vara lovlig att använda på statens fjällmark (där max klass 3 är tillåtet)..!?

Nja,

det är nog egentligen en annan fråga, du talar om en hylsa med reducerad innervolym eller hur? 

Det är då inte frågan om "annan ammunition" iom att det är en och samma patron som används.

På frågan om det är ok att hänvisa till sådan ammo som klass 3 och då tillåten för jakt på statens fjäll kommer svaret att vara nej, det är vapnets kaliber som styr den frågan inte ammunitionen, även om det är ammunitionens klass i vanliga fall som styr,förklarande exempel, 308 Win FMJ är genom sin konstruktion att ses som klass 3-4 ammo, men det är inte ok att jaga ripa på fjället med en klass 1 kaliber, osv. 

Det är mot den bakgrunden som gränsen går vid 221 FB och liknande patroner/kalibrar.

Till OP- vidare innehav är inte ok, att skjuta upp en ask och sedan lämna in är nog det sämsta av saker att göra. I övrigt vill jag inte råda i saken /Christian

Publicerat
  • Författare

Nåja, att skjuta upp asken blir väl inte aktuellt då det är bökigare att ladda om än med luftgeväret.

Ska uppsöka en klok man eller fjärsmann inom kort. Det är ju mycket enklare att bryta lagen om man vet om att man gör det. Förra innehavaren verkar ju ha undgått detta i säkert mer än 40 år...men det ska inte påverka, lagen är skriven.

Publicerat
3 hours ago Christian N sa:

Nja,

det är nog egentligen en annan fråga, du talar om en hylsa med reducerad innervolym eller hur? 

Det är då inte frågan om "annan ammunition" iom att det är en och samma patron som används.

På frågan om det är ok att hänvisa till sådan ammo som klass 3 och då tillåten för jakt på statens fjäll kommer svaret att vara nej, det är vapnets kaliber som styr den frågan inte ammunitionen, även om det är ammunitionens klass i vanliga fall som styr,förklarande exempel, 308 Win FMJ är genom sin konstruktion att ses som klass 3-4 ammo, men det är inte ok att jaga ripa på fjället med en klass 1 kaliber, osv. 

Det är mot den bakgrunden som gränsen går vid 221 FB och liknande patroner/kalibrar.

Till OP- vidare innehav är inte ok, att skjuta upp en ask och sedan lämna in är nog det sämsta av saker att göra. I övrigt vill jag inte råda i saken /Christian

Jo, jag anser också att det är en annan fråga, men har läst lite trådar om just detta där det verkade vara lite skilda meningar om huruvida reduceringshylsor faller under denna regel eller inte.

Gällande klassindelning så är det väl enbart kulvikt och anslagsenergi som avgör klassindelning..!? Det är väl därför det är så pass mycket diskussioner om huruvida 6,5x55 är en klass 1 med vissa kulvikter på vissa avstånd eller inte....och att det då faller på skytten att bevisa att h*ns ammunition uppfyller de ställda kraven. Borde inte samma då gälla omvänt, dvs. att det är upp till skytten att bevisa att amunitionen håller sig inom den lägre klassens prestanda..?

Publicerat

H- jag håller med dig fullt ut om detta argument angående klassning, ja det är ammon som klassar vapnet, dvs med klass 1 ammo i 30-30 eller 45-70 är de klass 1 osv, jag tror att detta i del kan vara något som PM har dragit igång, men vet inte var den tolkningen kommer ifrån,

men när NVV rådger i frågan om detta med jakten på fjället så är det kaliberns klass på NVV:s lista som reglerar saken, inget annat. inga undantag.

Som sagt jag kommer aldrig att tillåtas åka upp med min 308 Win på kalfjället för att jaga med mina helmantlade subs-laddningar. de är ju klass 3 eller 4, men det är inte kalibern i sig. 

Det är vad jag tror är riktigt i frågan om motiveringar till olika tolkningar och därpå följande sätt att besluta om saker. /Christian 

Publicerat
19 minutes ago Christian N sa:

H- jag håller med dig fullt ut om detta argument angående klassning, ja det är ammon som klassar vapnet, dvs med klass 1 ammo i 30-30 eller 45-70 är de klass 1 osv, jag tror att detta i del kan vara något som PM har dragit igång, men vet inte var den tolkningen kommer ifrån,

men när NVV rådger i frågan om detta med jakten på fjället så är det kaliberns klass på NVV:s lista som reglerar saken, inget annat. inga undantag.

Som sagt jag kommer aldrig att tillåtas åka upp med min 308 Win på kalfjället för att jaga med mina helmantlade subs-laddningar. de är ju klass 3 eller 4, men det är inte kalibern i sig. 

Det är vad jag tror är riktigt i frågan om motiveringar till olika tolkningar och därpå följande sätt att besluta om saker. /Christian 

Mmm...härligt när myndigheter sätter upp ett regelverk och sen hittar på annat när det kommer till att tillämpa regelverket...:huh:

Men då får jag släppa mina planer på att ha ett kombinerat klass2/klass3 vapen mha. reduceringshylsor...damn it!!:angry:

Publicerat

Jag är ledsen att behöva säga det, men jo då så tror jag att det kommer att bli för dig, men för att vara säker, skriv ett e-brev till någon på Naturvårdsverket i sthlm, 

speca dina frågor så att de kan svara ja eller nej på dem. 

Nu är det förvisso som så att du kan göra klass 2/3 prylen vid ordinär jakt och ingen kommer att bry sig men på fjället där råder tillsynsmannens lag och ordning osv.

Om du ids göra vad jag föreslår ovan så skriv gärna en rad om resultatet här eller på annan plats. /Christian 

Publicerat
4 minutes ago Christian N sa:

Jag är ledsen att behöva säga det, men jo då så tror jag att det kommer att bli för dig, men för att vara säker, skriv ett e-brev till någon på Naturvårdsverket i sthlm, 

speca dina frågor så att de kan svara ja eller nej på dem. 

Nu är det förvisso som så att du kan göra klass 2/3 prylen vid ordinär jakt och ingen kommer att bry sig men på fjället där råder tillsynsmannens lag och ordning osv.

Om du ids göra vad jag föreslår ovan så skriv gärna en rad om resultatet här eller på annan plats. /Christian 

Ingen fara, jag får hellre reda på det så här än när jag väl står där på fjället! :)

Tackar för tipset! Får ta mig en funderare på om det är värt att lägga ner någon energi på detta eller om jag ser mig om efter andra lösningar. Men om jag drar detta vidare kommer jag absolut lägga upp den information jag får här!

Publicerat
3 hours ago Engelbrekt sa:

Nåja, att skjuta upp asken blir väl inte aktuellt då det är bökigare att ladda om än med luftgeväret.

Ska uppsöka en klok man eller fjärsmann inom kort. Det är ju mycket enklare att bryta lagen om man vet om att man gör det. Förra innehavaren verkar ju ha undgått detta i säkert mer än 40 år...men det ska inte påverka, lagen är skriven.

Så länge det inte är vapenamnesti så skulle jag vara försiktig när det gäller vapen eller amm om du inte råkade hitta grejerna när du gick med hunden

Publicerat
  • Författare

Nä man vet ju aldrig vad man hittar när man städar på svärmors farfars vind...

Ska kontakta den jag råkade få den av...och kanske få veta hur han fick tag i den. Han kanske vill ha tillbaka den rent av..:wacko:

Publicerat
På 9/15/2016 at 15:13 Holz sa:

Gällande klassindelning så är det väl enbart kulvikt och anslagsenergi som avgör klassindelning..!? 

Inte då lagstiftningen syftar på specifik max-klass utan att ange gränser - då är det NVV lista på klasser som gäller, för klass uppåt  är det predstandan som räknas .

Ergo: du kan jaga älg med en .30-30 givet att du kan visa att den håller klass1 OCH du uppfyller övriga krav för jakt på klass1 vilt. Men om regelverket spärrar klassen uppåt för given jaktform är det NVVs lista som gäller. Du får ju annars skjuta klass4 vilt med en klass1 utan minsta fråga.

/T

Publicerat
2 hours ago pmt sa:

Inte då lagstiftningen syftar på specifik max-klass utan att ange gränser - då är det NVV lista på klasser som gäller, för klass uppåt  är det predstandan som räknas .

Ergo: du kan jaga älg med en .30-30 givet att du kan visa att den håller klass1 OCH du uppfyller övriga krav för jakt på klass1 vilt. Men om regelverket spärrar klassen uppåt för given jaktform är det NVVs lista som gäller. Du får ju annars skjuta klass4 vilt med en klass1 utan minsta fråga.

/T

Tackar, då förstår jag! Vet inte om jag håller med lag-/regelstiftarens resonemang, men erfarenheten säger att man bör välja sina strider med omsorg... <_<

Men då kan jag släppa det och börja fundera på andra lösningar istället...