Jump to content

Recommended Posts

lindgren

Jo, jag har funderingar på en rygga, 25-35L som måste vara komprimerbar.
Den ska användas som pürsh rygga, primärt, men ska rymma saker för dom dagar jag inte ids åka hem, utan helt enkelt sover kvar på sista stället, för att ta morgonpasset där...
Gör inget om den har ett vätskesystem.
Någon som har något tips?

Norröna har en i loden med lite diverse funktioner. 40l men med kompressionsremmar. Ser ut som det finns remmar på bärremmarna för att fixera en vätskeslang. Jag har en Hjerkinn och jag har för mig att det är en ficka inne i säcken mot ryggen för att exempelvis rymma en camelpåse.

Snygg också... B)

Det finns många fina säckar, jag köpte en 35 liters Bergans till min bror som han är jättenöjd med. Fundera på om en vanlig dagtursäck duger för dina behov, då ökar utbudet markant jämfört med bara "jaktsäckarna". Vill man kan man alltid sy ett överdrag i camofleece så blir det en relativt tyst säck med.

Personligen är jag rätt nöjd med Fjällrävens Friluft Lappland. Lagom stor (om än något mindre än förväntat), sitter bra/tight och framförallt gör ventilationen att jag inte blir alls i närheten så svettig om ryggen som jag normalt blir när jag bär en rygga.

http://www.fjallraven.se/friluft-lappland-35

lindgren

Lappland ser fin ut, även Norröna'n... blir att åka och kolla lite på vad som finnes..
Kikar absolut inte bara på jaktsäckar, då dom flesta trekker säckar är bättre att bära.

• 3 weeks later...
Skooog

Har gått med Norröna i 3 dagar i fjällen, 1,5 mil som längsta dagstripp. Överlägset bästa rygga jag haft. Har även haft den på en kortare pyrchsväng, jäkligt skönt med hölster, händerna fria till handkikare mm.

Vorn hjort. Lite tyngre tom än säckar utan ram men definitivt bästa bärsystemet för bössan (testat en del populära säckar). Inte bara för snabblösningen att få fram bössan utan också för att den sitter helt fast utan att röra sig om man lutar i någon passage. Man får också igen den lilla extra ansträngningen om man packar lite tyngre eller är lyckosam på jakten då man knappt märker att säcken ökar i vikt . Detta eftersom ramen och remmarna är riktigt bra. 

(För att vara ärlig så är ett hölster ala eberlestock smidigare om man ska fram och sätta tillbaka bössan var 5:e meter, men om man går längre sträckor mellan användning är Vorns lösning överlägsen)

18 hours ago Skooog sa:

Har gått med Norröna i 3 dagar i fjällen, 1,5 mil som längsta dagstripp. Överlägset bästa rygga jag haft. Har även haft den på en kortare pyrchsväng, jäkligt skönt med hölster, händerna fria till handkikare mm.

Vilken modell?

Skooog

:)den du länkade till, Finnskogen 40L. Ska man ha den som pyrschrygga så är den inte jättesmidig om man har dämpare på bössan.