Publicerat September 16, 20169 yr En gammal jaktpolare råkade nämna att " det flyger ju duvor överallt på vår jaktmark " när jag nämt att jag vart med Jr_Moberg. Det resulterade att vi ska jaga duvor imorron plus änder och eventuella gäss, mitt fokus kommer ligga på duvorna helt klart. jag kommer släpa med 2 bössor eftersom lämpliga förladdningar till 31gram plugg i cal 16 var slut, men 28,5g :7 nickel resp 7,5 SuperNik. kommer Browning A5:an matas med , däremot Fabarm 12:an där blir dieten 36g CNC:5 och det står för de specialbeställda italienska haglen som fått trippel ytbehandlingen coppar Nikel coppar därav smeknamnet CNC, det blir ett välbeprövat recept med A1sp 1,82x36 SG 17 förladdning i Fiocchi Evo hylsa , och 616 tdh som vanligt . /P
Publicerat September 18, 20169 yr Författare Detta är en populär post. Vi sköt 50 duvor och 5 gräsänder och hade skitkul , hade vi haft en duv snurra hade vi gått tomma på skott det är helt klart då jag ett flertal gånger såg duvorna fälla på vingade duvor trots att både hunn och blekfet 54åring kom kutande, således vart det ett antal skjutna när den vingade bärgades. 20 duvor gavs bort och vi delade på 30 st så jag har lite att rensa. Jag sköt mestadels med 28,5gr 7 och 7,5 nickel och det bet fint ifrån min A5 16g /P
Publicerat September 19, 20169 yr Författare Hur lagar ni andra till era urplockade duvbröst ? Jag vill ha ett okompliserat recept lämpligt för en hyfsad parmiddag för 4-6pers
Publicerat September 19, 20169 yr 7 minutes ago culot sa: Hur lagar ni andra till era urplockade duvbröst ? Jag vill ha ett okompliserat recept lämpligt för en hyfsad parmiddag för 4-6pers Saltar och röker.
Publicerat September 19, 20169 yr Jag brukar göra något i stil med receptet på följande sidan http://www.jof.se/recept/hang-dem-ratt/
Publicerat September 19, 20169 yr Lägg dom i saltlake nån timme och låt torka av. Stekpanna med smör, (MYCKET smör) vitlök och rosmarin. Stek! Skär tunna skivor och servera med med svamprisotto och kraftigt rødvin. Enkelt o j-vligt gott
Publicerat September 19, 20169 yr Ta å skjær due bryst i terninger en dag i forvegen og legg i marinade... stek sammen med løk og sopp i noen få minutter... ta en boks creme fresch i pannen når løk og kjøtt er ferdig stekt! Ha oppi lingom og enerbær....
Publicerat September 19, 20169 yr Linda in dom i bacon lite salt och peppar steka i smör tycker jag funkar bra Thommy
Publicerat September 19, 20169 yr jag dubbelpanerade i förrgår och grillade dem. Drack weissbier och hade grön potatissallad till med kapris. Hade fetaostsås till. Så gott.
Publicerat September 21, 20169 yr Testar lite en stackare som valt att slå för buvlanerna..... Dock mkt fint
Publicerat September 22, 20169 yr Jag steker mina 1,5 min/sida bara salt/peppar på. Sen gör jag en god kantarellsås till och lite rostade rotfrukter
Publicerat September 22, 20169 yr På 9/19/2016 at 12:29 culot sa: Hur lagar ni andra till era urplockade duvbröst ? Jag vill ha ett okompliserat recept lämpligt för en hyfsad parmiddag för 4-6pers Jag brukar strimla dem och steka dem med lök (samt salt, peppar och lite ljus soja), sedan har jag det som fyllning i små piroger som serveras med sallad.
Publicerat September 22, 20169 yr Detta är en populär post. Skulle jaga duva i morse. Brukar alltid ha med lite andra bulvaner i bulvanbilden som tex kråka och trut. Slutade med noll duvor, 15 trutar, en kråka, 4 råkor och 4 kajor. Inte så mycket till duvjakt, men ändå en trevlig morgon med sonen och bra viltvård.
Publicerat September 24, 20169 yr Författare Imorron ska vi försöka göra en repris på förra gångens lyckade duvjakt, kompisen inledde med att " de ligger fullt m Gäss i dammen å tjockt på fälten " när jag sa " ska vi köra ett duv rejs efter vi vittjat dammen ? svara han " jag får nästan dåligt samvete , vad gör man med alla duvor ??? " Då var jag tvungen att föra in min kamrat till verkligheten , att 2 plockade gäss är mer i volym än 50 urbröstade duvor samt att 50 skjutna duvor är 48 gånger roligare än 2 skjutna gäss. Plus att det finns fan så fler varianter på att tillaga duva med mer eller mindre garanterat lyckat resultat . /P
Publicerat September 24, 20169 yr Författare På 22 september 2016 at 13:55 Noddson sa: Jag steker mina 1,5 min/sida bara salt/peppar på. Sen gör jag en god kantarellsås till och lite rostade rotfrukter Skär du loss dom fr bröstbenet först ?
Publicerat September 24, 20169 yr Författare Alla duvrecept ovan , avser det bröstfileerna bortskurna fr benet ? /p
Publicerat September 25, 20169 yr Författare Dagens duvjakt var inte i närheten av förra gångens, klåpskytte fr man sida varvat med att dom var mycket varskare i blåsten och vi fick endast 1 som fällde i vettarna dagens hela skörd vart 11 st och tyvärr var jag bara tillfreds med några skott där det kändes 100 . Att jag gick över till det grova 12 artilleriet då min A5:a 16 spökade lite hjälpte inte mycket så det var förmodligen bara en skyttemässigt skitdag ! Kl 18:00 så började Grågässen sträcka och det var sjukt mycket säkert 5-600 men dom fällde på samma ställe där dom vart på dagen dvs mitt i ett fält och skulle man haft en chans så vare det liggömsle som gällt . /P
Publicerat September 26, 20169 yr Bare fileter ja,inget brystben! Må nok skaffe deg ligg gjømsle og bulvaner!
Publicerat September 27, 20169 yr Författare 22 hours ago J.E.Hagen sa: Bare fileter ja,inget brystben! Må nok skaffe deg ligg gjømsle og bulvaner! Problemet är bara om man skulle få till en superlyckad Gåsjakt, vad i h-e gör man av dom ? 50 urbröstade duvor är inget problem då de tar mindre plats än 2 plockade gäss ! I helgen gjordes falsk sjömansbiff på knipa och då gick det väl åt 15-16 st tack och lov så då vart det lite plats, ja och så rensa jag frysen på apportvilt som grävdes ner. /P