Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Duvjakt kan det bli mycke roligare ?

Featured Replies

Publicerat

En gammal jaktpolare råkade nämna att " det flyger ju duvor överallt på vår jaktmark "  när jag nämt att jag vart med Jr_Moberg.

Det resulterade att vi ska jaga duvor imorron :P plus änder och eventuella gäss, mitt fokus kommer ligga på duvorna helt klart.

jag kommer släpa med 2 bössor eftersom lämpliga förladdningar till 31gram plugg i cal 16 var slut, men 28,5g  :7 nickel resp 7,5 SuperNik.

kommer Browning A5:an matas med , däremot Fabarm 12:an där blir dieten  36g  CNC:5  och det står för de specialbeställda italienska 

haglen som fått trippel ytbehandlingen coppar Nikel coppar därav smeknamnet CNC, det blir ett välbeprövat recept med A1sp 1,82x36

SG 17 förladdning i Fiocchi Evo hylsa , och 616 tdh som vanligt .

/P

Publicerat

Svårslaget riktigt skoj jaktform

Skitjakt

Thommy

Publicerat
  • Författare

Hur lagar ni andra till era urplockade duvbröst ?  Jag vill ha ett okompliserat recept lämpligt för en hyfsad parmiddag för 4-6pers  

Publicerat
7 minutes ago culot sa:

Hur lagar ni andra till era urplockade duvbröst ?  Jag vill ha ett okompliserat recept lämpligt för en hyfsad parmiddag för 4-6pers  

Saltar och röker. :) 

Publicerat

Lägg dom i saltlake nån timme och låt torka av. Stekpanna med smör, (MYCKET smör) vitlök och rosmarin. Stek! 

Skär tunna skivor och servera med med svamprisotto och kraftigt rødvin. 

Enkelt o j-vligt gott :)

Publicerat

Ta å skjær due bryst i terninger en dag i forvegen og legg i marinade...  stek sammen med løk og sopp i noen få minutter... ta en boks creme fresch i pannen når løk og kjøtt er ferdig stekt! Ha oppi  lingom og enerbær....  

Publicerat

Linda in dom i bacon lite salt och peppar steka i smör tycker jag funkar bra

Thommy

Publicerat

jag dubbelpanerade i förrgår och grillade dem. Drack weissbier och hade grön potatissallad till med kapris. Hade fetaostsås till.

Så gott.

Publicerat

Testar lite en stackare som valt att slå för buvlanerna..... Dock mkt fint :P

1474448373238-1974878359.jpg

Publicerat

Jag steker mina 1,5 min/sida bara salt/peppar på. Sen gör jag en god kantarellsås till och lite rostade rotfrukter

Publicerat
På 9/19/2016 at 12:29 culot sa:

Jag brukar strimla dem och steka dem med lök (samt salt, peppar och lite ljus soja), sedan har jag det som fyllning i små piroger som serveras med sallad. 

Publicerat
  • Författare

Imorron ska vi försöka göra en repris på förra gångens lyckade duvjakt, 

kompisen inledde med att " de ligger fullt m Gäss i dammen å tjockt på fälten " 

när jag sa " ska vi köra ett duv rejs efter vi vittjat dammen ?   svara han " jag får nästan dåligt samvete , vad gör man med alla duvor ???  " Då var jag tvungen att föra in min kamrat till verkligheten , att 2 plockade gäss är mer i volym än 50 urbröstade duvor  samt att 50 skjutna duvor är 48 gånger roligare än 2 skjutna gäss.  Plus att det finns fan så fler varianter på att tillaga duva med mer eller mindre garanterat lyckat resultat .

/P

Publicerat
  • Författare
På 22 september 2016 at 13:55 Noddson sa:

Jag steker mina 1,5 min/sida bara salt/peppar på. Sen gör jag en god kantarellsås till och lite rostade rotfrukter

Skär du loss dom fr bröstbenet först ? 

Publicerat
  • Författare

Alla duvrecept ovan , avser det bröstfileerna bortskurna fr benet ? 

/p

Publicerat
  • Författare

Dagens duvjakt var inte i närheten av förra gångens, klåpskytte fr man sida varvat 

med att dom var mycket  varskare i blåsten och vi fick endast 1 som fällde i vettarna 

dagens hela skörd vart 11 st  och tyvärr var jag bara tillfreds med några skott  där det 

kändes 100 . Att jag gick över till det grova 12 artilleriet då min A5:a 16 spökade lite 

hjälpte inte mycket så det var förmodligen bara en skyttemässigt skitdag ! 

Kl 18:00 så började Grågässen sträcka och det var sjukt mycket säkert 5-600 

men dom fällde på samma ställe där dom vart på dagen dvs mitt i ett fält och skulle 

man haft en chans så vare det liggömsle som gällt .

/P

Publicerat

Bare fileter ja,inget brystben!

Må nok skaffe deg ligg gjømsle og bulvaner!

Publicerat
  • Författare
22 hours ago J.E.Hagen sa:

Bare fileter ja,inget brystben!

Må nok skaffe deg ligg gjømsle og bulvaner!

Problemet är bara om man skulle få till en superlyckad Gåsjakt, vad i h-e gör man 

av dom :blink: ?  50 urbröstade duvor är inget problem då de tar mindre plats än 2 plockade

gäss !  I helgen gjordes falsk sjömansbiff på knipa och då gick det väl åt 15-16 st tack och lov så då vart det lite plats, ja och så rensa jag frysen på apportvilt som grävdes ner.

/P

Publicerat

Gås går att koka, röka, mala och säkert mer därtill. :)