Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktmark och storlek

Featured Replies

Publicerat

Satt och kikade igår lite på fastigheter till salu, främst i västsverige, för att se om det fanns något lämpligt objekt man kanske kunde köpa för att kunna fly verkligheten/jaga/fiska.
Fanns en hel del och vissa inte alls så satanistiskt dyra.

Min fråga är dock, hur stora maker förfogar ni över vad gäller jakt och vad jagas där?
Vad skulle tex, enligt er, minsta areal behöva vara för att vara lämpligt för smygjakt?

Många fastigheter tillhörde, eller hade möjlighet att ansluta sig till, VVO och skulle då drastiskt öka i storlek, för/nackdelar med det?

Publicerat

Svaren på denna fråga varierar stort beroende på var i landet man befinner sig. I Skåne där jag jagar har jag marker på 30-70 hektar lite utspridda över byn. Det är smått enligt norrlänningar. Här går det att fälla ganska mycket vilt på 70 hektar (läs 1-2 rådjur, en hjort, någon gris, någon hare, några duvor, några gäss, någon fasan). Däremot är det mycket öppen mark så det går snabbt att pyrscha igenom marken. I skogsmark skulle det ta väsentligt längre tid. 

VVO är generellt en smidig lösning. Tillgång till mer jaktmark i utbyte att du upplåter din egen. 

Minsta mark att smyga på skulle jag säga är 40-50 hektar. Mindre än så blir det mest mobil vakjakt. 

Beroende på markpriser, jaktarrende och din ekonomiska situation kan det vara en idé att köpa en egen fastighet att jaga på. Kostar mer men ger samtidigt mer. Det går oftast att gå ihop med grannar och jaga eller gå med i VVO för att utöka arealen  

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret och dina fina påpekanden om vart i landet vi pratar, visste jag ju egentligen men tänkte inte på det :)

Anledningen till varför jag kikar lite på fastighet är för att det verkar så in i vassen svårt att hitta jaktlag och de som finns är oftast så pass dyra att man efter några år betalat lika mycket som vad en egen fastighet kostar.

Nu är jag väl minst intresserad av att jaga älg, fast det vet man ju aldrig innan man provat, och det är ju de jaktlagen som är som dyrast.

Dock så finns det inte en uppsjö jaktlag att välja mellan, ser i princip aldrig några annonser om lediga platser, vilket gör att det känns ännu mer motiverande att köpa lite egen mark, kanske det i kombination med VVO är melodin helt enkelt.

Publicerat

Det beror lite på var i Västsverige du letar men i norra Halland och runt Göteborg är dels priset på mark mycket högt och dels är det långt mycket vanligare med små marker 5-30ha på många gårdar. Markindelningen är ofta åkerremsor av varierande storlek och inte alltid sammanhängande.

30-40ha kanske anses som lagom villatomt norrut i landet men i Halland är det rätt hygglig storlek på marken. 

Min åsikt är att grannrelationer och samjakt är viktigare än storleken på marken. 

Publicerat
  • Författare

Kikade lite mer norrut än så men du har rätt, de allra flesta fastigheter till salu har antingen ett större areal, då med remsa, eller ligger under 30ha.
De allra flesta jag sett med större areal och remsa tillhör oftast ett VVO så det kasnke vore smartast att kika på dessa.

Tack för input

Publicerat

Problemet med liten mark utan vvo är att du inte kan skjuta så mycket. Blir nog lite jakt per krona. 

Publicerat
  • Författare

Helt korrekt.

Blir väl då mest en flykt från storstan där man kan ladda om batterierna om man har tillgång till en timrad stuga vid vattnet eller liknande.
Bara det kan ju vara värt en del men ganska fort vill man nog kunna ha jaktmöjlighet också.

Får försöka komma ut å få lite erfarenhet av praktisk jakt några gånger innan jag kikar vidare så man är mer insatt i vad som passar mig bäst, fast då ska man ju få hem vapnen nån jäkla gång först, känns som det var en evighet sen jag skickade in licensansökningarna nu ... :(

Publicerat
48 minutes ago Björnstigen sa:

Helt korrekt.

Blir väl då mest en flykt från storstan där man kan ladda om batterierna om man har tillgång till en timrad stuga vid vattnet eller liknande.
Bara det kan ju vara värt en del men ganska fort vill man nog kunna ha jaktmöjlighet också.

Får försöka komma ut å få lite erfarenhet av praktisk jakt några gånger innan jag kikar vidare så man är mer insatt i vad som passar mig bäst, fast då ska man ju få hem vapnen nån jäkla gång först, känns som det var en evighet sen jag skickade in licensansökningarna nu ... :(

En mellanlösning kanske är att arrendera en plätt i ett VVO så får du tillgång till större sammanhängande mark. I området bortanför mälardalen, kanske upp mot Nora eller Filipstad kanske det kan gå att hitta ett arrende för kanske 2000-5000 sek för 40-50 hektar. Här lönar det sig säkert att sondera släkten närmast eller bekanta som bor trakten om det finns någon som vill tjäna en liten peng. Endera så får du tillgång till marker och kan åka ut och lufta dig.

Vill du jaga och komma ut, prova SVJ's Bogesund eller Gålö, de ställena brukar vara bra startpunkter.

Publicerat
  • Författare

Absolut, har hört ngn prata om Bogesund och Gålö tidigare, ska jag kolla upp när jag väl får mina licenser.

Tack för tipset

Publicerat

Haninge kommun låter sjf o riksjägarna sköta jakten på flera områden. Kostar typ 300kr för en dags drevjakt. Rådjur kostar typ 500 för köttet om man fäller. Gris minns jag inte.

Sen kan jag tipsa om att gå med i någon av sjfs kretsar som arrangerar jakt. Började min karriär i Solna som var en väldigt trött krets. Bytte senare till västerort som arrangerar jakter på gålö, Bogesund och i haninge samt någon i Norrland.

Publicerat
  • Författare
20 hours ago MagnusN sa:

Haninge kommun låter sjf o riksjägarna sköta jakten på flera områden. Kostar typ 300kr för en dags drevjakt. Rådjur kostar typ 500 för köttet om man fäller. Gris minns jag inte.

Sen kan jag tipsa om att gå med i någon av sjfs kretsar som arrangerar jakt. Började min karriär i Solna som var en väldigt trött krets. Bytte senare till västerort som arrangerar jakter på gålö, Bogesund och i haninge samt någon i Norrland.

Tack för tipset!