Publicerat September 19, 20169 yr Jag har en Tikka m80, kal 20/6,5. När jag köpte den så gillade jag tanken på hane och pipväljare. Nu har jag jagat med den ett tag, och hunnit panga på (och bredvid) några harar. Kulpipan har inte fått fälla nåt vilt än. Men jag kommer liksom inte överens med bössan, den känns mer och mer klumpig och jag har väldigt svårt att snabbt hitta en bra anläggning. Sen det där med pipväljare har jag börjat fundera på, det kanske är smidigare en avtryckare till varje pipa istället? Det är nästan så att jag lämnar den hemma och tar med hagelbocken och studsaren istället om det nu ska skjutas allt möjligt... Vad säger ni, är det en ovanligt klumpig bössa och osmidig mekanism, eller är det bara så att jag och bössan inte lirar? Hur mycket smidigare och lättare är en dyrare kombibock?
Publicerat September 19, 20169 yr 16 minutes ago Sparven sa: Vad säger ni, är det en ovanligt klumpig bössa och osmidig mekanism, eller är det bara så att jag och bössan inte lirar? Det är en klumpig bössa och nån drevjaktsracer kan den liksom ALDRIG bli. Men harar framför en ylande harpiska krävfa nu icke detta heller. Den gör sig bäst som smyg och pürchbössa, hela kreationen formligen skriker det rent designmässigt. Pipväljare - i synnerhet en sådan som sitter på dessa - omöjliggör som jag ser det snabba val. Man väljer och sedan får man stå sitt val för snabba byten kommer bara att bli fel, fel och fel. 19 minutes ago Sparven sa: Hur mycket smidigare och lättare är en dyrare kombibock? Hur långt är ett snöre? Men om du jmf din Valmet med tex en Merkel SLII så är det som natt och dag. Men förmodligen hade ändrade kolvmått som stämmer med dina förutsättningar varit en dramatisk förbättring. Så allt ligger kanske inte i själva bössan.... /T