Publicerat September 19, 20169 yr Är det någon som vet hur gammal kaliber 12/76 är? Jag har sett en del hagelgevär som jag tror är lite äldre: 60-,70- tal, och jag har för mig att jag har sett någon betydligt äldre än så i denna kaliber. När började man producera ammunition och vapen i denna kaliber? Om man hittar en äldre sådan hagelpang vad är den testad till för tryck? Vågar man slänga i allt i kaliber 12 (bortsett från 12/89), det vill säga moderna magnumladdningar, högeffektspatroner av alla de slag, inklusive stålhagel (om choken är rätt)? En del begagnade gevär 12/76 verkar vara tillverkade innan ordet stålhagelpatron var påtänkt. När började man producera "magnumladdningar" och för vilket tryck? 76 mm är det samma som 3 tum?
Publicerat September 19, 20169 yr Det äldsta jag sätt där måtten stämmer med dagens magnums är den brittiska standarden från 1904, den i sig vara samma som den från 1891 i mått och tryck men jag har inte sett det i tryckta källor. Trycknivåerna är de samma då som nu så ur den aspekten är det inget nytt under solen. Sedan är allt innan 1937 avsett för rullförslutning vilket rör till det lite med stålpatronerna eftersom de är lite kinkiga med måttet på munnen och övergången. 12/89 är däremot standardmässigt en aning nyare, denstandardiserades åren efter 1937 för att kompensera för de mm man tappar iom stjärnstukningen som infördes 1937, då blev även 2 1/2 förlängd till 2 3/4 i samma veva och måttet på munnen ökades generellt sett. Det som sedan läggs till är Q-talet, men det finns nog ingen gammal magnum som inte är hemma där då de laddades med djuriska laddvikt åren runt 1910. T