Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skillnad Miroku mk60 adj sporting/ mk70 universal adj?

Featured Replies

Publicerat

Undrar vad som skiljer dessa två åt?

Planen är att försöka köpa mig en ny hagelbössa.

Vikten kommer ligga på jakt. Spaniel kråkor och änder.

Så 28" pipor tror jag blir vettigt. Vill gärna ha bössan lite framtung. Adj kolv är ett krav! Då jag måste ha 45 i dropp.

Har inte känt på någon av dem.

S. 

Publicerat

Mk60 verkar ha fast choke. 

Publicerat

Mk60 är en upland model, Mk70 är standard modellen. Sedan är Mk38 sportmodellen. Typ.

T

Publicerat
6 minutes ago pmt sa:

Mk60 är en upland model

Upland? Lättare modell?

Publicerat

Ja, på brittisk engelska heter det light weight, på amerikansk engelska heter det upland model.

T

Publicerat
  • Författare

Då går mk60 bort. 

Storskillnad mellan Mk70 och mk38?

Skulle vara kul att känna på båda. Kan WB sälja dem?

S.

Publicerat

De brukar ha några Miroku ståendes.

Publicerat
  • Författare

Vad skiljer Universal, Game och Sporting? 

Någon som vet? 

Sporting fick jag fram att de var multi chocker i.

Men de andra?

S

Publicerat

Sportern har lösa choker och en aning rakare kolv. Game är deras "upland" modell med fixa choker, Universal är typ sportern a´fast med fixa choker.

Påstår engelsmännen i alla fall.

/T

• 4 months later...
Publicerat

Mk 38 sporter med utbytbara choker, mk 60 inga utbytbara choker, mk70 som mk 60 fast med utbytbara choker. Mk 38 mer fokus på bana, mk60 och 70 "universal" tänkta att fungera både till bana och jakt. Sen så kan man självfallet jaga med mk38 också.

Mina 2 cent gällande nuvarande Miroku produkter. 

Publicerat

MK38 har invector plus choker och mk70 endast invector.

Publicerat

Mk70 har väl inte heller "back bored" pipor.

Publicerat
2 hours ago Buck sa:

MK38 har invector plus choker och mk70 endast invector.

Stämmer inte idag iaf, mk70 har också Invector+. Dock så har mk38 en Teagueversion med extended chokes. Mk70 finns inte i någon Teague version utan kan bara fås med flush chokes(invector+).

Publicerat
2 hours ago Buck sa:

Mk70 har väl inte heller "back bored" pipor.

Jo, det har alla Brownings/Mirokus haft sen 2010. Tror jag.

Publicerat
2 hours ago Skotträdd sa:

Stämmer inte idag iaf, mk70 har också Invector+. Dock så har mk38 en Teagueversion med extended chokes. Mk70 finns inte i någon Teague version utan kan bara fås med flush chokes(invector+).

Framtagna av Nigel teague, inte att förväxla med det han själv säljer.

enligt spec är der bara invector på mk70 och + på mk38an.

känns inte jobbigt att ha en av högre grade :)

Publicerat
2 hours ago Skotträdd sa:

Jo, det har alla Brownings/Mirokus haft sen 2010. Tror jag.

"Alla" är ett mycket stort ord......

Mk60, Mk70 och Mk38 är inte specifika modeller - det är serie typmodeller som i sig sedan kan konfigureras åt alla möjliga håll. Det är en upland, en game och en sport.

Så gå inte på för mycket tabellonani....... Det håller mycket sällan mot verkligen.

/T

Publicerat
4 minutes ago pmt sa:

"Alla" är ett mycket stort ord......

Mk60, Mk70 och Mk38 är inte specifika modeller - det är serie typmodeller som i sig sedan kan konfigureras åt alla möjliga håll. Det är en upland, en game och en sport.

Så gå inte på för mycket tabellonani....... Det håller mycket sällan mot verkligen.

/T

Ja och japaner är ju lite speciella dessutom. Men jag har svårt att se att man skulle välja att producera både "back bored" och "icke-back bored" pipor idagsläget. Det måste vara oekonomiskt. Dock kan jag tänka mig att man gjorde det under en övergångsperiod, runt 2010. Då deras back bored koncept va relativt nytt. 

Nä men gammal kunskap är just gammal.

Publicerat
Just now Skotträdd sa:

Ja och japaner är ju lite speciella dessutom. Men jag har svårt att se att man skulle välja att producera både "back bored" och "icke-back bored" pipor idagsläget. Det måste vara oekonomiskt. Dock kan jag tänka mig att man gjorde det under en övergångsperiod, runt 2010. Då deras back bored koncept va relativt nytt. 

Varför skulle man inte kunna göra det?

Mk60 som är en upland model som till största delen säljs med fasta choker finns det absolut noll och inga som helst skäl att ha overbore-pipor,

På en Mk38 som ju är en sporter så är omständigheterna tvärs om - och den görs uteslutande med backbore pipor.

Mk70 som sträcker sig över ett ganska brett spektrum vet jag produceras med både overbore och underbore-pipor. I dag.

/T

Publicerat
4 minutes ago Skotträdd sa:

Back bored finns på min Browning från 92, gissa vilka som tillverkat den ;)

Publicerat
Just now Buck sa:

Back bored finns på min Browning från 92, gissa vilka som tillverkat den ;)

Sabbatti?

/T

Publicerat
29 minutes ago pmt sa:

Sabbatti?

/T

Står ju fias gardone så du får godkänt

Publicerat
5 minutes ago Buck sa:

Står ju fias gardone så du får godkänt

Tänkte väl det!

/T

Publicerat
1 minute ago pmt sa:

Tänkte väl det!

/T

Hur skiljer sig den produktionen mot japanska? Olika modeller gjorda på olika ställen?

Vissa är väl ihopplockade i Belgien ?

Publicerat

Browning är lite förenklat inte en tillverkare - eller rättare Browning är en vapentillverkare sedan en bit över ett år tillbaka då Herstal Group köpte Browning. Innan dess var det ett marknadsnamn som sålde vapen - lite som ICAs egna varor. Och lite över tiden har man köpt in modeller lite här och var som man sedan sålt som "Browning" - i synnerhet vad gäller hagelautomaterna.

Generellt sett är den japanska produktionen den bästa om vi ser till produktionen i de mer normala/låga prisklasserna.

Det som med Winchester efter 1968. Bara ett namn.....

/T