Publicerat September 20, 20169 yr Hej på er. Jag har ett problem. Jag har köpt en ljuddämpare. En Stalon W110. Den ska sitta på min Sako 6,5x55 och på min Sauer 202 9,3x62. Med min sako fungerar det fint. Ingen större skillnad med/utan dämparen monterad. Men när jag bytte front och skulle skjuta in 9,3x62-pipan så träffar inte skotten tavlan. Jag ställer en ett par tavlor till på sidorna av den första för att få något större att träffa. Då ser jag att skotten sitter skapligt samlade nästan 70 cm åt vänster. Jag kan inte ens ställa mitt Zeiss Varipoint så långt till höger. Jag har skickat tillbaka dämparen med båda fronterna till Stalon. Dom var väldigt snabba med att titta på den och återkomma. Dom hittade inget problem med dämparen och bad mig skicka in pipan vilket jag kommer att göra i morgon. Vad tror ni detta kan bero på? Tror ni som kan detta att det kan vara så att just min pipa inte klarar av en dämpare. Det låter ju för mig helt overkligt! Det ska bli väldigt intressant att se vad dom kommer fram till. Hoppas verkligen att det bara är något fel med gängan eller så. Det är ju i alla fall lätt att fixa..... //John
Publicerat September 20, 20169 yr Har man sugrörspipa så kan självresonansen ändras så mycket att de slår väldigt fel men 70 cm? Jag tror inte du har en så tunn och lätt pipa på din 9.3x62 med tanke på vad/hur du jagar så det låter tveklöst som att det är någonting annat som jävlas. Det är inte så att du har en front på dämparen i kaliber .30 och att det skrapar i med 9.3x62? Då kan man träffa tavlan bredvid på skjutbanan för det har jag sett med egna ögon och då skrapade kulan i på ena sidan. Det är liksom för mycket med 70 cm för att det skall ha med självresonansen att göra så skicka in pipan du och se vad sjutton de hittar. Den kan ju vara snedgängad av någon klåpare och då är det ju inte så konstigt...
Publicerat September 20, 20169 yr Du provade aldrig att bara skruva av front delen och skjuta utan den. Låter konstigt allt, då dämparen är inskickad och kollad, så borde ju Stalon ha sätt att kulan tagit i bafflarna. Men hoppas att det löser sig.
Publicerat September 20, 20169 yr Man slutar aldrig förvånas. Det kan variera rejält från vapen till vapen hur mycket det skiljer med och utan dämpare.
Publicerat September 21, 20169 yr Författare 16 hours ago Wizard sa: Har man sugrörspipa så kan självresonansen ändras så mycket att de slår väldigt fel men 70 cm? Jag tror inte du har en så tunn och lätt pipa på din 9.3x62 med tanke på vad/hur du jagar så det låter tveklöst som att det är någonting annat som jävlas. Det är inte så att du har en front på dämparen i kaliber .30 och att det skrapar i med 9.3x62? Då kan man träffa tavlan bredvid på skjutbanan för det har jag sett med egna ögon och då skrapade kulan i på ena sidan. Det är liksom för mycket med 70 cm för att det skall ha med självresonansen att göra så skicka in pipan du och se vad sjutton de hittar. Den kan ju vara snedgängad av någon klåpare och då är det ju inte så konstigt... Nej. Någon sugrörspipa har jag inte. Det handlar så klart om så små marginaler i deela. Jag hoppas som sagt att det är något minor fel med gängningen av pipan. Med vänlig hälsning John
Publicerat Oktober 6, 20169 yr Författare Detta är en populär post. Jag har nu fått tillbaka pipan från Stalon. Det visade sig att man tänkt fel när man kapade och gängade pipan första gången. (PN Jakt) Loppet hade ett offset på 0,3mm. Och man har tagit 0,3mm men åt fel håll. Så offset mot gäng blev 0,6mm istället för 0. Nu har Stalon kapat och gängat om pipan och den skjuter som en dröm. Skillnad med/Utan dämp är nu ca. 5 cm. Med vänlig hälsning John
Publicerat Oktober 6, 20169 yr 33 minutes ago Ijahman sa: Jag har nu fått tillbaka pipan från Stalon. Det visade sig att man tänkt fel när man kapade och gängade pipan första gången. (PN Jakt) Loppet hade ett offset på 0,3mm. Och man har tagit 0,3mm men åt fel håll. Så offset mot gäng blev 0,6mm istället för 0. Nu har Stalon kapat och gängat om pipan och den skjuter som en dröm. Skillnad med/Utan dämp är nu ca. 5 cm. Med vänlig hälsning John Nu låter det vettigt, skönt att det löste sig. Stalon fakturerar väl PN Jakt.
Publicerat Oktober 7, 20169 yr Författare 16 hours ago faxe sa: Nu låter det vettigt, skönt att det löste sig. Stalon fakturerar väl PN Jakt. Ja, absolut. Det gör dom. //John