Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulkaliber på kombi?

Featured Replies

Publicerat

Jag jagar ofta småvilt på markerna där jag bor och på senare tid har jag jagat mycket skogshöns på myrarna och hyggena, sköt två orrar idag.

Det finns jättemycket fågel i år!

Nu har funderingarna skiftat från hagelautomat till kombi iom den annalkande toppjakten, men iom detta uppstår en mängd frågetecken.

Bästa kalibern på kulan? Mest prisvärda kalibern? Mest flackskjutande? Klass 1 eller 2? 

Skjuta med FMJ eller blyspets på tjäder? Jag vill kunna ta reda på dem utan att behöva sticka in ett sugrör och suga i mig viltet.

Har man flera olika kulor med sig? FMJ till fåglar och tex lapua mega ifall man stöter på ett rådjur eller dyl.?

Det finns tydligen nå fäste man kan vicka siktet åt sidan vid hagelskytte och vicka upp optiken vid längre håll hörde jag ngn säga?

Nu behöver vi bena ut detta så att jag kan bestämma mig för en bössa eller om det finns bättre alternativ. :)

Det är ju galet drygt att konka på både kulbössan och hagel.

Publicerat
16 minutes ago 6.5x55SM sa:

...........
Bästa kalibern på kulan? Mest prisvärda kalibern? Mest flackskjutande? Klass 1 eller 2? 

Bästa kalibern på kulan är om du frågan mig 6 till 7mm för det du tänker dig. Hur som är det hylsa med fläns som du ska ha.

Mest prisvärda kalibern är tveklöst 5,6x52R (den är egentligen 5,8mm och inte 5,6 som många tror). En rikigt bra kaliber även om hållen blir dryga.

Flackskjutande är nog 7x65R med en bra kula - men det ser jag som en ganska extrem kreation ärligt talat. Annars har du 6,5x57R som är en riktigt trevlig kaliber.

17 minutes ago 6.5x55SM sa:

......... 
Skjuta med FMJ eller blyspets på tjäder? Jag vill kunna ta reda på dem utan att behöva sticka in ett sugrör och suga i mig viltet.

Beror på hur mjuk blyspetsen är och hur stabil kulan är vid träff. De flesta blykulor avsedda för klass 1-vilt är så pass hårda att det blir helmanteleffekt i så små vilt som fågel.

17 minutes ago 6.5x55SM sa:

............
Har man flera olika kulor med sig? FMJ till fåglar och tex lapua mega ifall man stöter på ett rådjur eller dyl.?

Typ så.

18 minutes ago 6.5x55SM sa:

.....
Det finns tydligen nå fäste man kan vicka siktet åt sidan vid hagelskytte och vicka upp optiken vid längre håll hörde jag ngn säga?

En sunkig och klumpig lösning som inte gör ngn människa glad - det du ska ha är ett vrid eller ett hakmontage, då har man kikaren i fickan tills den behövs.

/T

Publicerat

Fan va skönt med såna här svar B) 

13 minutes ago pmt sa:

Mest prisvärda kalibern är tveklöst 5,6x52R (den är egentligen 5,8mm och inte 5,6 som många tror). En rikigt bra kaliber även om hållen blir dryga.

5,6x52R ska enligt rykte inte ha spec många olika alternativ på kulan, stämmer det?

"Det är antingen helmantel eller blyspets som gäller, enda som finns!" Sade gubben i byn.

Kanske kan handladda den?

Smiskar den rådjur på lite håll utan att man får leta genom hela sjumilaskogen efter djuret också?

Publicerat

5,6x52r är vad du söker. Få kulor ja, men det finns fmj, blyspets, bondat och blyfritt att välja på och de är allihop gjorda för just den kaliberns fart.

Och som ovan, vrid eller hak.

Publicerat

http://staffansvapen.se/vapen/begagnat/jaktvapen/kombi-drilling/12-7x57/

http://staffansvapen.se/vapen/begagnat/jaktvapen/kombi-drilling/12-5-6x52/

Nån bössa där som ser prisvärd ut?

Tänkte åka och klämma och känna framåt helgen samtidigt som jag köper krut o tändhattar.

Undrar vad ett hak el vridmontage kostar att köpa och montera?

Då behöver jag ju inte ha ett lågförstorande sikte om jag ändock ska ha siktet löst?

Publicerat
2 hours ago 6.5x55SM sa:

5,6x52R ska enligt rykte inte ha spec många olika alternativ på kulan, stämmer det?

"Det är antingen helmantel eller blyspets som gäller, enda som finns!" Sade gubben i byn.

Helmantel och blyspets - vad mer i hela friden kan du behöva?

2 hours ago 6.5x55SM sa:

Kanske kan handladda den?

Den är lättladdad.

2 hours ago 6.5x55SM sa:

Smiskar den rådjur på lite håll utan att man får leta genom hela sjumilaskogen efter djuret också?

De jag har skjutet med den kalibern - det antalet kan räknas i den mängd skott du har två-tre askar ammunition - har mer eller mindre lagt sig på plats om skytten gör sitt. Den kan slå till en hel del om du skjuter så du ger kulan maximalt motstånd liksom  alla andra lite hetare kalibrar. Frågar du mig är det den ultimata klass2 kalibern.

51 minutes ago 6.5x55SM sa:

Nån bössa där som ser prisvärd ut?

Ja, http://staffansvapen.se/vapen/begagnat/jaktvapen/kombi-drilling/12-5-6x52/ Notera - inkl hakmonterad Helia, därav priset. Oftast säljs dessa betydligt billigare, i synnerhet utan hakmonterad kikare.

51 minutes ago 6.5x55SM sa:

Undrar vad ett hak el vridmontage kostar att köpa och montera?

Om du ska köpa nytt - räkna med kanske 4-5000 kr och uppåt.

/T

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Helmantel och blyspets - vad mer i hela friden kan du behöva?

Den är lättladdad.

De jag har skjutet med den kalibern - det antalet kan räknas i den mängd skott du har två-tre askar ammunition - har mer eller mindre lagt sig på plats om skytten gör sitt. Den kan slå till en hel del om du skjuter så du ger kulan maximalt motstånd liksom  alla andra lite hetare kalibrar. Frågar du mig är det den ultimata klass2 kalibern.

Ja, http://staffansvapen.se/vapen/begagnat/jaktvapen/kombi-drilling/12-5-6x52/ Notera - inkl hakmonterad Helia, därav priset. Oftast säljs dessa betydligt billigare, i synnerhet utan hakmonterad kikare.

Om du ska köpa nytt - räkna med kanske 4-5000 kr och uppåt.

/T

köp med vrid montage annars måste du ha samma kikare hela tiden eller en med samma diameter på frontlinsen.

med vrid kan du ha vilken som om tuben har samma diameter och den får plats på bössan.

är inte 7x57r en lämplig kaliber?

något dyrare då den är klass 1

Publicerat

Blir att åka och klämma lite idag :)

Publicerat
8 hours ago ozzian sa:

köp med vrid montage annars måste du ha samma kikare hela tiden eller en med samma diameter på frontlinsen.

Å andra sidan blir montaget högre..... Sitter det ett hak på bössan skulle i alla fall jag aldrig ta bort det. Därtill är det jäkligt mycket snyggare när man slipper "helikopterplattan" på spången.

/T

Publicerat
8 hours ago ozzian sa:

Å andra sidan blir montaget högre..... Sitter det ett hak på bössan skulle i alla fall jag aldrig ta bort det. Därtill är det jäkligt mycket snyggare när man slipper "helikopterplattan" på spången.

/T

Publicerat
11 hours ago pmt sa:

Vad är det som gör denna Merkel rekommenderbar (Mer än gluggen då) Brukar inte du klanka ner på balans o smidighet på dessa? Eller har jag missuppfattat helt?

Publicerat

Instämmer i att 5.6x52R är en synnerligen harmonisk klass2 patron och om inte klass1 är ett absolut krav så är det svårt att hitta någon bättre för ett brytvapen.

Med tanke på att tyrefors tar 15000 för ett hakmontage idag och att drillingen är det i särklass bästa vapnet av ovan listade såväl skyttetekniskt som användarmässigt så hade jag bara tittat på den.

/Mike

Publicerat

Min Ferlach har 5,6X52R kula.

Den bössan vet jag har skjutet allt vilt som finns här i närheten oberoende av nvv's "klasser"... och inte nödvändigtvis på lovlig tid  ;):D

Publicerat
2 hours ago henke67 sa:

Vad är det som gör denna Merkel rekommenderbar (Mer än gluggen då) Brukar inte du klanka ner på balans o smidighet på dessa? Eller har jag missuppfattat helt?

Jag rekommenderar den inte - men av urvalet i listan så är den tveklöst att föredra - det är drillingen i princip alltid...... Vilket var frågan - inte vilken som är bäst.

/T

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

Min Ferlach har 5,6X52R kula.

Hur var det, Hade du bilder? Visst saknade den montage? (Saknar och saknar...)

Jag blir mer och mer sugen på Ferlachen ju mer jag kollar runt. Man kanske skulle åka förbi Kumla? (Visst är det där du håller till?)

Finns en Ferlach på Torsbo. Hur är din i Jämförelse vad gäller vikt/balans osv. Vet att det är annan smed men något gemensamt finns väl?

// Henrik

Publicerat
3 hours ago henke67 sa:

..... Vet att det är annan smed men något gemensamt finns väl?

// Henrik

Jo, bägge har tre pipor.....

T

Publicerat

Så, jag var iväg och klämde igenom halva vapenbunkern i eftermiddag.

Eftersom jag vill jaga med kombin i år och det är uppemot 15 veckors veckors väntetid på licenser så bestämde jag mig snabbt för en fin Valmet 12/5,6x52R med Sakoringar och ett extra pipset 12/12.

Nu kommer nästa ämne som måste debatteras friskt; Optik.

Ett vettigt lågförstorande sikte som passar i ringarna eller en rödpunkt som fäster direkt på pipan?

Vad är ett jaktetiskt och realistiskt maximalt skjutavstånd med en rödpunkt med 2 moa?

Publicerat

Vad som passar i ringarna beror ju på vad det är för ringar. Höjd? Diameter?

Själv hade jag ett fast zeiss 6x42 på min kombi jag bytte in den. Jag betraktade det vapnet som ett kulvapen med möjlighet att avlossa en hagelsmäll därav kikarvalet. Hade jag sett det som ett drevvapen så hade jag valt lågförstorande. Men eftersom du nämnt toppfågel tidigare så känns väl din tänkta användning av vapnet som något som påminner starkt om hur jag använde mitt vapen. 

Publicerat
51 minutes ago pmt sa:

Jo, bägge har tre pipor.....

T

Ursäkta. Det kanske är dumma frågor men det är onte så lätt att hitta info om de här olika Ferlacherna. Men de har alltså inget gemensamt rent komstruktionsmässigt? 

Publicerat
2 hours ago henke67 sa:

Ursäkta. Det kanske är dumma frågor men det är onte så lätt att hitta info om de här olika Ferlacherna. Men de har alltså inget gemensamt rent komstruktionsmässigt? 

Frågan är fri - men det är svaret med.

Generellt sett så är det extremt svårt att säga ngt om Österrikare om man inte vet exakt vem som sålt den och när. Titta bara på Franz Sodia - du hittar allt mellan snuskigt bra och tämligen mediokert. Är den såld av Småländska är den i den övre halvan, är den såld av Hönö Vapen eller vad de nu hette är den i den lägre halvan.

Det enda gemensamt de har utöver ev konstruktion är att de med största sannolikhet är gjorda på samma råämnen. Men det är allt......

/T