Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktkit Jaktradio Pro 155 WP, bra eller dålig skit?

Featured Replies

Publicerat

Har en från Jaktkit - funkar bra!

EDIT: Fann något "kitt" där skogsantenn och extra batteri följde med - du kommer att behöva skogsantennen om du har lite avstånd/kuperad/tät terräng.

Publicerat
  • Författare

Tack för info, ska kolla upp den.

Publicerat

Jag satsade mina kort på dessa http://www.ebay.com/itm/2x-Baofeng-GT-3TP-8W-136-174-400-520Mhz-Ham-Two-way-Radio-2-Speaker-1-Cable-/400907388440?hash=item5d57f14618:g:mY8AAOSwU-pXrDfG

Man får två för nästan halva pengen...och 8W samt ett frekvensområde till (brukas i Norge tror jag).

Dom dyra o fina är säkert bättre men med tanke på hur mycket jag kommer att jaga så är dessa rimligare i pris.

Billigt kina-skit anser vissa....men dom har väl större plånbok än mej eller bara tycker det är svårt med internet:P.

Publicerat
  • Författare

Bra tips, ska jag läsa lite om, har själv ingen jätteplånka eller guldfickor så det kan absolut vara ett alternativ.

Tack.

Publicerat

Jag har en sån här:
http://www.ebay.com/itm/BaoFeng-UV-5R-136-174-400-520-MHz-DTMF-CTCSS-Ham-Walkie-Talkies-UK-Adapter-/252553354222?hash=item3acd5a5bee:g:zvwAAOSwGtRX0wJr

Lite äldre modell från samma tillverkare. Köpte den för att kunna lyssna på VHF-trafik från båtar, men det går att programmera kanaler/frekvenser lite hur som helst så den funkar även på jaktkanalerna. Kräver dock att man är lite händig med teknik för att programmera upp den.

Byggde om en kabel med hörsnäcka inköpt för ett par dollar och satte på en hemgjord kontakt som passar i Peltor SportTac. Funkar utmärkt, med en liten mikrofon/PTT-knapp som man fästa på jackan.

R1036908 (Large).JPG

Publicerat

Ja jag tror att man betalar ganska mycket för märket...som vanligt.

Framförallt så har jag två st, tror inte jag sliter ut dom men man kan ju alltid tappa dom i något hårt. Då känns livet lättare om man har köpt något billigt från kina.

Men detta är ju en hobby/livsstil/religion som man kan spendera en massa pengar på.

Jag tänker lägga mina slantar på ammo och övning.

Publicerat
  • Författare

Bra jobbat Redtop men det är nog lite över min kunskap, eller inte, vad vet jag, har aldrig provat, dock så känns det enklare att bara köpa ngt som funkar per default så att säga :)

Dock så är de ju okristligt billiga ... damn u! ;)

Publicerat

Köpte en EXO155 på interjakt klockrent ljud och funkar bra

Publicerat
8 hours ago Björnstigen sa:

Bra jobbat Redtop men det är nog lite över min kunskap, eller inte, vad vet jag, har aldrig provat, dock så känns det enklare att bara köpa ngt som funkar per default så att säga :)

Dock så är de ju okristligt billiga ... damn u! ;)

Jag kopplade in dom i mina lite större lurar som har 3,5 mm ingång, inga problem. Har inte högre krav än att jag kan lyssna i hörselskydden men en mikrofon får jag väl ha i en sladd...

Som sagt, billigt behöver inte vara bra men 2 st för den ringa summan, då har man ju nog tid att utvärdera om man verkligen behöver en riktig dyrgrip istället.

Publicerat

Ett alternativ är ju biltemaradion som är en brandad puxing. Den stora fördelen där är mängden butiker som man kan besöka om man får problem och vill reklamera. Jaktkitradion är givetvis en brandad kinaradio, men importerad i mycket mindre upplaga och därmed dyrare*. Tyvärr vet jag ej vilken radio jaktkit brandat. 

*ser man till påslaget jaktkit gjorde på sina brandade F1-or (knv1 generation 1) så har de nog synnerligen goda marginaler, lyckas du lista ut vilken radio jaktkit brandat så bör du kunna plocka hem den via aliexpress för ungefär 1/4 av jaktkits pris. Biltemaraion kan man plocka hem för typ 1/2-2/3 av biltemas pris om man köper den via aliexpress.

Publicerat

Jag har för övrigt testat ett par Baufeng UV5 och är inte nöjd. Tycker mottagningen var mycket dålig, därtill hade den ena problem i knappsatsen. Väljer därför svenskköpt i dagsläget, och då från fysisk butik nära mig. Det finns roligare saker att göra än att jiddra med fjärreklamationer när något strular.

Publicerat

Så sant...vill man göra det enkelt att byta och reklamera så ska man ju inte handla från kina... man får helt enkelt vara beredd på att ge bort dom till ungarna.

Nog så kan en baofeng kännas lite mer som en leksak en än icom, men det fattade jag innan tryckte på "köp", och är nöjd rent ekonomiskt.

Publicerat

Köpte som sagt min UV5R för att lyssna på båttrafik. När jag sen började jaga så tyckte jag inte det fanns någon anledning att köpa nåt annat innan jag testat om den funkar som jaktradio. Hittills har mesta kommunikationen skett med mobil, Har bara använt radion på en sjöfågeljakt och då funkade den som förväntat. Vi får väl se framöver om den håller måttet.

Publicerat

Nä man får väl prova sig fram, men av ren princip köpa något dyrt som jag inte ens vet att jag kommer använda så ofta känns avlägset. Att dom som jagar mycket med radio köper icom i sin jaktbutik kan jag förstå. Jag är inte där än...

Publicerat

Nu vet jag att Garmin Rino 650N inte är någon speciellt bra radio (förutom användarvänligheten som är riktigt bra) men brorsan lånade min Baofeng GT3 TP som jag köpt som reserv/test en helg denna älgjakt och min Garmin fick rejält stryk på just radiodelen. Sen är den ju inte vattenskyddad så man får se upp litegrann när man använder den. Att man dessutom behöver börja med att koppla den till en dator för att ens låsa upp de rätta frekvenserna talar väl inte riktigt för att vem som helst ska köpa den...

Publicerat

Köpte en sån här för några år sen, suverän support då micen dog. Skickade iväg den och fick den åter inom 14 dagar( supersnabbt för Kina frakt)! 

Dock behövs självklart en skogs antenn på de flesta radio, micro pinnen de skickar med räcker inte långt. 

http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=107264

Publicerat
50 minutes ago Galne sa:

Köpte en sån här för några år sen, suverän support då micen dog. Skickade iväg den och fick den åter inom 14 dagar( supersnabbt för Kina frakt)! 

Dock behövs självklart en skogs antenn på de flesta radio, micro pinnen de skickar med räcker inte långt. 

http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=107264

Jo, skogsantenn kan vara bra. Här har du dock en annan begränsning också då den radion bara sänder med två watt vilket givetvis ger en sämre räckvidd då folk hör dig. (Radioapparaterna kan ha olika mikrofoner, ljud- och signalbehandling o.s.v. men det går inte trotsa fysikens lagar när det gäller samma typ av rundstrålande antenner och en viss effekt)

Publicerat
  • Författare

Spännande med jakt!

I princip alla delar som har något med jakt att göra kanman snöa in sig på hur djupt som helst, hade inte föreställt mig det innan jag började plugga teorin.

Först var det, och det är det fortfarande, snurrigt med alla typer av vapen i alla dessa olika kalibrar osv.
Sen kommer ju kikare och kikarsikten på det.
Sen finns det ju en myriad av olika kläder, märken, tillbehör.
Hörselskydd och radio är också en hel vetenskap.

När man har fått vettig hum om allt det där, vad man behöver osv, så ska man lära sig jaga också rent praktiskt med allt vad det innebär.

Spännande hobby/livsstil, önskar jag hade mer tid att ägna på den, man kanske skulle skola om sig till viltmästare på ålderns höst, vore en stor förändring från att sitta på kontor hela dagarna.
Fast då kanske spänningen skulle försvinna med jakten och man skulle längta in till datan :)

Uppskattar alla tips, tankar, idéer och egna erfarenheter som kommer in, allt läses noga, har forfarande inte köpt någon radio, blir nog i slutet av oktober när vapnenlicenserna BÖR vara klara.

/Magnus

Publicerat
2 hours ago Björnstigen sa:

Uppskattar alla tips, tankar, idéer och egna erfarenheter som kommer in, allt läses noga, har forfarande inte köpt någon radio, blir nog i slutet av oktober när vapnenlicenserna BÖR vara klara.

Nu kommer jag inte ihåg om du har jaktkamrater eller ett jaktlag på lut men det kan ju vara så att dina jaktkamrater jagar med något annat än de vanliga 155-orna. I de flesta fall i södra sverige är det 155-or som gäller, men så finns det de där områdena/gängen som hellre kör 33-or. Om du inte har en aning så kan du köra på en 155-a, det är störst chans att sådana används. Men vet du vilka du skall jaga med så kolla vad de kör med först. 

Publicerat
  • Författare
21 hours ago Älgflugornas Herre sa:

Nu kommer jag inte ihåg om du har jaktkamrater eller ett jaktlag på lut men det kan ju vara så att dina jaktkamrater jagar med något annat än de vanliga 155-orna. I de flesta fall i södra sverige är det 155-or som gäller, men så finns det de där områdena/gängen som hellre kör 33-or. Om du inte har en aning så kan du köra på en 155-a, det är störst chans att sådana används. Men vet du vilka du skall jaga med så kolla vad de kör med först. 

Nope, har inget på lut än, vet endast ett par på jobbet som jagar, eller som i alla fall har jagat, men de är långt ifrån vänner.
Lär väl bli en del SJF jakter för mig till en början, förr eller senare har man kanske turen att få erbjudande om plats i ngt jaktlag.

Är iofs osäker på vad medlemskap i jaktlag kan kosta, sett allt från 5 - 50.000 per år och några 50.000 lär jag inte ha råd att punga ut med på årlig basis bara för medlemskap.

Publicerat

Kolla även Genzo på Hylte-Lantmän. Vattentäta och brukar vinna på mycket bra batteritider. Vi har dem i laget och upplever en otrolig skillnad i kommunikationen. Kan du gå ihop med några kompisar har de bra pris på trepack.