Publicerat September 23, 20169 yr Söker en bra lite längre kniv med inte allt för tjockt blad att ha när jag ska grovstycka vilt här hemma. Prisklass upp till 1000kr. Har en riktigt fin handgjord liten kniv med 6cm blad som jag annars använder till allt annat. Ska såklart även gå att ha med sig i skogen om lilla kniven blir glömd osv. Lättslipat blad är ett stort plus. Jag ha försökt använda mig av en Fällkniven F1 men tycker att bladet är för tjockt samt att jag inte är 100% nöjd med dubbelegg. Ge mig tips. Gärna träskaft.
Publicerat September 23, 20169 yr Du kanske skulle kika lite på karesuandoknivens knivar? Det låter ungefär som en sådan du beskriver. Annars tycker jag att Bökers Field Butcher är riktigt bra för just grovstyckning, men då spricker din budget rejält.
Publicerat September 23, 20169 yr Beställ ett par riktiga slaktknivar här: Dick Sen köper du en extra kniv och har med dig i skogen. Du kommer att bli så mycket gladare när du står hemma och grovstyckar då. Kan även rekommendera denna till grovstyckning: köttyxa
Publicerat September 23, 20169 yr Författare 3 hours ago M-Ola sa: Beställ ett par riktiga slaktknivar här: Dick Sen köper du en extra kniv och har med dig i skogen. Du kommer att bli så mycket gladare när du står hemma och grovstyckar då. Kan även rekommendera denna till grovstyckning: köttyxa Vilka av alla slaktknivar ska man ha då? Jag tror att jag behöver 3. Varav åtminstånde 2 ska vara flexibla. En köttyxa behövs inte. Det finns allt från bandsågar till tigersågar osv i jaktlaget. Även köttyxor. Jag ska ju även använda samma knivar hemma till finstyckningen. Tror att du har rätt. Köper nog mig en kniv med lite större blad å har med mig två uti skogen. Nu ska vi bara bena ut vad jag ska ha vid fin ocv grovstyckning. Priserna va ju inte alls farliga.
Publicerat September 24, 20169 yr Ta kittet med 3 knivar för 395 så är du hemma. Pesonligen gillar jag inte flex. Köp en Swingblade till skogen, den är grym och har fantastiskt bra stål om du köper den som heter g3 eller något sådant med sandvikstål. Knivskärparen Rapid steel som Nima säljer gör dig mkt glad och är värd varje öre.
Publicerat September 25, 20169 yr På 9/24/2016 at 11:32 MagnusN sa: Ta kittet med 3 knivar för 395 så är du hemma. Pesonligen gillar jag inte flex. Köp en Swingblade till skogen, den är grym och har fantastiskt bra stål om du köper den som heter g3 eller något sådant med sandvikstål. Kommentar angående Swingblade: Jag tycker att det är bättre att köra två olika knivar för att täcka in swingblades funktioner. Helt enkelt för att alltid veta att den kniv jag använder är ren, jag vill inte dra in en kniv som använts på utsidan av djuret eller skurit i skinnet till att arbeta inne i bukhålan på djuret. Jag är till och med så extrem att jag brukar ha med 3 ibland 4 knivar på jakt. Allt för att alltid kunna plocka fram en ren kniv. Kommentar angående flex: Gillar flexande blad till urbening
Publicerat September 25, 20169 yr Författare Jag gillar också lite flex till urbening. Tycker jag får bättre känsla. Det blev ingen swingblade heller utan kommer leta reda på något annat passande att ha med mig när jag är ute i skogen som kompliment till min lilla kniv. Jag har bara inte bestämt mig än vad jag ska använda mig utav. Knivar finns ju i massor här hemma men jag kan nog alltid motivera ett nytt knivköp för sambon. Det är som med hagelgevär. Varje enskilld jägare måste ha minst 2 riktigt bra hagelgevär i skåpet som dom trivs med..
Publicerat September 25, 20169 yr Under de senaste åren har jag aktivt provat mig igenom stora mängder knivar för att se hur bra de är som jaktknivar. Har utmanat mig själv genom att även testa fällknivar, vilket inte var någon självklarhet från början. Du hittar mina recensioner i länkarna nedan: Fastbladsknivar: http://lipoptena.blogspot.se/2015/06/recensioner-av-fastbladsknivar.html Fällknivar: http://lipoptena.blogspot.se/2015/06/recensioner-av-fallknivar.html
Publicerat September 25, 20169 yr Författare Mkt bra och ingående om knivarna! Du ha lagt ner en hel del jobb!
Publicerat September 25, 20169 yr 30 minutes ago Stefa7n sa: Mkt bra och ingående om knivarna! Du ha lagt ner en hel del jobb! Tack. Och ja, det ligger rätt mycket arbete bakom det där.
Publicerat Oktober 4, 20169 yr På 25 september 2016 at 16:33 Älgflugornas Herre sa: Under de senaste åren har jag aktivt provat mig igenom stora mängder knivar för att se hur bra de är som jaktknivar. Har utmanat mig själv genom att även testa fällknivar, vilket inte var någon självklarhet från början. Du hittar mina recensioner i länkarna nedan: Fastbladsknivar: http://lipoptena.blogspot.se/2015/06/recensioner-av-fastbladsknivar.html Fällknivar: http://lipoptena.blogspot.se/2015/06/recensioner-av-fallknivar.html Har du haft chans att testa Morakniven Eldris? Nyfiken på vad du skulle ha att säga om den.
Publicerat Oktober 4, 20169 yr 6 hours ago JakeBarnes sa: Har du haft chans att testa Morakniven Eldris? Nyfiken på vad du skulle ha att säga om den. Jag väntar på ett par stycken jag har beställt. Dom verkar aldrig komma. Hur tänker dom som gör så mycket reklam för en sån kniv och sen inte levererar?
Publicerat Oktober 5, 20169 yr 11 hours ago Dansken sa: Jag väntar på ett par stycken jag har beställt. Dom verkar aldrig komma. Hur tänker dom som gör så mycket reklam för en sån kniv och sen inte levererar? Jag beställde från Naturkompaniet och har fått min. Smidig rackare, men skulle gärna läsa vad andra, kunniga, tycker.
Publicerat Oktober 5, 20169 yr 18 hours ago JakeBarnes sa: Har du haft chans att testa Morakniven Eldris? Nyfiken på vad du skulle ha att säga om den. Nej, har inte testat Eldris. Skall låna in både Eldris och Garberg av en kompis framöver och testa dem lite. Men just nu ligger sex andra knivar i pipen...
Publicerat November 29, 20169 yr Knivar är galet kul. Använder dem nästan varje dag. Kollar efter någon ny varje dag känns det som. // L-O